Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Ik heb zoiets eens gehad bij een meubelzaak. Ik was na verhuizing op zoek naar nieuwe meubels. Ik wilde informatie over een eetkamertafel en bankstel dat ik had gezien. Ik zag een verkoopster lopen dus ik liep haar richting op en sprak haar aan "goedemiddag...". Zij zei "dag" en liep in een boogje om me heen. Ik was wat verbaasd, in andere winkels was de reactie meestal iets als "hallo, kan ik u helpen?" oid. Maar zij ging in rap tempo door. Een stuk verder sprak ze een koppel aan, of ze hún misschien kon helpen. Nee, ze keken alleen wat rond. Ik die kant op "ik zou wel informatie over dat bankstel willen". Kreeg een folder in de hand gedruk met een opmerking die duidelijk maakte dat ze er vanuit ging dat ik nog wel mét mijn partner terug zou komen. Ik was te perplex om te reageren. Ben niet teruggeweest. Ik was en ben alleenstaand, was me te veel moeite om een partner te zoeken om een bankstel te kunnen kopen.

Volgens mijn moeder was dit trouwens helemaal niet raar. Volgens haar is het raar dat een vrouw helemaal alleen een bankstel gaat kopen. Dus ik mocht het die verkoopster niet kwalijk nemen. Die vrouw kon immers niet weten dat ik alleenstaand was. Volgens mij was dat ook helemaal niet relevant. Als ik daar alleen ben en een bank wil kopen dan hoort ze me te helpen. Of ik nu 1 of 2 mannen heb, een vrouw heb of helemaal geen partner, doet er niet toe.

Yumi schreef op 23-01-2026 om 18:Het zou mij overigens totaal niet boeien welke conclusie een verkoper trekt, ik vind het belangrijker dat ik goed wordt geadviseerd.

Als een verkoper de conclusie trekt dat alleen mijn man interessant genoeg is om tegen te praten, dan word ik dus niet goed geadviseerd. ik doe geen zaken met verkopers die mij negeren. 

Meesje schreef op 23-01-2026 om 21:19:

Ik heb zoiets eens gehad bij een meubelzaak. Ik was na verhuizing op zoek naar nieuwe meubels. Ik wilde informatie over een eetkamertafel en bankstel dat ik had gezien. Ik zag een verkoopster lopen dus ik liep haar richting op en sprak haar aan "goedemiddag...". Zij zei "dag" en liep in een boogje om me heen. Ik was wat verbaasd, in andere winkels was de reactie meestal iets als "hallo, kan ik u helpen?" oid. Maar zij ging in rap tempo door. Een stuk verder sprak ze een koppel aan, of ze hún misschien kon helpen. Nee, ze keken alleen wat rond. Ik die kant op "ik zou wel informatie over dat bankstel willen". Kreeg een folder in de hand gedruk met een opmerking die duidelijk maakte dat ze er vanuit ging dat ik nog wel mét mijn partner terug zou komen. Ik was te perplex om te reageren. Ben niet teruggeweest. Ik was en ben alleenstaand, was me te veel moeite om een partner te zoeken om een bankstel te kunnen kopen.

Volgens mijn moeder was dit trouwens helemaal niet raar. Volgens haar is het raar dat een vrouw helemaal alleen een bankstel gaat kopen. Dus ik mocht het die verkoopster niet kwalijk nemen. Die vrouw kon immers niet weten dat ik alleenstaand was. Volgens mij was dat ook helemaal niet relevant. Als ik daar alleen ben en een bank wil kopen dan hoort ze me te helpen. Of ik nu 1 of 2 mannen heb, een vrouw heb of helemaal geen partner, doet er niet toe

Je hebt gelijk,waarom kan je alleen geen bankstel kopen en wel een mixer?

Toen ik mijn eerste huis kocht( lang geleden)
Belden ze van het notariskantoor dat de naam van mijn man niet doorgegeven was.ze dachten dat we dat vergeten waren.

Tja ik kocht mijn huis alleen, dat was toen nog niet zoveel voorkomend.Door dat telefoontje voelde ik mij wel heel stoer.

