Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Peaches
26-01-2026 om 14:27
kerst schreef op 26-01-2026 om 14:26:
[..]
Die euro fooi mochten ze van mij houden.
Voor eten dat nooit gebracht is? Van mij niet!
Meesje
26-01-2026 om 14:38
Grindelwald schreef op 26-01-2026 om 14:24:
Ik zie net op het journaal dat vrouwen in Engeland een cadeaubon krijgen wanneer ze stoppen met roken tijdens de zwangerschap. Dus die cadeaubon is wel een stimulans om te stoppen met roken maar de gezondheid van je baby niet??
Nu gaan ze deze proef ook in Nederland uit proberen. Bij 200 vrouwen. En als het succesvol is dan komt het in het basispakket van de zorgverzekering. WTF?
Hoe controleren ze dan of die vrouwen echt gestopt zijn met roken?
En of ze uberhaupt gerookt hebben. Gaat iedere zwangere straks claimen een kettingroker te zijn, maar wel te willen stoppen voor een cadeaubon
Miepjecody
26-01-2026 om 15:11
Netherfield schreef op 26-01-2026 om 09:33:
De wachtrij om een afspraak te maken bij de huisarts. De assistente heeft net letterlijk 7 minuten over een beller gedaan (de tijd tussen beller 3 en 2). Ik las dat er een vacature is voor een nieuwe assistente, ik hoop op eentje die sneller is.
Nou ja zeg, dat kan toch gewoon wat ingewikkelds zijn? Wat zeur jij zeg
Magnoliatakje
26-01-2026 om 15:14
Miepjecody schreef op 26-01-2026 om 15:11:
[..]
Nou ja zeg, dat kan toch gewoon wat ingewikkelds zijn? Wat zeur jij zeg
Dat mag hier toch?
Bakblik
26-01-2026 om 15:26
Sinds kort heeft onze supermarkt een sushi counter, waar 2 Aziatisch ogende personen sushi staan te maken. Niet mijn ding maar wie het lekker vindt mag dat van mij kopen en eten.
Vorige week maandag was ik na mijn werk rond de klok van 14.00 bij de supermarkt en zaten er op een nabije picknickbank 2 meiden van ongeveer 15 jaar met 5 van die verpakkingen te snacken. Later eens gekeken wat die bakjes kosten, €19.90 voor 3 soorten vond ik best fors aan de prijs voor een snackje tussendoor. Vandaag was ik weer rond die tijd bij de supermarkt en zaten die meiden er weer, met een extra vriendin en 1 bakje extra.
Dat vindt ik echt raar, dat ze voor zo'n enorm bedrag op maandagmiddag even zitten te snacken, alsof het niks kost. Oké, beter/gezonder dan chips en red bull maar toch.
HEEEEEEEL RAAAR DAT DIE MEIDEN DAAR GELD VOOR OVER HEBBEN.
Koettie
26-01-2026 om 15:28
Grindelwald schreef op 26-01-2026 om 14:24:
Ik zie net op het journaal dat vrouwen in Engeland een cadeaubon krijgen wanneer ze stoppen met roken tijdens de zwangerschap. Dus die cadeaubon is wel een stimulans om te stoppen met roken maar de gezondheid van je baby niet??
Nu gaan ze deze proef ook in Nederland uit proberen. Bij 200 vrouwen. En als het succesvol is dan komt het in het basispakket van de zorgverzekering. WTF?
Dat is een wetenschappelijk onderbouwde verslavingsbehandeling, met goede resultaten. En evidence based dingen kunnen vergoed worden door de zorgverzekering inderdaad. Wordt ook ingezet bij andere verslavingen. Contingency managment wordt het genoemd.
kerst
26-01-2026 om 15:34
Koettie schreef op 26-01-2026 om 15:28:
[..]
Dat is een wetenschappelijk onderbouwde verslavingsbehandeling, met goede resultaten. En evidence based dingen kunnen vergoed worden door de zorgverzekering inderdaad. Wordt ook ingezet bij andere verslavingen. Contingency managment wordt het genoemd.
Kan best zijn, maar ik vind het een slecht idee.Wie controleert inderdaad of die vrouwen zwanger zijn en wie of ze gestopt zijn met roken.
En zodra de baby (en de cadeaubon) er is, gaan die vrouwen wellicht weer roken. En daar gaan we straks (hoge) ziektekostenpremie voor betalen?
