Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Mukske schreef op 30-04-2025 om 17:00:

Veel mensen hebben hun mond vol van verduurzaming en tegengaan van verspilling en dan kijk je in je hotel aan het ontbijt met verbijstering naar wat men allemaal op zijn bord laadt en niet of maar half opeet. Daarnaast pakt iedereen voor ieder nieuw te halen broodje of drankje een nieuw bord, kopje, glas etc..
Realiseren die mensen zich wel dat er zo enorme hoeveelheden voedsel weggegooid moeten worden en stapels vaat gedaan in een vaatwasser die energie vreet?
En nee, dat kuipje boter of jam dat jij niet gebruikt mag niet terug op het buffet want daar heb jij met je tengels aangezeten en god weet waar die handen zijn geweest.
En maar klagen dat een ‘ontbijtje’ in een hotel zo duur is.

Ik laad mijn bord niet overvol, maar als ik iets ook maar enigszins "muah" vind laat ik het zonder schuldgevoel staan en als ik een nieuw bordje wil, pak ik dat. Zou ik thuis niet doen, maar op vakantie ben ik niet zo strikt met dergelijke zaken. 

Bakblik schreef op 01-05-2025 om 12:16:

[..]

Dit dus. Onze oudste is 4e jaars bachelor van een studie die volledig Engels is. Boeken colleges, de voertaal op de labs. Vorige week moest ze een Nederlands stukje schrijven en heb ik het doorgelezen om alle Engels georiënteerde rarigheden eruit te halen. Dat komt ze dan netjes vragen en dat doe ik dan met liefde.

Wat raar. Ik heb zelf ook twee volledig Engelstalige studies gedaan, maar je eerste taal verleer je niet zo snel hoor. Het lijkt mij interessantdoenerij. 

DeOnbekende schreef op 03-05-2025 om 05:56:

[..]

Wat raar. Ik heb zelf ook twee volledig Engelstalige studies gedaan, maar je eerste taal verleer je niet zo snel hoor. Het lijkt mij interessantdoenerij.

Er staat ook nergens dat ze geen Nederlands meer kan. Maar als je alsmaar in het Engels bezig bent, is het helemaal niet raar dat dat onbewust ook af en toe opduikt als je dan ineens in het Nederlands moet.

CharlieB schreef op 03-05-2025 om 10:10:

[..]

Er staat ook nergens dat ze geen Nederlands meer kan. Maar als je alsmaar in het Engels bezig bent, is het helemaal niet raar dat dat onbewust ook af en toe opduikt als je dan ineens in het Nederlands moet.

Dan haal je dat er gewoon uit als je jezelf terugleest, hoor. 

CharlieB schreef op 03-05-2025 om 10:10:

[..]

Herkenbaar. Ik heb 9 jaar bij een Engelstalig bedrijf gewerkt, kwam soms meerdere keren per jaar in Engelstalige landen en ging soms zelfs  in het Engels denken. Bij mijn familie in Canada communiceerden we tweetalig. Maar het tweetalig scrabble wonnen de Canadezen altijd 

amarna schreef op 03-05-2025 om 10:55:

[..]

Herkenbaar. Ik heb 9 jaar bij een Engelstalig bedrijf gewerkt, kwam soms meerdere keren per jaar in Engelstalige landen en ging soms zelfs in het Engels denken. Bij mijn familie in Canada communiceerden we tweetalig. Maar het tweetalig scrabble wonnen de Canadezen altijd

Volgende keer een Nederlandstalig scrabblebord gebruiken dan

Gister bij een fine dining restaurant gegeten. Wat ik raar vond was dat er 3 volwassenen met een 5 jarig kind binnen kwam. Ik had zicht op de tafel maar kind kon niks eten. Ze vroegen om frietjes maar dat hebben ze daar niet. Kim heeft dus niks gegeten 

DeOnbekende schreef op 03-05-2025 om 05:53:

[..]

Ik laad mijn bord niet overvol, maar als ik iets ook maar enigszins "muah" vind laat ik het zonder schuldgevoel staan en als ik een nieuw bordje wil, pak ik dat. Zou ik thuis niet doen, maar op vakantie ben ik niet zo strikt met dergelijke zaken.

