Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

madee schreef op 28-06-2025 om 16:20:

Zelfscan bij onze Lidl komt heel precies, die vind ik niet prettig. Bij Jumbo loop ik met de scanner door de winkel en bij controle doen ze dat heel netjes. AH doe ik soms een mandje boodschappen en die bliep ik dan aldaar bij de zelfscan.

Nederland loopt volgens mij best voorop met pinbetalingen en zelfscankassa’s tov Duitsland. Toen wij daar 2 jaar geleden waren, werd er best nog veel op contant gerekend bij de kleinere winkels (bijvoorbeeld foodtruck, ijsjes) Ik heb zelf amper tot geen contant geld bij me, ik doe nagenoeg alles met pin….

Wat grappig, ik vond juist het scannen met mijn telefoon bij de Lidl vanaf het begin veel soepeler gaan dan bij de AH die dat al veel langer heeft.

madee schreef op 28-06-2025 om 16:20:

Nederland loopt volgens mij best voorop met pinbetalingen en zelfscankassa’s tov Duitsland. Toen wij daar 2 jaar geleden waren, werd er best nog veel op contant gerekend bij de kleinere winkels (bijvoorbeeld foodtruck, ijsjes) Ik heb zelf amper tot geen contant geld bij me, ik doe nagenoeg alles met pin….

Hier in Frankrijk vind je alle betaalmogelijkheden (nog). Er wordt nog heel veel cash betaald, terwijl je veel jongeren met hun mobiel ziet betalen. Maar wat altijd weer even zuchten is: oude mensen die in een bomvolle supermarkt met cheques betalen. Dat is een hele administratieve toestand, ook voor degene achter de kassa. Daarbij genomen dat ze bij onze Intermarché pas aan de volgende klant mogen beginnen als de vorige àl zijn boodschappen heeft ingepakt, dan wordt boodschappen plannen soms best een ding.

Daglichtlamp schreef op 28-06-2025 om 17:56:

[..]

Wat grappig, ik vond juist het scannen met mijn telefoon bij de Lidl vanaf het begin veel soepeler gaan dan bij de AH die dat al veel langer heeft.

Bij onze Lidl geen scan met de telefoon (voor zover ik weet, daar heb je denk ik een Lidl-pas voor nodig en die heb ik niet) maar ter plekke je mand/kar uitpakken en stuk voor stuk scannen. Maar ik wil dan graag mijn eigen tas links van de scankassa hebben om gelijk in te pakken, wat dus helaas niet kan want dan geeft ie een foutmelding. Hij is heel gevoelig voor alles wat niet precies zo gaat als waar ie voor is gemaakt.

Je hebt dan inderdaad de lidl app nodig met een account. Ik scan alleen zelf als ik dat al winkelende kan doen. Alles pas scannen bij een zelfscankassa kan ik nu eenmaal als amateur veel minder snel dan een caissière. 

Beterlaat2021! schreef op 28-06-2025 om 12:46:

Komisch : in Duitsland, waar wij nu zijn, hebben ze bij de plaatselijke supermarkt sinds een jaartje 3 mooie zelfscan kassa's.
Maar de mensen maken er geen gebruik van, die gaan liever in de rij staan voor de twee gewone kassa's!
Ja, tis even wennen, maar áls je gewend bent is het heerlijk, je bent veel sneller klaar.

Dat is typisch Duits. Die mensen houden volgens mij niet van verandering  met pin betalen was 10 jaar geleden ook op veel plekken nog niet mogelijk. Koopzondagen zijn ook nog steeds een uitzondering (zelfs in de grote steden als de kerstmarkt er is). Ik blijf dat raar vinden.

BlairW schreef op 28-06-2025 om 21:14:

[..]

Dat is typisch Duits. Die mensen houden volgens mij niet van verandering met pin betalen was 10 jaar geleden ook op veel plekken nog niet mogelijk. Koopzondagen zijn ook nog steeds een uitzondering (zelfs in de grote steden als de kerstmarkt er is). Ik blijf dat raar vinden.

Ik denk dat ik stiekem een Duitser ben van binnen. Ik heb wel laatst betalen via mijn telefoon mogelijk gemaakt 😁

ik vind zelfscan kassa’s heerlijk. Lekker snel en geen gedoe. Ik word eigenlijk ook nooit gecontroleerd. Maar ik doe meestal ook kleine boodschappen. De grootste en zwaarste dingen laat ik bezorgen door PicNic. 

Zelfs als ik alleen een flesje cola heb krijg ik meer dan de helft van de tijd controle.

Dolfje schreef op 29-06-2025 om 16:27:

Zelfs als ik alleen een flesje cola heb krijg ik meer dan de helft van de tijd controle.

Ja gisteren ook: 1 product en dan controle. Ik snap er niks van.

Zien of je écht werkelijk bent binnengestapt voor 1 product.

Ik hou de job van caissière liever in ere. Straks wordt iedereen ontslagen.
Hier dus bewust geen zelfscan.
Ik vind het bovendien ook geklooi. Met 20 producten aan een moordtempo op een veel te klein bankje (de naam bank niet waardig) alles moeten inscannen en inpakken terwijl de volgende al in je nek staat te hijgen. En je waarschijnlijk op 't moment dat alles is ingepakt controle krijgt en terug kan uitladen.
Geef me dan gewoon maar een degelijke band waar ik alles gewoon op smijt, de caissière alles scant en ik gewoon aan 't eind van de band redelijk rustig alles kan inpakken.

