Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Herfstappeltaart schreef op 20-01-2026 om 16:35:

Nou, ik moet mijn idee bijstellen lees ik wel. Eigenlijk gaat er door jullie reacties een wereld voor me open. Ik heb Nederland altijd gezien als een echt fietsland en wist niet dat er zovelen een aversie tegen hebben.
Als ik aan de zomer denk, denk ik aan lange fietstochten, met lekkere broodjes mee, een bankje op de duinen om even te stoppen, de natuur in.
Lopen doen wij trouwens ook veel hoor, maar juist als de temperatuur boven de 25 graden komt vinden we fietsen heerlijk. Verkoelend en toch in een andere omgeving, een omgeving die lopend toch veel beperkter is.
Nogmaals, ik heb verder geen oordeel, maar het verbaast me wel.

Maar recreatief fietsen is toch net als elke andere hobby? De een vindt het wel leuk en de ander niet? En de ene hobby vinden meer mensen leuk dan de andere? Of het nou fietsen of vissen of gamen of voetbal is. Maar geen enkele hobby vindt iedereen leuk.

Herfstappeltaart schreef op 20-01-2026 om 16:35:

Nou, ik moet mijn idee bijstellen lees ik wel. Eigenlijk gaat er door jullie reacties een wereld voor me open. Ik heb Nederland altijd gezien als een echt fietsland en wist niet dat er zovelen een aversie tegen hebben.
Als ik aan de zomer denk, denk ik aan lange fietstochten, met lekkere broodjes mee, een bankje op de duinen om even te stoppen, de natuur in.
Lopen doen wij trouwens ook veel hoor, maar juist als de temperatuur boven de 25 graden komt vinden we fietsen heerlijk. Verkoelend en toch in een andere omgeving, een omgeving die lopend toch veel beperkter is.
Nogmaals, ik heb verder geen oordeel, maar het verbaast me wel.

Wij hebben een hond dus lopen veel op vakantie 

Als hij niet mee is gaan we met trein, dus geen fiets mee

Ik fiets minstens 60 km per week op een normale fiets

Denk wat jij omschrijft met je broodje in je fietstas ook niet heel gangbaar is.

Miepjecody schreef op 20-01-2026 om 18:04:

[.

Denk wat jij omschrijft met je broodje in je fietstas ook niet heel gangbaar is.

Hier wel hoor, broodjes mee , in de fietstas of als we langs een Lidl komen komen even lekkere broodjes en een fles vers sap halen, kost weinig maar we voelen ons dan de koning te rijk.

Al zie ik ook heel veel fietsers op terrasjes zitten, maar zo zijn wij dan weer niet.

CharlieB schreef op 20-01-2026 om 17:48:

[..]

Maar recreatief fietsen is toch net als elke andere hobby? De een vindt het wel leuk en de ander niet? En de ene hobby vinden meer mensen leuk dan de andere? Of het nou fietsen of vissen of gamen of voetbal is. Maar geen enkele hobby vindt iedereen leuk.

Nee dat is zo en begrijp ik ook wel, maar als je filmpjes ziet van NL is iedereen altijd aan het fietsen, ook in de grote steden.

Miepjecody schreef op 20-01-2026 om 18:04:

[..]

Wij hebben een hond dus lopen veel op vakantie

Als hij niet mee is gaan we met trein, dus geen fiets mee

Ik fiets minstens 60 km per week op een normale fiets

Hier wel hoor!

Wij fietsen ook wel knooppuntenroutes waarvan we niet zeker weten of we überhaupt horeca zullen tegenkomen. Dus een lekkere lunch mee kan nooit kwaad

Ik heb een paar keer door een operatie een periode niet kunnen fietsen. Ik telde altijd af tot dat dat wel weer kan. Je actieradius op de fiets is zoveel groter dan lopend (en ik wil toch echt niet altijd de auto pakken).

Daglichtlamp schreef op 20-01-2026 om 18:23:

Ik heb een paar keer door een operatie een periode niet kunnen fietsen. Ik telde altijd af tot dat dat wel weer kan. Je actieradius op de fiets is zoveel groter dan lopend (en ik wil toch echt niet altijd de auto pakken).

Dat kan ik me helemaal voorstellen.

Dewi-Sri2 schreef op 20-01-2026 om 17:19:

In het deel van Frankrijk waar ik woon, hebben echtgenoot en ik het altijd over 'suicide by bike'. Levensgevaarlijk! Voor je het weet word je platgereden door een enorme vrachtwagen volgeladen met boomstammen, die met 90 km/h langs je komt razen.
Voor geen miljoen krijg je me op de fiets, ook vanwege mijn evenwichtsstoornis. Ik ben een gevaar voor mezelf en voor anderen.

Ja dat is natuurlijk iets heel anders dan ons keurig aangeharkte Nederland met een enorme hoeveelheid hele goede fietspaden.

