Huis, tuin en keuken
Roodkapjeendewolf
16-08-2026 om 19:44
Wat vind jij moeilijk om weg te doen of te minimaliseren? Wat koop je altijd teveel?
Heb je graag een opgeruimd huis en ben je ook actief bezig met ontspullen? Maar waar kun je moeilijk afstand van doen? Wat koop je steeds opnieuw terwijl je er al genoeg van? Kortom wat is je zwakke plek in het minimaliseren? 😃
Auwereel
17-08-2026 om 12:40
Ik gebruik nog een paar handdoeken en theedoeken die mijn moeder had bewaard. Het is alweer 30 jaar geleden dat ze overleed!
nlies
17-08-2026 om 12:50
RavIvaR schreef op 16-08-2026 om 20:25:
Ik probeer hier wel af en toe bewust mee bezit te zijn.
Het minimalisme topic helpt me daar ook wel bij.
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-grote-minimalisme-topic?page=51#1561
Zo neem ik steeds een ander stukje in mijn huis om dingen weg te doen. Dat gaat meestal in etappes en dan blijft het een beetje in balans. Vind het ook wel leuk om ermee bezig te zijn.
Bordapellen heb ik eigenlijk teveel, deze verkoop ik daarom ook wel regelmatig, maar er komen ook steeds weer nieuwe bij.![]()
Kleding heb ik de afgelopen jaren echt wel op orde. Maar door wisselend gewicht wel verschillende maten in de kast.
En verzorgingsproducten. Daar heb ik er vaak teveel van omdat ze in bulk goedkoper zijn.
die heb je nooit teveel, er staan er hier 180 ongeveer, zou niet weten welke ik op moet ruimen
Kampeerder
17-08-2026 om 13:13
Auwereel schreef op 17-08-2026 om 12:40:
Ik gebruik nog een paar handdoeken en theedoeken die mijn moeder had bewaard. Het is alweer 30 jaar geleden dat ze overleed!
Dat ga ik ook erven van mijn schoonmoeder. Bij hun verhuizing zeven jaar geleden hadden ze 12 douchelakens 150×70, 10 badhanddoek 100×50. De linnenkast in het nieuwe huis was groter dan die in het oude huis, ze vond de kast zo leeg, dus ze kocht nog wat bij. Ik zocht daar pas een theedoek en toen bedacht ik dat ze dat nooit op zuilen slijten voor ze dood gaan. Ze zijn inmiddels ongeveer 90.
MRI
17-08-2026 om 13:36
Ik ben altijd aan het tekenen, schrijven, schilderen, muziek maken. Zo zijn er veel heel veel teken en schilder projecten in mijn huis die weliswaar veelbelovend zijn maar die nog 'iets' nodig hebben. Zo zonde om weg te gooien denk ik dan want er zijn ook projecten die mensen helemaal mooi vinden maar hun huis is al vol of het past net niet bij de bank. Hetzelfde met mijn computer: zit vol onaffe verhalen die zeer veelbelovend zijn. En gedichten die nog gepubliceerd moeten worden. Het is echt veel en slech geordend. Een ADD dingetje. Ik ben een maker maar niet altijd een afmaker. (hoewel ik veel gebruik in mijn beroep als creatief therapeut) Van mijn muziek instrumenten wil ik echt niets wegdoen: niet mijn fluiten, mijn accordeon, mijn gitaar, mijn handpan, mijn drum. Die gebruik ik bijna elke dag. Maar ja, er staat wel een harp te verstoffen die niet bespeelbaar is omdat er een aantal 'slotjes' stuk zijn en ik niet weet hoe ik die moet maken. Iemand interesse?
CharlieB
17-08-2026 om 15:01
Kleding (en toch heb ik heb nooit wat om aan te doen, zucht), tassen en kattenspullen.
En ik koop graag boeken, terwijl ik amper lees.
Netherfield
17-08-2026 om 17:42
Mijn koelkast zit vooral te vol met aangebroken potjes waarvan de inhoud nog goed is.
ik heb 4 theedoeken geloof ik. En als er een lusje af is naai ik die weer vast (of vraag dochter om hem onder de naaimachine door te halen).
Wel heb ik de laatste tijd wat veel papieren boeken verzameld (lees ook veel digitaal). Ik heb er zaterdag een aantal gelezen exemplaren bij de kringloop gebracht. Daarnaast heb ik me voorgenomen om ze te gaan lezen en als ze uit zijn, in zo’n boekenkastje te leggen. Behalve die ene die ik voor mijn verjaardag van mijn dochter heb gekregen 😉
Lisabette
17-08-2026 om 17:50
Niets.. Wij leven heel milieubewust en hebben dus weinig spullen. Al vinden mijn kinderen speelgoed wegdoen soms lastig.