Hier ook zo. Ik pak niet voor elk broodje een nieuw bordje of voor elk drankje een nieuw glas maar als iets niet lekker is eet ik het niet op. Maar ik schep in eerste instantie ook altijd maar een klein beetje op als ik het niet ken en is het lekker loop ik, met hetzelfde bordje, wel weer terug.

stokstaart schreef op 03-05-2025 om 11:23:

Gister bij een fine dining restaurant gegeten. Wat ik raar vond was dat er 3 volwassenen met een 5 jarig kind binnen kwam. Ik had zicht op de tafel maar kind kon niks eten. Ze vroegen om frietjes maar dat hebben ze daar niet. Kim heeft dus niks gegeten

Dat is wel heer raar inderdaad.

Deze week op een prettig terras gezeten in een kleine plaats, op een prachtige zonnige dag.  Het was druk en de  bediening en keuken konden het duidelijk niet aan.
De bediening werd  er ook nog chagrijnig van.
Ik vroeg :  'wat is de soep van het 12 uurtje?'.  Antwoord : 'weet ik niet'.
Heeft u ook Earl Grey thee ?  Hebben we niet.
Komt er bij het theeglas een doosje met theezakjes, inclusief Earl Grey.
We moesten erg lang op  ons eten wachten, net zo lang als de mensen die kort vóór ons besteld hadden.  Het bonnetje met hun bestelling was zoek geraakt. Zij hoefden hun consumpties niet te betalen. Wij wel en onze bestelling duurde even lang.
Na 14.00 u, toen het terras bijna leeg was, stapten de hulptroepen binnen.....

Het eten was uiteindelijk heerlijk,de service slecht.

Dat in het openlucht zwembad het omroepsysteem niet meer gebruikt mag worden vanwege geluidsoverlast voor de omwonenden. 
Dat werd iedere dag 2x vast gebruikt om aan te geven dat het zwembad over een half uur gaat sluiten en dan nog een keer om aan te geven dat iedereen nu echt uit het water moet. Incidenteel werd het ook gebruikt om te ontruimen vanwege onweer of ander onheil. 
Nu moeten de toezichthouders hun stemmen schor schreeuwen of zo?
Echt heel vreemd!
Dat zwembad is meer dan 50 jaar geleden gebouwd en lag toen redelijk buiten de bebouwde kom.
De huidige omwonenden hebben hun huis gekocht in de wetenschap dat dat zwembad daar stond. 
De gong die aan een bericht vooraf ging kon ik alle jaren dat ik hier woon thuis horen maar de berichten niet.
Echt heel raar dat dit verbod op het gebruik van het omroepsysteem er is gekomen. 

Dat vind ik oprecht raar. Er moet toch wel iets te husselen zijn voor dat kind. Aardappeltje/patat/pasta/rijst, iets met groente en een stukje vlees of vis? Kind zat erbij en heeft niets gegeten? 

Vind ik ook raar. En ook niet even een vorkje van de volwassenen gehad? Of is fine dining met van die heel kleine hapjes in veel gangen? Maar dan nog, gek dat ze dan een kind meenemen en dat ze zijn gebleven terwijl het restaurant niets voor het kind maakte…ik was denk ik opgestapt (maar had wel eerst voor het bezoek de menukaart en mogelijkheden bestudeerd waardoor ik het kind niet had meegenomen)

nlies schreef op 03-05-2025 om 11:04:

[..]

Volgende keer een Nederlandstalig scrabblebord gebruiken dan

Het scrabblebord is hetzelfde maar de letterwaardes zijn anders.  Sommige klinkers worden in het engels vaker gebruikt dan in het nederlands, zoals de letter Y.

amarna schreef op 03-05-2025 om 20:01:

[..]

Het scrabblebord is hetzelfde maar de letterwaardes zijn anders. Sommige klinkers worden in het engels vaker gebruikt dan in het nederlands, zoals de letter Y.

De verdeling van het aantal letters is anders, waar een nederlands bord 10x N en 18 x E, is dat in het Engels 6 en 12, Nederlandse meervoudsvormen wordt dus al een stuk lastiger met de Engelse lettervariatie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.