Toen ik mijn auto kocht heb ik wel gebruik gemaakt van een niet meegekomen man. Ik grapte dat ik niet thuis mocht komen als ik niet wat van de prijs af zou krijgen. Ze waren dat eerst niet van plan, maar toen lukte het toch. Of het was sowieso gelukt, maar de uitkomst was hetzelfde
Op keukens kun je tegenwoordig alleen nog maar afdingen als je bij een firma uit de Mandemakersgroep koopt. De ‘betere’ zaken werken met vaste prijzen. Ik heb inmiddels met mijn vriend afgesproken dat we dat bij die rare verkoper alleen maar doen als de offerte echt veel beter is dan die we al hadden. Misschien ga ik hem ook nog vertellen hoe zijn gedrag op me over kwam.

MMcGonagall schreef op 24-01-2026 om 09:47:

Toen ik mijn auto kocht heb ik wel gebruik gemaakt van een niet meegekomen man. Ik grapte dat ik niet thuis mocht komen als ik niet wat van de prijs af zou krijgen. Ze waren dat eerst niet van plan, maar toen lukte het toch. Of het was sowieso gelukt, maar de uitkomst was hetzelfde
Op keukens kun je tegenwoordig alleen nog maar afdingen als je bij een firma uit de Mandemakersgroep koopt. De ‘betere’ zaken werken met vaste prijzen. Ik heb inmiddels met mijn vriend afgesproken dat we dat bij die rare verkoper alleen maar doen als de offerte echt veel beter is dan die we al hadden. Misschien ga ik hem ook nog vertellen hoe zijn gedrag op me over kwam.

Verkopers! Ongeëmancipeerde types zitten ertussen. Zo had ik een keer een autoverkoper die het waagde te vragen of mijn man het goedvond dat ik een auto kocht. Ik was met mijn moeder (!) samen en die heeft die beste man een leuke speech gegeven. 

Ik heb mijn laatste auto gekocht bij een zaak waar ze niet aan onderhandelen deden. Vertelde de eigenaar toen ik vroeg naar de prijs. Wij rekenen eerlijke prijzen, dit is wat we ervoor willen hebben, dat is dus de prijs. Geweldig. Volgende auto wil ik ook daar halen. Die poppenkast met onderhandelen hou ik niet van. Dat betekent gewoon dat ze eigenlijk te veel vragen en dan is het altijd maar de vraag of je hebt weten af te dingen tot de 'vraagprijs' of dat je je hebt laten bedotten. 

MMcGonagall schreef op 24-01-2026 om 09:47:

Op keukens kun je tegenwoordig alleen nog maar afdingen als je bij een firma uit de Mandemakersgroep koopt. De ‘betere’ zaken werken met vaste prijzen.

Bij Mandemakers is dat dan ook ingecalculeerd. De keuken die bij een andere zaak 15.000 kost, kost bij Mandemakers eerst 23.000. En dan hoef je niet eens zelf te onderhandelen, ze beginnen er meteen bedragen af te halen want actie zus en actie zo, en als u nu tekent, maar dan moet u wel meteen tekenen anders wordt mijn baas boos, dan kan ik er tadaaaa, 15.000 euro van maken. 

Dat alles heeft maar één doel: jou trots te maken en een goed gevoel te geven, zodat je op verjaardagsfeestjes kunt vertellen dat je zo'n smak geld bespaard hebt met je "onderhandelingskunsten". 

Ginevra schreef op 24-01-2026 om 11:32:

[..]

Bij Mandemakers is dat dan ook ingecalculeerd. De keuken die bij een andere zaak 15.000 kost, kost bij Mandemakers eerst 23.000. En dan hoef je niet eens zelf te onderhandelen, ze beginnen er meteen bedragen af te halen want actie zus en actie zo, en als u nu tekent, maar dan moet u wel meteen tekenen anders wordt mijn baas boos, dan kan ik er tadaaaa, 15.000 euro van maken.

Dat alles heeft maar één doel: jou trots te maken en een goed gevoel te geven, zodat je op verjaardagsfeestjes kunt vertellen dat je zo'n smak geld bespaard hebt met je "onderhandelingskunsten".

Nou mijn ervaring is dat ze er dan tadaa 20.000 van maken en dat je de overige 5000 zelf nog moet af onderhandelen.

Groentetuin schreef op 24-01-2026 om 12:03:

[..]

Nou mijn ervaring is dat ze er dan tadaa 20.000 van maken en dat je de overige 5000 zelf nog moet af onderhandelen.