Yumi
17-08-2026 om 17:58
Roodkapjeendewolf schreef op 17-08-2026 om 11:02:
[..]
hmm ik zou hier zelf nooit op bezuinigen. Ik zie een zeer ruime hoeveelheden theedoeken en vaatdoeken echt als gebruikelijksgemak. Lekker snel verwisselen en geen gedoe met de was.
Ik ontspul liever met dingen die je weinig gebruikt of niet nodig hebt.
Dit
Heb zelfs een stapel nieuwe vaatdoeken, dweilen en moppen op voorraad. aan oude doekjes bewaren doe ik overigens niet, ik heb een bloedhekel aan alles wat stuk/beschadigd is, dat moet weg.
Heb ik ook met dekbedovertrekken, vind het leuk om te wisselen, en nee ik heb er geen 8 nodig voor mij alleen....maar tegen een mooi dekbed is het moeilijk nee zeggen.
TineWinkel
17-08-2026 om 18:01
kenfan schreef op 17-08-2026 om 12:16:
[..]
Daar is een naam voor SABLE (stash acquired beyond life expectancy) Ik zal ook hard door moeten breien om mijn voorraad op te krijgen. Maar alles zit netjes en overzichtelijk in doorzichtige plastic boxen en ik kijk er graag naar, dus het mag blijven.
Van mooi garen heb je zo vaak plezier: als je t koopt, als je t hebt, om te bedenken wat je ermee zou KUNNEN maken, TIJDENS het maken, het dragen. En in mijn geval, alleen sokkenwol: bij t maken van restjessokken....
Mijn goede voornemen van 2026 was, geen nieuwe sokkenwol te kopen. Ik heb idd geen nieuwe gekocht: wel nieuwe gekregen, 2e hands gekocht, en andere wol gekocht.... ik ben zo trots op mezelf 
Vf_Watervrouw
17-08-2026 om 19:11
MRI schreef op 17-08-2026 om 13:36:
Maar ja, er staat wel een harp te verstoffen die niet bespeelbaar is omdat er een aantal 'slotjes' stuk zijn en ik niet weet hoe ik die moet maken. Iemand interesse?
heb me altijd laten vertellen dat binnenklimaat beetje stabiel moet zijn. Weet je daar iets over? Temperatuur blijkt hier in de zomer tot 29 te kunnen en zit nu nog steeds boven 23. Thermostaat ingesteld op 18 geloof ik maar zonder airco dus delen van het jaar ruim erboven.
Luchtvochtigheid of tocht met raam of balkondeur open geen idee. Geen droger dus wasrekken staan overal en nergens.
Stemmen is niet mijn grootste hobby of talent gelukkig geen absoluut gehoor
ToetieToover
17-08-2026 om 19:12
TineWinkel schreef op 17-08-2026 om 18:01:
[..]
Van mooi garen heb je zo vaak plezier: als je t koopt, als je t hebt, om te bedenken wat je ermee zou KUNNEN maken, TIJDENS het maken, het dragen. En in mijn geval, alleen sokkenwol: bij t maken van restjessokken....
Mijn goede voornemen van 2026 was, geen nieuwe sokkenwol te kopen. Ik heb idd geen nieuwe gekocht: wel nieuwe gekregen, 2e hands gekocht, en andere wol gekocht.... ik ben zo trots op mezelf

Vf_Watervrouw
17-08-2026 om 19:18
Ga nog even wat nachtjes slapen over een cd box. Waarschijnlijk gekocht toen ie uitkwam en dus vier jaar de tijd om eens te beginnen met luisteren.....
Staat nog op de to-do om per categorie termijnen te verzinnen waarin ik iets moet gebruiken. Dat tijdschrift of boek binnen een half jaar gelezen moet en cd binnen een jaar geluisterd ofzo. Cd box voldoet trouwens niet aan 20/20 regel dus weet nog niet hoe lang ik mag doortwijfelen
Rozi
17-08-2026 om 20:08
Pannen, ik word heel blij van nieuwe pannen
Ik heb echt heel veel soorten, grillpan,verschillende braadpannen,allerlei maten koekenpannen,ook allerlei verschillende materialen et.
DeeDee76tk
19-08-2026 om 04:04
Ik heb veel te veel trommeltjes en bakjes voor lunch en avond eten op mijn werk. Ook thermos bekers en thermos voedselcontainers zitten daarbij. Ik gebruik de meeste maar natuurlijk niet allen tegelijk dus het kan wel minder.
Auditor
19-08-2026 om 04:07
Kleding.
Laatst flink opgeruimd. 4 vuilniszakken vol naar de kledingcontainer. Een mens heeft geen 40 overhemden nodig. 20 kan ook.
Ook veel broeken, oude poloshirts en oude handdoeken weggegooid. Daar had ik ook teveel van. Van die kast-lijken die er al jaren liggen en die je niet gebruikt.
Ik probeer met kleding nu het “1 erin = 1 eruit” principe toe te passen. Hoop dat het gaat lukken.
Met auto’s lukt dat nog niet. Heb er nu 5.
Staat er wel 1 te koop.