Herfstappeltaart schreef op 20-01-2026 om 18:19:

[..]

Nee dat is zo en begrijp ik ook wel, maar als je filmpjes ziet van NL is iedereen altijd aan het fietsen, ook in de grote steden.

Fietsen vanaf kleuterleeftijd om van a naar b te komen. Jaren was er geen andere optie. Openbaar vervoer was er amper in ons dorp. Middelbare scholen op 10-20 km enkele reis, winkels vaak ook. Later ook alleen functioneel fietsen (binnen de stad en werk), echt een hekel aan.

Inmiddels geen fiets meer. Door reuma werd fietsen steeds moeilijker en pijnlijker. 

Herfstappeltaart schreef op 20-01-2026 om 07:32:

Even uit nieuwsgierigheid: degenen die geen fiets hebben: missen jullie dan ook niet het fietsen voor het plezier? Ik kan me voorstellen dat, als je in een stad woont met goed ov, en verder alles lopend kunt bereiken, je die fietst niet echt nodig hebt, maar in de zomer is fietsen toch een heerlijke vrijetijdsbesteding? Gewoon lekker de natuur in en genieten van de wind door je haren?
Of zeg ik nu iets geks? Hetzelfde op je vakantieadres? Hier gaat de fiets altijd mee, onze hoofd-vrijetijdsbesteding in de zomer.

Wel een fiets, maar ik fiets puur praktisch van punt A naar punt B. Omdat ik op punt B een afspraak heb, boodschappen moet doen, in de stad naar de film wil en het daar een ramp qua OV en qua parkeren is, ...

Als er een stad mee gemoeid is wandel ik ook liever want dan loop ik tenminste niet continu het risico dat mijn fiets gestolen of vernield wordt.

Recreatief fietsen is niet aan mij besteed. Dat doe ik gewoon niet. Ik vind helemaal niets leuk aan fietsen. Na 2 kilometer hangt mijn tong definitief op mijn tenen, ben ik half dood en wil ik die fiets af. En ik word permanent half overreden door fietsers die 10 keer sneller gaan dan ik of door automobilisten. En opgejaagd door mijn man als die mee is.

Op vakantie rijden we ofwel met de auto ofwel lopen we te voet. Echt niet dat ik daar een fiets (of 2) naartoe meesleep.

Man fietst overigens thuis wel af en toe recreatief. Maar dan wel zonder mij. Maar heeft toch echt nog nooit de behoefte gehad om zijn fiets de koffer in te duwen als we op vakantie gaan. Hij vindt het thuis af en toe leuk om 2 uur de dijken in de buurt af te fietsen, maar eten of drank meeslepen of op bankjes zitten doet ie nooit.

Op vakantie willen we steden en dorpjes zien, de regio zien en niet enkel de 2 kilometer rond het hotel, B&B of camping. En nog vechten met heuvels en bergen waar ik niet op raak. (Ik krijg het al als ik in mijn eigen stad de stadsbrug over moet.)

Ik wandel overigens ook vooral praktisch. Om van punt A naar punt B te raken. Alleen op vakantie wil ik graag een stad of dorp zien en daar is meestal geen doorkomen aan met OV of een auto. Het is niet dat ik op een doodgewone zondag effe met plezier 10 kilometer ga wandelen. Dat haat ik net zo hard dan fietsen  .

Marty1984 schreef op 20-01-2026 om 19:33:

[..]

Wel een fiets, maar ik fiets puur praktisch van punt A naar punt B. Omdat ik op punt B een afspraak heb, boodschappen moet doen, in de stad naar de film wil en het daar een ramp qua OV en qua parkeren is, ...

Als er een stad mee gemoeid is wandel ik ook liever want dan loop ik tenminste niet continu het risico dat mijn fiets gestolen of vernield wordt.

Recreatief fietsen is niet aan mij besteed. Dat doe ik gewoon niet. Ik vind helemaal niets leuk aan fietsen. Na 2 kilometer hangt mijn tong definitief op mijn tenen, ben ik half dood en wil ik die fiets af. En ik word permanent half overreden door fietsers die 10 keer sneller gaan dan ik of door automobilisten. En opgejaagd door mijn man als die mee is.

Op vakantie rijden we ofwel met de auto ofwel lopen we te voet. Echt niet dat ik daar een fiets (of 2) naartoe meesleep.

Man fietst overigens thuis wel af en toe recreatief. Maar dan wel zonder mij. Maar heeft toch echt nog nooit de behoefte gehad om zijn fiets de koffer in te duwen als we op vakantie gaan. Hij vindt het thuis af en toe leuk om 2 uur de dijken in de buurt af te fietsen, maar eten of drank meeslepen of op bankjes zitten doet ie nooit.

Op vakantie willen we steden en dorpjes zien, de regio zien en niet enkel de 2 kilometer rond het hotel, B&B of camping. En nog vechten met heuvels en bergen waar ik niet op raak. (Ik krijg het al als ik in mijn eigen stad de stadsbrug over moet.)