En als dat lukt betaal je 'gewoon' de prijs. En als je het niet doet betaal je te veel. Maar veel mensen geloven dat ze echt iets van de prijs af hebben onderhandeld en dus goedkoper uit zijn. Die hebben allerlei tactieken en kunnen dan idd trots vertellen op een verjaardag. Maar je kunt de 'normale/beoogde' prijs kwijt zijn of te veel. Maar je kunt ze echt niet onder tafel onderhandelen 

Ik zit vol verbazing te kijken naar de docu ‘wakker in Paraguay’ .. ze vertrokken vanuit NL waar de ‘roverheid’ het voor het zeggen hebben naar een land met meer vrijheid maar P heeft ook veel regels. Ze verwijten de asielzoekers in NL dat ze de woningen inpikken maar doen in P precies hetzelfde. Het zijn mensen die gevangen zitten in hun eigen tunnelvisie en een paar mensen die ( in mijn optiek) daar misbruik van maken zoals de Engel clan, een rechts-radicaal, een Nyenrode koppel waarvan ik mij afvraag wat er achter de voordeur gebeurd.. 
Ik vind ze raar! 

krulliebollie schreef op 25-01-2026 om 18:35:

Ik zit vol verbazing te kijken naar de docu ‘wakker in Paraguay’ .. ze vertrokken vanuit NL waar de ‘roverheid’ het voor het zeggen hebben naar een land met meer vrijheid maar P heeft ook veel regels. Ze verwijten de asielzoekers in NL dat ze de woningen inpikken maar doen in P precies hetzelfde.Het zijn mensen die gevangen zitten in hun eigen tunnelvisie en een paar mensen die ( in mijn optiek) daar misbruik van maken zoals de Engel clan, een rechts-radicaal, een Nyenrode koppel waarvan ik mij afvraag wat er achter de voordeur gebeurd..
Ik vind ze raar!

Daar sta je niet alleen in, ze hebben een hoog wappie-gehalte   

Ze vinden Nederland te druk geworden en hier kun je weer man en vrouw zijn, veel vlees eten en je plastic dopje zit niet vast aan de fles ed.

Het is sneu en lachwekkend tegelijkertijd om te zien hoe ze er steeds meer achter komen, dat ze daar ook regels moeten volgen er zendmasten zijn, je chemtrail ziet en dat die camera's waarvoor je bent gevlucht, in P ook nodig zijn als beveiliging. 

Jan Engel en zijn advocaat Jeroen Pols, kopen land en laten woningen bouwen, door de lokale bevolking en laten de nieuwkomers er flink voor betalen.

krulliebollie schreef op 25-01-2026 om 18:35:

Ik zit vol verbazing te kijken naar de docu ‘wakker in Paraguay’ .. ze vertrokken vanuit NL waar de ‘roverheid’ het voor het zeggen hebben naar een land met meer vrijheid maar P heeft ook veel regels. Ze verwijten de asielzoekers in NL dat ze de woningen inpikken maar doen in P precies hetzelfde. Het zijn mensen die gevangen zitten in hun eigen tunnelvisie en een paar mensen die ( in mijn optiek) daar misbruik van maken zoals de Engel clan, een rechts-radicaal, een Nyenrode koppel waarvan ik mij afvraag wat er achter de voordeur gebeurd..
Ik vind ze raar!

Ik heb ook echt verbijsterd zitten kijken.

Ik was gewend regelmatig op Funda te kijken. Maar nu kan ik maar één huis zien; om méér te kunnen bekijken moet je ingelogd zijn.
Iemand enig idee waarom dat is? Het idee is toch dat je kunt zien wat er te koop is?

Het voelt een beetje alsof ik mijn ID-bewijs moet laten zien voordat ik de Hema in mag lopen om te kijken wat er in de winkel ligt. Of on hun site niet kan zien wat er te koop is zonder mij met naam en toenaam bekend te maken. 

Luchtpost schreef op 25-01-2026 om 23:18:

Ik was gewend regelmatig op Funda te kijken. Maar nu kan ik maar één huis zien; om méér te kunnen bekijken moet je ingelogd zijn.
Iemand enig idee waarom dat is? Het idee is toch dat je kunt zien wat er te koop is?

Het voelt een beetje alsof ik mijn ID-bewijs moet laten zien voordat ik de Hema in mag lopen om te kijken wat er in de winkel ligt. Of on hun site niet kan zien wat er te koop is zonder mij met naam en toenaam bekend te maken.

Wat gek. Ik zie nog wel alles en kan er ook op doorklikken.

MMcGonagall schreef op 25-01-2026 om 23:32:

[..]

Wat gek. Ik zie nog wel alles en kan er ook op doorklikken.

Dan is het misschien toch iets bij mij. 

Goed dat je het zegt, ik zal het eens uitzoeken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.