Zo'n zelfscan-ding in de winkel vind ik al helemaal de tering. Daar wissel ik toch écht te vaak voor van product (wel chips of geen chips, doe toch maar andere chips, of nee, man heeft liever nootjes, ...), van aantal (1 potje room of toch 2 potjes room), ... Daar begin ik dus al helemaal nooit van mijn leven aan.

Marty1984 schreef op 29-06-2025 om 17:56:

Ik vind het bovendien ook geklooi. Met 20 producten aan een moordtempo op een veel te klein bankje (de naam bank niet waardig) alles moeten inscannen en inpakken terwijl de volgende al in je nek staat te hijgen. En je waarschijnlijk op 't moment dat alles is ingepakt controle krijgt en terug kan uitladen.
Geef me dan gewoon maar een degelijke band waar ik alles gewoon op smijt, de caissière alles scant en ik gewoon aan 't eind van de band redelijk rustig alles kan inpakken.

Mensen die dat doen zijn mijn ergernis nummer 1 in de supermarkt 😅. Pak gewoon een scanner,  doe je het in de winkel al in je tas.  Of beter,  twee tassen: koelkastspul in de ene,  en voorraadkastspul in de andere tas.  Ondertussen zie je precies hoeveel je aan het uitgeven bent en "hé, die reep chocola wordt inmiddels buitensporig duur, die leg ik terug". Dan druk je op het minteken en het is weg. Ideaal.  En als je rijen veroorzaakt bij de zelfscan kassa, ga je maar lekker in de rij bij de gewone kassa,  want dan is er geen enkel voordeel aan zelfscannen!

Wieder schreef op 29-06-2025 om 20:33:

[..]

Mensen die dat doen zijn mijn ergernis nummer 1 in de supermarkt 😅. Pak gewoon een scanner, doe je het in de winkel al in je tas. Of beter, twee tassen: koelkastspul in de ene, en voorraadkastspul in de andere tas. Ondertussen zie je precies hoeveel je aan het uitgeven bent en "hé, die reep chocola wordt inmiddels buitensporig duur, die leg ik terug". Dan druk je op het minteken en het is weg. Ideaal. En als je rijen veroorzaakt bij de zelfscan kassa, ga je maar lekker in de rij bij de gewone kassa, want dan is er geen enkel voordeel aan zelfscannen!

Oh ik vind dat bliepen juist leuk. Ik ga overigens alleen bij de zelfscan als de rij bij de caissière te lang is. Dan scan ik op mijn dooie akkertje eerst de zware spullen en vervolgens op volgorde van het inpakken. Ik heb geen haast hoor. Die zelfscan is er niet voor de klanten maar om personeelskosten te besparen.

MMcGonagall schreef op 29-06-2025 om 20:49:

[..]

Oh ik vind dat bliepen juist leuk. Ik ga overigens alleen bij de zelfscan als de rij bij de caissière te lang is. Dan scan ik op mijn dooie akkertje eerst de zware spullen en vervolgens op volgorde van het inpakken. Ik heb geen haast hoor. Die zelfscan is er niet voor de klanten maar om personeelskosten te besparen.

Ik beloof hierbij plechtig dat ik je pleziertje niet zal verpesten door chagrijnige opmerkingen van mijn kant. Ik vind je in stilte irritant 😂.

Een scanner pakken kan hier alleen bij Jumbo. Ik doe dat echt nooit want ben als de dood dat ik al lopende door de winkel iets vergeet te scannen. De keuze voor zelfscan of bemande (of vaker bevrouwde) kassa maak ik pas als ik daar sta. Is het druk bij de gewone kassa neem ik de zelfscan en andersom. Vandaag bij AH heel druk bij de zelfscan en niemand bij de gewone kassa, tja dan neem ik die natuurlijk. Met heel veel boodschappen ook de gewone kassa. 
De Lidl hier is heel klein en heeft geen zelfscan. Scannen met telefoon vind ik echt gedoe en een app ook, moet je er weer bijpakken, neemt ruimte in op je telefoon. Die heb ik dus niet. Jumbo heeft ook gewoon een kaartje, AH ook, waarom Lidl dan weer alleen een app? Dat vind ik dus raar. 
Maar goed, ik ben ook ouderwets hoor. Betaal nog steeds met een pinpas en niet met mijn telefoon. 

Marty1984 schreef op 29-06-2025 om 17:56:

Zo'n zelfscan-ding in de winkel vind ik al helemaal de tering. Daar wissel ik toch écht te vaak voor van product (wel chips of geen chips, doe toch maar andere chips, of nee, man heeft liever nootjes, ...), van aantal (1 potje room of toch 2 potjes room), ... Daar begin ik dus al helemaal nooit van mijn leven aan.

Zucht, er worden geen casieres ontslagen er is al personeelstekort

En met 20 producten had je het gewoon meteen in de winkel met je handscanner moeten doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.