Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat valt je op op Funda? DEEL 2

Altijd leuk, pareltjes van Funda.

Post alle gekke, leuke, bizarre, maffe, mooie dingen die je tegenkomt op Funda!

Link naar deel 1:

https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/wat-valt-je-op-op-funda?page=87#2627

Yumi schreef op 28-03-2026 om 09:50:

[..]

Wist ook niet dat er buiten het Blaakse bos nog meer kubuswoningen zijn. Ze blijven leuk, maar het doet wat met je evenwicht, althans dat is mijn ervaring toen ik er in stond.

Het lijkt mij vooral heel onpraktisch. Hoe doe je dat met gordijnen en zo. Leuk bedacht maar ik zou er niet in willen wonen. 

Meesje schreef op 29-03-2026 om 18:43:

Mijn woning is ca 88m2 en ik heb 3 slaapkamers. Mis wel heel erg berging/bijkeuken op de begane vloer. Maar in 100-200m2 zouden idd makkelijk 3 slaapkamers én een berging moeten passen.
Die bovenste van jou heeft wel een berging die groter is dan de slaapkamer... Daar zou je mss hobbykamer van kunnen maken. Mag je wrs niet slaapkamer noemen omdat het geen ramen heeft.

In veel nieuwbouw zie je van die grote bergingen. Is nodig voor de warmtepomp etc. 

Wij volgen de markt een beetje, vooral nieuwbouw, omdat we tussen nu en tien jaar willen verhuizen. Waar ik me ook zo over verbaas is de afmetingen van de masterbedroom. Of heel groot, of een bed van 180 bij 220 kan er niet in omdat het paadje aan het voeteneinde dan slechts 40 cm wordt. Als je als senior koopt wil je op termijn toch met je rollator langs het voeteneinde kunnen lopen? En ook geen korter bed kopen als je de 190 aantikt.

oudmaarnognietkoud schreef op 29-03-2026 om 18:49:

[..]

Het lijkt mij vooral heel onpraktisch. Hoe doe je dat met gordijnen en zo. Leuk bedacht maar ik zou er niet in willen wonen.

Die vraag heb ik eerder beantwoord... dakraamgordijn of 2 roedes, onder en boven 1, zoompje klaar....

Nog iemand die van groen houdt?
Niet erg duur, dus er zal de nodige Photoshop aan te pas zijn gekomen.

https://www.funda.nl/detail/koop/den-haag/appartement-wilmerwater-1/43389505/

151.jpg?options=width=2160

Ik hou enorm van groen, maar wie verzint dit nou weer! Dit zou er in charmante bakstenen heel leuk uit kunnen zien, maar op deze manier is de binnenplaats net een luchtplaats van een gevangenis. Het lijkt wel een enorme zeecontainer. Waarom is het zo goedkoop? 

Wieder schreef op 02-04-2026 om 21:08:

Ik hou enorm van groen, maar wie verzint dit nou weer! Dit zou er in charmante bakstenen heel leuk uit kunnen zien, maar op deze manier is de binnenplaats net een luchtplaats van een gevangenis. Het lijkt wel een enorme zeecontainer. Waarom is het zo goedkoop?

Verdacht goedkoop inderdaad. Err staat ook "De woning komt uit de verhuur en wordt opgeleverd met een eenvoudige keuken en badkamer.", maar ik vind het er gewoon, niet extreem eenvoudig uitzien. Dus ik vermoed dat het mooier lijkt dan het is.

Huh, bizar zeg? Het enige bewoonbare huis in de ganse randstad van meer dan 30 m2 onder de drie ton denk ik. Ypenburg is geloof ik geen beste wijk maar dat verklaart deze prijs niet

Nou, er zijn meer dan 

Moosey schreef op 02-04-2026 om 21:56:

Huh, bizar zeg? Het enige bewoonbare huis in de ganse randstad van meer dan 30 m2 onder de drie ton denk ik. Ypenburg is geloof ik geen beste wijk maar dat verklaart deze prijs niet

Van 30m2 zijn er wel meer, maar dit is echt de enige met een woonoppervlakte van meer dan 100m2 èn A-energielabel voor die prijs. En ook geen erfpacht. En VvE schijnt in orde. 't Blijft geheimzinnig.

Auwereel schreef op 02-04-2026 om 22:09:

Nou, er zijn meer dan

[..]

Van 30m2 zijn er wel meer, maar dit is echt de enige met een woonoppervlakte van meer dan 100m2 èn A-energielabel voor die prijs. En ook geen erfpacht. En VvE schijnt in orde. 't Blijft geheimzinnig.

Een woning uit 2002, ruim, ziet er netjes uit en voor deze prijs. Ik ben ook benieuwd wat het geheim is....

De indeling is bijzonder. De keuken zit op de 2e etage. Dus altijd twee trappen op met je boodschappen. Tenzij je de keuken naar beneden haalt. Je hebt geen eigen tuin. Alleen een gemeenschappelijke binnenplaats.

Ja maar dan nog. Voor een vergelijkbaar huis (qua ruimte, bouwjaar en energielabel) met normale indeling en een tuintje betaal je zo 5 ton. Hij is ook heel veel bekeken en bewaard dus de prijs is echt wel uitzonderlijk. 

