Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Tango schreef op 29-06-2025 om 22:19:

Een scanner pakken kan hier alleen bij Jumbo. Ik doe dat echt nooit want ben als de dood dat ik al lopende door de winkel iets vergeet te scannen. De keuze voor zelfscan of bemande (of vaker bevrouwde) kassa maak ik pas als ik daar sta. Is het druk bij de gewone kassa neem ik de zelfscan en andersom. Vandaag bij AH heel druk bij de zelfscan en niemand bij de gewone kassa, tja dan neem ik die natuurlijk. Met heel veel boodschappen ook de gewone kassa.
De Lidl hier is heel klein en heeft geen zelfscan. Scannen met telefoon vind ik echt gedoe en een app ook, moet je er weer bijpakken, neemt ruimte in op je telefoon. Die heb ik dus niet. Jumbo heeft ook gewoon een kaartje, AH ook, waarom Lidl dan weer alleen een app? Dat vind ik dus raar.
Maar goed, ik ben ook ouderwets hoor. Betaal nog steeds met een pinpas en niet met mijn telefoon.

Ik betaal nergens met telefoon, alleen met pinpas maar gebruik zelfscan of handscanner indien aanwezig. Ben bij AH, Jumbo en Dirk al jaren niet meer bij gewone kassa's geweest.

En wat ik raar vind is dat mensen zo'n ontzettend oordeel hebben over mensen die het anders doen dan zij. De intolerantie druipt ervan af. 
Ik ga daar vrij slecht op, ik heb in mijn omgeving al te veel te maken met mensen die overal een oordeel over hebben en alles wat anders of onbegrepen is stom vinden. 

Ik heb mijn redenen om niet te willen handscannen, ik reken af bij de zelfscan of bij de cassiere. Ik heb een probleem met mijn ogen en door te handscannen legt de winkel het risico van dat ik iets verkeerd doe bij mij. 

Het vervelende van een probleem met je ogen (als je niet "gewoon" blind bent) is dat mensen niet zien wat er mis met je is. 
Ik ben dus volgens anderen stom omdat ik langzaam en voorzichtig over stoeprandjes en bospaadjes loop. 
Ik ben stom omdat ik op een stationstrap de handrailing nodig heb omdat ik niet goed diepte zie. 
Ik ben stom omdat ik niet wil turen op een handscanner of het allemaal goed gaat. 
Ik ben stom omdat ik in de winkel sta te turen op etiketten die ik slecht kan lezen. 

Nou, iedereen die dat allemaal zo stom en belachelijk vind, wens ik toe dat ze ook eens een dagje mijn ogen hebben. 

En misschien reageer ik wat overgevoelig hoor, dat kan, maar het valt me de laatste jaren vaker op hoe "jong" en "gezond" en "digitaal vaardig" de norm zijn. Kun je wat minder goed meekomen, heb je een onzichtbare handicap, ben je wat ouder, dan word je al snel weggezet als iemand die de rest van de wereld in de weg staat. 
En dat vind ik best treurig en daar word ik ook wel eens pissig van. 

Ginevra schreef op 30-06-2025 om 10:24:

En misschien reageer ik wat overgevoelig hoor, dat kan, maar het valt me de laatste jaren vaker op hoe "jong" en "gezond" en "digitaal vaardig" de norm zijn. Kun je wat minder goed meekomen, heb je een onzichtbare handicap, ben je wat ouder, dan word je al snel weggezet als iemand die de rest van de wereld in de weg staat.

Ik snap jou wel.

Vanmorgen op Threads las ik een ergenis over de supermarkt. Natuurlijk ging het weer over de gepensioneerden. Want die zijn zo langzaam. En waarom zijn die mensen om half 5 's middags in de supermarkt. Want ze hebben ze hele dag de tijd. Dat die gepensioneerden misschien wel vrijwilligers werk doen of een dagje zijn weg geweest komt niet in hun hoofd op.

We worden hopelijk allemaal ouder en ooit ben je zelf die gepensioneerde waarbij het niet meer zo vlot gaat.

Ginevra schreef op 30-06-2025 om 10:13:

En wat ik raar vind is dat mensen zo'n ontzettend oordeel hebben over mensen die het anders doen dan zij. De intolerantie druipt ervan af.
Ik ga daar vrij slecht op, ik heb in mijn omgeving al te veel te maken met mensen die overal een oordeel over hebben en alles wat anders of onbegrepen is stom vinden.

Ik heb mijn redenen om niet te willen handscannen, ik reken af bij de zelfscan of bij de cassiere. Ik heb een probleem met mijn ogen en door te handscannen legt de winkel het risico van dat ik iets verkeerd doe bij mij.

Het vervelende van een probleem met je ogen (als je niet "gewoon" blind bent) is dat mensen niet zien wat er mis met je is.
Ik ben dus volgens anderen stom omdat ik langzaam en voorzichtig over stoeprandjes en bospaadjes loop.
Ik ben stom omdat ik op een stationstrap de handrailing nodig heb omdat ik niet goed diepte zie.
Ik ben stom omdat ik niet wil turen op een handscanner of het allemaal goed gaat.
Ik ben stom omdat ik in de winkel sta te turen op etiketten die ik slecht kan lezen.

Nou, iedereen die dat allemaal zo stom en belachelijk vind, wens ik toe dat ze ook eens een dagje mijn ogen hebben.

Ik heb inderdaad jouw ogen niet, maar ik heb de mijne. Met een afwijking waardoor ik als jongvolwassene de carrière waar ik al een heel eindje mee op weg was, heb moeten neerleggen. Ik ben gelukkig niet beperkt in het lezen van handscanners maar ik kan wel invoelen dat een bericht als het mijne, jou irriteert. 