Grindelwald
26-01-2026 om 15:35
kerst schreef op 26-01-2026 om 15:34:
[..]
Kan best zijn, maar ik vind het een slecht idee.Wie controleert inderdaad of die vrouwen zwanger zijn en wie of ze gestopt zijn met roken.
En zodra de baby (en de cadeaubon) er is, gaan die vrouwen wellicht weer roken. En daar gaan we straks (hoge) ziektekostenpremie voor betalen?
Nou dit dus.
Koettie
26-01-2026 om 15:40
[..]
Dat wordt gewoon getest. Het is niet vrijblijvend bonnetjes ophalen, het is een gedegen behandeling met vereisten om je aan te houden. En qua roken gaat dat niet op, er sterven (of(blijvende) gezondheidsklachten) meer mensen aan roken dan aan elke andere verslaving. Zelfs met een laag slagingpercentage is er een hele grote gezondheidswinst, groter dan met andere verslavingen. Rokers zijn erg duur en dit komt waarschijnlijk minder duur uit.
Ginevra
26-01-2026 om 15:42
Netherfield schreef op 26-01-2026 om 13:39:
Ik wil niet met je ruilen Ginevra. Het is vooral dat deze assistente er zoveel langer over doet als de vorige. In het begin dacht ik nog dat ze dingen moest leren, maar we zijn nu drie jaar verder. Ik dacht altijd dat alle assistentes even snel enzo waren. Dus misschien is dat wel raar van mezelf.
Dat kan ook met veranderde werkzaamheden te maken hebben. Er is in drie jaar een hoop veranderd.
Voorbeeld: het is je misschien wel eens opgevallen dat er voor allerlei medicijnen tekorten zijn. Dan schrijft de HA iets voor, maar de apotheek heeft het niet. De apotheek kan soms zelf een alternatief verzinnen, maar vaak moet daarvoor overlegd worden.
Een gemiddelde apotheek is daar één volledige baan aan kwijt. 1 FTE dus. Zoveel tijd kost dat. Je kunt je voorstellen dat dat ook extra tijd kost in de huisartsenpraktijk, als dat soort overleg steeds tussendoor moet of als een patiënt belt dat ze een ander medicijn gekregen hebben en dat dat niet bevalt of dat er vragen zijn en of ze langs kunnen komen.
Verder worden huisartsen geacht van alles te regelen voor hun patienten. Een hoop standaarddingen kunnen via een portaal, maar daardoor worden de vragen die telefonisch binnenkomen gemiddeld per vraag wel langer en complexer. Want voor een simpel herhaalreceptje of een niet-dringende afspraak doen patienten het wel online. Dus wie heb je aan de telefoon? De ouderen, de mensen die er niet uit komen, de mensen met spoedsituaties, de mensen met complexe vragen en de twijfelaars.
En er is een tekort aan assistenten. Bij mijn huisarts kun je je niet meer melden bij de balie, want die is meestal onbemand. Geen personeel. Dus de assistente is druk met andere dingen. Dat er een andere assistente gevraagd wordt bij jouw huisarts is niet omdat er nu een slome troela zit die ontslagen moet worden, maar omdat zij het niet in haar eentje afkan. En daarom dus langer bezig is.
Assistenten aan de balie zijn degenen die de klappen opvangen, die de scheldpartijen en dreigementen en het chagrijn van ongeduldige patiënten opvangen. Laten we een beetje zuinig zijn op die mensen.
Groentetuin
26-01-2026 om 16:00
[..]
Ik ben nu benieuwd hoe hoog die bon is. Zal geen 25 euro zijn.
Weet iemand hoeveel die bon is?
Peaches
26-01-2026 om 16:06
kerst schreef op 26-01-2026 om 15:34:En zodra de baby (en de cadeaubon) er is, gaan die vrouwen wellicht weer roken. En daar gaan we straks (hoge) ziektekostenpremie voor betalen?
Dat zou wel het goedkoopste zijn. Even stoppen zodat het kind gezond ter wereld komt. Dat scheelt zorgkosten. Daarna weer beginnen, want rokers zijn goedkoper dan niet-rokers. Ze gaan namelijk gemiddeld eerder dood.
Bakblik
26-01-2026 om 16:08
Ginevra schreef op 26-01-2026 om 15:42:
[..]