Ik wandel overigens ook vooral praktisch. Om van punt A naar punt B te raken. Alleen op vakantie wil ik graag een stad of dorp zien en daar is meestal geen doorkomen aan met OV of een auto. Het is niet dat ik op een doodgewone zondag effe met plezier 10 kilometer ga wandelen. Dat haat ik net zo hard dan fietsen .

Hahaha wij gebruiken niet ALLEEN de fiets hè, op vakantie. Ook wij bezoeken steden en dorpjes met de auto. En een e-bike scheelt enorm in het vermoeid-aspect. Dus zwoegen is het niet voor ons. Alleen genieten

Groentetuin schreef op 20-01-2026 om 07:17:

[..]

Puur nieuwsgierigheid, hoe verplaats je je dan meestal?

Ik woon in een dorp en doe bijna alles op de fiets( ook de grote boodschappen in een dorp dichtbij) laatst kwam ik er achter dat ik de auto al ruim 1,5 jaar niet gebruikt had ( als in zelf gereden, wel als passagier) daar schrok ik van en moet ik wat mee ( bang om de rijvaardigheid kwijt te raken)

Ik loop tot pakweg 1 km en als ik tijd heb ook wel 2. De rest met de auto.

Fietsen voor mijn plezier, nergens heen, heb ik nog nooit van mijn leven gedaan. Ik heb mijn huidige fiets wel gekocht met het idee dat ik fietsen op een goede fiets misschien wél leuk zou gaan vinden. Maar nee, ik vind het nog steeds stom. Je schiet niet op en krijgt alle weersomstandigheden mee. Als ik van de buitenlucht wil genieten ga ik wel wandelen.

duizel schreef op 20-01-2026 om 14:28:

ik fiets nu alleen functioneel, dus ergens naartoe. In de lente of zomer vind ik fietsen fijn. Nergens naartoe (behalve wellicht het terras 😁)

Ik las dat iemand hier schreef dat de meerderheid van de vrouwen pijn blijft houden bij fietsen na een bevalling. Ik hoor daar eigenlijk nooit. Is dat zo? Ikzelf tel niet mee denk ik, de bevallingen die ik doorgemaakt hebben eindigden in een keizersnede

Edit: verkeerd gelezen zie ik nu, er staat dat de schrijfster mensen kent die een bloedhekel hebben aan fietsen, van deze mensen zijn de meeste vrouwen die pijn hebben bij het fietsen nadat ze bevallen zijn.

Sorry

Tien dagen na mijn eerste bevalling dacht ik ook dat ik nooit meer zou willen fietsen. Met de baby deed ik alles lopend met de kinderwagen. Na een week of zes toch even op de fiets en viel alles mee. 

Na de geboorte van de jongste zat ik op dag veertien weer op de fiets. Even oudste uit school halen terwijl mijn vriendin even op slapende baby lette. 

Ik zou niet zonder fiets kunnen. Alles op minder dan vijf kilometer doe ik op de gewone mechanische fiets. Alles boven vijf soms op de electrische maar vaak ook nog op de mechanische. 

Tien km woon-werk meestal electrisch. 

Ik was een hele erge fietsfanaat, vooral in weekenden en vakanties veel fietsen, 100 km op een toerfiets zonder ondersteuning. Maar het wordt steeds drukker op het fietspad, de auto's worden steeds groter en op mijn werk word ik telkens geconfronteerd met fietsongelukstatistieken. Dat maakt de lol in fietsen steeds kleiner voor mij. Desondanks kruip ik bijna elke dag op de fiets en fiets ik ook nog in de vakantie, maar ik wandel nu ook veel vaker. 
Je hebt culturen (1) zonder fiets, (2) met de fiets in opkomst, (3) met een ideale omstandigheden voor fietsers, (4) die de kant opgaan dat de fiets aan zijn succes ten onder gaat als er niet meer plaats voor wordt gemaakt. Ik ben bang dat we nu in stadium (4) zijn aangekomen.

Fietsen met mijn man moet ik al helemaal niet aan denken,  die benadert het hele leven als een wedstrijd die hij moet winnen. Fietsen moet Hard en Ver, anders telt het niet. Dan fiets ik boven mijn tempo om hem bij te kunnen houden,  moeten we ergens een heuvel op,  gaat hij nog een tandje harder want hé, een uitdaging, wat enig! Staat hij bovenaan de heuvel te wachten,  kom ik uitgeput boven aan omdat ik hem toch enigszins bij wil houden omdat we immers gezellig met z'n tweeën aan het fietsen zijn. Wil ik bovenaan even uitpuffen en van het uitzicht genieten, zegt man (die beide dingen al gedaan heeft terwijl hij op mij wachtte) blijmoedig,  kóm, we gaan weer!

Ik haat fietsen.  Met passie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.