Verder ben ik behept met een chronische ziekte waardoor ik de ene dag alles kan, en de andere dag aan huis gekluisterd ben en hooguit even snel een boodschapje kan doen en diepgelukkig ben dat ik een handscanner kan pakken en snel kan afrekenen bij de zelfscankassa. Het is me niet heel vaak, maar meer dan eens, gebeurd dat ik mijn karretje moest laten staan omdat de rij bij de kassa's te lang was, en dan irriteren mensen die 20 artikelen op een klein plankje gaan staan te scannen, me enorm. Dat ligt dan niet perse aan hen, want in principe maakt het me op een goeie dag minder uit dat ze het doen, maar aan mijn frustratie en gevoel van schaamte en falen en overlast en al het andere dat er terecht en onterecht bij komt kijken.

En ook aan mij kun je dit alles niet zien, en ook ik krijg ergernissen en oordelen over me heen omdat ik dingen weer eens af moet zeggen. Of als ik een invalidetoilet induik terwijl ik gewoon kan lopen. Ik ben nu 50, het kan me inmiddels niet zoveel meer schelen wat mensen daarvan vinden, of dat maak ik mezelf dan toch wijs. Maar een mens kan z'n eigen redenen hebben om iets irritant te vinden, en die redenen zie je niet altijd in een oogopslag.

Klopt hoor, ik loop daar als 66jarige ook tegenaan.  Men denkt dat je niet digitaal vaardig bent, alleen van Willeke Alberti en streekromans houdt en niet weet wat een cappuccino is.   Terwijl ik laatst op het station juist een jongere moest helpen om de OV-app op zn telefoon te zetten....

Toevallig net weer een interview met Dirk de Wachter gezien. Een psycholoog die benadrukt dat op ons westerlingen steeds meer de morele plicht komt te liggen om perfect te zijn. Geluk is maakbaar.  Ben je niet mooi genoeg, laat je opereren.  Handicaps en ziektes komen omdat je niet genoeg je best doet om ze te voorkomen. Daarom wordt er door velen neergekeken op mensrn die (ogenschijnlijk) niet mee kunnen komen.  Ook Michael Sandel heeft over dit onderwerp geschreven.  Deze visie was een eye-opener voor mij.

het voelt voor mij vooral dat je ''gedwongen'' wordt om alles digitaal tedoen en 1000 er voor apps downloaden.

sinds een paar maanden zijn alle ov-chip oplaadpaaltjes weg/onklaar gemaakt in de stad, echt heeeel iritant.

kan nu alleen je ov opladen/kaartje kopen bij de metro's of treinstation of bij de primera opladen maarja die zitten ook niet overal.

inplaats daarvan moet kan je de app ov-pay downloaden

Ginevra schreef op 30-06-2025 om 10:13:

mensen oordelen over wat ze niet begrijpen, dat is wat het eigenlijk is.
(hardstikke idioot natuurlijk)

ik moet eerlijk zeggen, ik kan me wel is ergeren aan mensen die moeilijk doen, 

bijv nu met het warme weer zie ik zoveel vrouwen/mensen struggelen met rokken/jurken die omhoog waaien tijdens het fietsen.
draag gewoon een fiets broekje denk ik dan, scheelt zoveel gedoe mhja misschien vinden het niet prettig of whatever. 
maar dan denk ik waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan 🤷

Rogue schreef op 30-06-2025 om 20:31:

[..]

bijv nu met het warme weer zie ik zoveel vrouwen/mensen struggelen met rokken/jurken die omhoog waaien tijdens het fietsen.
draag gewoon een fiets broekje denk ik dan, scheelt zoveel gedoe mhja misschien vinden het niet prettig of whatever.
maar dan denk ik waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan 🤷

Oke, ik zit meestal op de fiets en niet in de auto. En ik draag een korte legging onder mijn jurk 🙂

kerst schreef op 30-06-2025 om 21:54:

[..]

Oke, ik zit meestal op de fiets en niet in de auto. En ik draag een korte legging onder mijn jurk 🙂

ik draag niets anders tijdens de zomermaanden , mede dankzij me dijen 

Rogue schreef op 30-06-2025 om 20:31:

[..]

maar dan denk ik waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan 🤷

dit snap ik ook niet! ik zit dus met opgewaaide jurk in mijn wielrenbroekje op de fiets schaapachtig te kijken naar al die vrouwen met hun hand tussen de benen op de fiets die rok maar tegenhoudend. 

Rogue schreef op 01-07-2025 om 09:50:

[..]

ik draag niets anders tijdens de zomermaanden , mede dankzij me dijen

Waarom dan een jurkje met zo'n broeierige legging en niet een wijde broek van dunne stof met een luchtig topje? Ik heb wel een stuk of 7 van zulke broeken. Ideaal !

Ik heb ook een stapeltje wijde zomerbroeken, ideaal. Al járen!
Fladderbroeken noem ik dat.

2237783-1-01.jpg

amarna schreef op 01-07-2025 om 11:11:

[..]

Waarom dan een jurkje met zo'n broeierige legging en niet een wijde broek van dunne stof met een luchtig topje? Ik heb wel een stuk of 7 van zulke broeken. Ideaal !

ik draag jurkjes in de zomer, bedoel een wielrenner broekje geen 3/4 legging, 

ooh ik ben nog opzoek naar zo'n broek, fladderbroek 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.