Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij moeilijk om weg te doen of te minimaliseren? Wat koop je altijd teveel?

Heb je graag een opgeruimd huis en ben je ook actief bezig met ontspullen? Maar waar kun je moeilijk afstand van doen? Wat koop je steeds opnieuw terwijl je er al genoeg van? Kortom wat is je zwakke plek in het minimaliseren? 😃

mijn partner en ik zijn dol op servies...
Daar zouden we echt meer dan 75% van kunnen missen.

Roodkapjeendewolf

Roodkapjeendewolf

16-08-2026 om 20:07 Topicstarter

Voor mij zijn het dekens in alle soorten en maten. Voor alle seizoenen op bed heb ik een ander en voor op de logeerkamer. Maar ook wollen dekens op de bank of voor kamperen maar de oude kaniet wegdoen want zo handig voor picknicken of verhuizen of als de oorlog uitbreekt🤣

Ik heb dat met kleding, sieraden enz. Niet met dingen in huis want dat is wat mij betreft wel voor elkaar. Minimaliseren wil ik ook niet op dagjes uit, vakanties en de horeca. Zolang ik het kan betalen hoeft dat ook niet.

Ik probeer hier wel af en toe bewust mee bezit te zijn. 
Het minimalisme topic helpt me daar ook wel bij. 
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-grote-minimalisme-topic?page=51#1561
Zo neem ik steeds een ander stukje in mijn huis om dingen weg te doen. Dat gaat meestal in etappes en dan blijft het een beetje in balans. Vind het ook wel leuk om ermee bezig te zijn.

Bordapellen heb ik eigenlijk teveel, deze verkoop ik daarom ook wel regelmatig, maar er komen ook steeds weer nieuwe bij.  

Kleding heb ik de afgelopen jaren echt wel op orde. Maar door wisselend gewicht wel verschillende maten in de kast.

En verzorgingsproducten. Daar heb ik er vaak teveel van omdat ze in bulk goedkoper zijn.

Boeken. Stoffen. Puzzels. 

puzzelboekjes.

Ik vroeg me echt af wat bordapellen waren tot ik bedacht dat dat waarschijnlijk bordspellen zijn 😅. Wij zijn twee jaar geleden verhuisd en hebben toen behoorlijk ontspuld omdat ik geen zin had om overbodige rotzooi mee te verhuizen.  Mijn voornemen was om minimalistisch te blijven maar daar is niet gelukt.  Boeken zijn mijn zwakke plek,  die sleep ik al mijn hele leven mee. Ik heb alles wel gelezen, maar zal het grootste deel niet nog eens lezen, dus waarom ik het allemaal bewaar, Joost mag het weten...

kinderspeelgoed. Neemt veel teveel ruimte in, maar op de rommelmarkt komen we steeds iets leuks tegen. Tel daarbij op, verjaardag en Sinterklaas.

Boeken, heel veel boeken .
Tijdschriften bewaar ik ook te lang. 
Troep op mijn zolder die ik nodig moet uitzoeken. Wat moet je met twee zware, grote koffers waarvoor je leeg al bijna bijbetalen moet, en die geen wieltjes hebben?
Kartonnen dozen waarin elektronica komt, wanneer kan je die weggooien?
Veel te veel kerstversiering, maar ja, herinneringen.

Wieder schreef op 16-08-2026 om 20:33:

Ik vroeg me echt af wat bordapellen waren tot ik bedacht dat dat waarschijnlijk bordspellen zijn 😅.

Lol, nu moet ik mijn typfout wel laten staan.

Confronterend, toen ik de op las dacht ik echt ik heb van niets te veel maar toen ik de eerste post las stond het schaam rood op mijn kaken. Ik heb zoveel serviesgoed, mooie glazen en bestek. Als ik een weeshuis op bezoek krijgt kan ik op mijn gemaak een driegangen maaltijd serveren zonder tussen door iets te moeten afwassen.
Ik heb ook best veel vazen voor elk mogelijk boeket heb ik wel het juiste vaasje.
Boeken hebben we ook best veel maar dat telt niet vind ik.

Mijn huis is verder wel opgeruimd en netjes en staat niet echt heel vol.
Ik heb bijna 4 jaar geleden toen ik mijn huis verkoop klaar maakten heel veel weggedaan en nu zet ik regelmatig dingen in de weggeef kast in de bieb. De laatste tijd bloempotten en knutsel spullen. 

Ik heb veel te veel zomerkleding. En dan niet fatsoenlijke waar ik mee over straat of naar werk kan maar korte broekjes en hemdjes voor op vakantie.
Ga de komende vakantie echt wat dingen voor het laatst meenemen.

Hier ook dekens. Kleding, tijdschriften en kinderboeken ook, vooral kinderboeken vind ik lastig om afstand van te doen, daar zitten zo veel mooie herinneringen aan.

We hebben vooral heel veel boeken, niet alleen ik maar ook man. Daar kan ik lastig afstand van dooen.

Maar eigenlijk ben ik sowieso slecht in weggooien/ wegdoen. Ik heb de neiging om veel te bewaren voor je weet maar nooit. Of omdat het ooit best wat gekost heeft en het nog goed bruikbaar is, alleen niet door ons gebruikt wordt. Toch maar mezelf eens een schop geven en beginnen met opruimen.

Wel verhelderend zo'n topic. 
Dat eigenlijk iedereen wel iets weet wat eigenlijk wel weg kan. 
Misschien kan het ook wel motiverend werken.
Benieuwd wie er na het lezen van dit topic de komende dagen ook echt iets weg doet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.