Over veel bekeken en bewaard gesproken, er staat ook een idyllisch huisje vlak bij Utrecht te koop. Als ik in m’n eentje was geweest zou ik er misschien wel voor gegaan zijn. 

https://www.funda.nl/detail/koop/bunnik/huis-koningslaan-21/43373479/?utm_source=funda&utm_medium=web&utm_campaign=share-listing-modal

Moosey schreef op 03-04-2026 om 09:02:

Ja maar dan nog. Voor een vergelijkbaar huis (qua ruimte, bouwjaar en energielabel) met normale indeling en een tuintje betaal je zo 5 ton. Hij is ook heel veel bekeken en bewaard dus de prijs is echt wel uitzonderlijk.

Over veel bekeken en bewaard gesproken, er staat ook een idyllisch huisje vlak bij Utrecht te koop. Als ik in m’n eentje was geweest zou ik er misschien wel voor gegaan zijn.

https://www.funda.nl/detail/koop/bunnik/huis-koningslaan-21/43373479/?utm_source=funda&utm_medium=web&utm_campaign=share-listing-modal

Ik snap dat het veel bekeken wordt, want het ziet er leuk uit met die luikjes voor de ramen. Maar een vraagprijs van € 5750,- per M² en daar komt de erfpacht nog bij, voor een huisje dat op elk vlak moet worden aangepakt. Energielabel G en optrekkend vocht...

Er is geen vragenlijst B aanwezig...maar wel een clausule waar ik niet blij van zou worden.

De Vragenlijst deel B is een belangrijk onderdeel van de verkoop van een woning. Het is verplicht voor de verkoper om uitvoerig informatie te verstrekken over de woning, inclusief technische en juridische aspecten zoals de staat van de daken, gevels en vloeren. De vragenlijst helpt de koper om een weloverwogen besluit te nemen en om verrassingen te voorkomen tijdens de oplevering. Het is cruciaal dat de vragenlijst zo volledig en correct mogelijk wordt ingevuld om aansprakelijkheid te vermijden voor gebreken die niet gemeld zijn. 

De 'as is, where is'-clausule in een koopovereenkomst voor onroerend goed betekent dat de koper het verkochte aanvaardt in de staat waarin het zich bevindt op het moment van de verkoop, inclusief alle gebreken en problemen. Dit beperkt de aansprakelijkheid van de verkoper voor eventuele gebreken die na de verkoop worden ontdekt, tenzij de verkoper wist van deze gebreken en deze niet heeft verzwegen.

De erfpacht is afgekocht. En het dak lijkt vrij recent aangepakt te zijn (hoewel die zwaar bemoste pannen me wel zorgen zouden baren). Dan moet er nog steeds wel eea gebeuren natuurlijk maar structureel lijkt het me goed. Ik denk dat het bizar overboden gaat worden, heel Utrecht zou het liefst in Amelisweerd wonen. 

Vragenlijst B had ons huis ook niet toen we het kochten, komt bij kluswoningen wel vaker voor volgens mij. Zegt ook niet alles.  En as is where is is ook heel gebruikelijk bij oudere huizen, en eigenlijk staat daar niks geks. Het vrijwaart de verkoper niet automatisch van claims over verborgen gebreken. 
Staat wel een fout in die laatste zin trouwens van die clausule

Moosey schreef op 03-04-2026 om 10:13:

De erfpacht is afgekocht. En het dak lijkt vrij recent aangepakt te zijn (hoewel die zwaar bemoste pannen me wel zorgen zouden baren). Dan moet er nog steeds wel eea gebeuren natuurlijk maar structureel lijkt het me goed. Ik denk dat het bizar overboden gaat worden, heel Utrecht zou het liefst in Amelisweerd wonen.

Vragenlijst B had ons huis ook niet toen we het kochten, komt bij kluswoningen wel vaker voor volgens mij. Zegt ook niet alles.

De schoorstenen zijn vernieuwd, maar het dak niet energielabel G en optrekkend vocht.
Ter aanvulling, onderstaande clausule zou mij ook zorgen baren. 
Waar zie jij dat de erfpacht is afgekocht?

De 'as is, where is'-clausule in een koopovereenkomst voor onroerend goed betekent dat de koper het verkochte aanvaardt in de staat waarin het zich bevindt op het moment van de verkoop, inclusief alle gebreken en problemen. Dit beperkt de aansprakelijkheid van de verkoper voor eventuele gebreken die na de verkoop worden ontdekt, tenzij de verkoper wist van deze gebreken en deze niet heeft verzwegen.

As is where is wordt ook vaak bij ex-huurhuizen toegevoegd omdat de eigenaar er niet zelf heeft gewoond en dus met minder zekerheid iets over evt gebreken kan zeggen. Vandaar waarschijnlijk ook het ontbreken van vragenlijst B. 
Het dak is een sporenkap, origineel zou je daar gewoon tegen de dakpannen hebben aangekeken. Daar is beschotting overheen gelegd en die ziet er superstrak uit, geen vocht. 
Die erfpacht stond ergens, moest er ook even goed naar zoeken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.