Dat kan ook met veranderde werkzaamheden te maken hebben. Er is in drie jaar een hoop veranderd.
Voorbeeld: het is je misschien wel eens opgevallen dat er voor allerlei medicijnen tekorten zijn. Dan schrijft de HA iets voor, maar de apotheek heeft het niet. De apotheek kan soms zelf een alternatief verzinnen, maar vaak moet daarvoor overlegd worden.
Een gemiddelde apotheek is daar één volledige baan aan kwijt. 1 FTE dus. Zoveel tijd kost dat. Je kunt je voorstellen dat dat ook extra tijd kost in de huisartsenpraktijk, als dat soort overleg steeds tussendoor moet of als een patiënt belt dat ze een ander medicijn gekregen hebben en dat dat niet bevalt of dat er vragen zijn en of ze langs kunnen komen.
Verder worden huisartsen geacht van alles te regelen voor hun patienten. Een hoop standaarddingen kunnen via een portaal, maar daardoor worden de vragen die telefonisch binnenkomen gemiddeld per vraag wel langer en complexer. Want voor een simpel herhaalreceptje of een niet-dringende afspraak doen patienten het wel online. Dus wie heb je aan de telefoon? De ouderen, de mensen die er niet uit komen, de mensen met spoedsituaties, de mensen met complexe vragen en de twijfelaars.
En er is een tekort aan assistenten. Bij mijn huisarts kun je je niet meer melden bij de balie, want die is meestal onbemand. Geen personeel. Dus de assistente is druk met andere dingen. Dat er een andere assistente gevraagd wordt bij jouw huisarts is niet omdat er nu een slome troela zit die ontslagen moet worden, maar omdat zij het niet in haar eentje afkan. En daarom dus langer bezig is.
Assistenten aan de balie zijn degenen die de klappen opvangen, die de scheldpartijen en dreigementen en het chagrijn van ongeduldige patiënten opvangen. Laten we een beetje zuinig zijn op die mensen.
In mijn jeugd had de praktijk 1 huisarts en 1 assistente. Toen de oude huisarts het iets rustiger aan wilde doen waren er 2 huisartsen en 1 assistente. Na de verhuizing naar het nieuwe pand (geen praktijk aan huis meer) kwam er een tweede assistente bij.
Inmiddels zijn er 3 huisartsen in de praktijk en jaarrond een huisarts in opleiding. De 3 huisartsen werken geen van drieën (meer) full-time. Inmiddels zijn er 5 assistentes, ook niet allemaal full-time maar iedere dag zijn er zeker 3 aanwezig. Er is ook een "assistente" in de hoedanigheid van poh. Doet de begeleiding van ouderen met langdurige klachten, ziet de diabeten regelmatig en voert gesprekken met mensen die mentaal in de knel zitten. Als ze even geen patiënt ziet ontlast ze de andere assistentes door de telefoon op te nemen of mensen aan de balie te woord te staan. Het is een echt bedrijf geworden. Dat is ook nodig, want de druk is hoog.
Soms mis ik de oude tijd wel. Dat je nog met een raar pukkeltje naar het inloopspreekuur kon gaan. Een spreekuur voor kleine klachtjes die de dokter vlot afhandelde, kijken receptje schrijven en je kon weer gaan. Op een ochtend mocht ik 4 plaatsen naar voren in de rij om samen met mijn ( al zelfstandig wonende) zus de spreekkamer te betreden. We hadden tijdens een feestje een pukkeltjesvirus in ons gezicht opgelopen. De dokter kwam Taartvorm halen en zei: Bakblik loop jij maar gelijk mee, zo te zien komen jullie voor hetzelfde. Vanwege de AVG kan dat echt niet meer maar efficiënt was het wel.
Grindelwald
26-01-2026 om 16:17
Groentetuin schreef op 26-01-2026 om 16:00:
[..]
Ik ben nu benieuwd hoe hoog die bon is. Zal geen 25 euro zijn.
Weet iemand hoeveel die bon is?
Ik begreep 400 euro. Maar ik kon het niet helemaal goed verstaan.
krulliebollie
26-01-2026 om 16:19
Bij onze HA doet de assistent ook andere dingen zoals oren uitspuiten, prikken zetten, bloeddruk meten. Voor hetzelfde geld zijn ze daar even mee bezig en kunnen ze niet midden in de handeling de telefoon opnemen.