Huis, tuin en keuken
Regendrup.
12-04-2022 om 13:31
Wat valt je op op Funda? DEEL 2
Altijd leuk, pareltjes van Funda.
Post alle gekke, leuke, bizarre, maffe, mooie dingen die je tegenkomt op Funda!
Link naar deel 1:
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/wat-valt-je-op-op-funda?page=87#2627
Yumi
10-08-2025 om 17:42
Ook al ben je eigenaar dan kan het je toch behoorlijk moeilijk worden gemaakt. Deze man woont in een prachtige omgeving op de Veluwe, met een fantastisch uitzicht(filmpje). Investeerders bezitten bijna de hele flat, en willen de boel slopen. Het gebouw is verouderd maar goed onderhouden, ik hoop dat deze meneer er nog lang mag wonen.
Nog acht eigenaren in flat met 140 woningen, Robert is een van hen: 'Veel bewoners hebben niet willen zien wat er speelde' | Renkum | De Gelderlander.nl
Gebruikersnaaminvullen
11-08-2025 om 09:37
Yumi schreef op 10-08-2025 om 17:42:
Ook al ben je eigenaar dan kan het je toch behoorlijk moeilijk worden gemaakt. Deze man woont in een prachtige omgeving op de Veluwe, met een fantastisch uitzicht(filmpje). Investeerders bezitten bijna de hele flat, en willen de boel slopen. Het gebouw is verouderd maar goed onderhouden, ik hoop dat deze meneer er nog lang mag wonen.
Nog acht eigenaren in flat met 140 woningen, Robert is een van hen: 'Veel bewoners hebben niet willen zien wat er speelde' | Renkum | De Gelderlander.nl
Wat een verhaal! Er zou een wet moeten komen om dit soort gebouwen met deze functies te beschermen tegen ontwikkelaars.
Vorige week maakte de gemeente Renkum bekend dat er weer beweging zit in het plan voor de bouw van enkele honderden woningen op de plek van parkflat de Valkenburcht in Oosterbeek. Twee jaar geleden kwam het plan stil te liggen omdat de initiatiefnemer wordt verdacht van belastingfraude. Nu heeft hij zijn aandeel verkocht. Het stondin de ijskast door fraude, maar is nu weer in beeld: vier investeerders nemen het omstreden project Valkenburcht over
Ik begrijp dat er mensen zijn die graag in een gezinswoning willen wonen, maar dan kunnen ze beter proberen de ouderen, die in zo een huis wonen, te bewegen om te verhuizen naar een gebouw zoals de Valkenburcht.
Ginevra
11-08-2025 om 11:04
Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-08-2025 om 09:37:
Ik begrijp dat er mensen zijn die graag in een gezinswoning willen wonen, maar dan kunnen ze beter proberen de ouderen, die in zo een huis wonen, te bewegen om te verhuizen naar een gebouw zoals de Valkenburcht.
Het probleem met die Valkenburcht is dat niemand er meer wil wonen. De servicekosten zijn hoog, het is een serviceflat met extra diensten en verzorging. Ik weet niet wat het daar kost, maar dat kan hoog oplopen.
Als oude bewoners overlijden lopen die servicekosten door. Dus de erfgenamen willen zo snel mogelijk van het appartement af. Maar er is weinig vraag naar zulke appartementen, dus ze worden voor heel lage prijzen verkocht en dan zijn de investeerders er als eerste bij.
Dus het is niet zo makkelijk "stuur gewoon oudere mensen naar de Valkenburcht". Je moet dat wel willen en kunnen betalen.
Of je moet het hele servicedeel afschaffen, maar ook dan heb je een probleem met de nog bestaande bewoners. Die hebben daarvoor gekozen en hebben dat mogelijk ook als noodzaak om daar te kunnen wonen.
Yumi
11-08-2025 om 14:00
Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-08-2025 om 09:37:
[..]
Wat een verhaal! Er zou een wet moeten komen om dit soort gebouwen met deze functies te beschermen tegen ontwikkelaars.
Vorige week maakte de gemeente Renkum bekend dat er weer beweging zit in het plan voor de bouw van enkele honderden woningen op de plek van parkflat de Valkenburcht in Oosterbeek. Twee jaar geleden kwam het plan stil te liggen omdat de initiatiefnemer wordt verdacht van belastingfraude. Nu heeft hij zijn aandeel verkocht. Het stondin de ijskast door fraude, maar is nu weer in beeld: vier investeerders nemen het omstreden project Valkenburcht over
Volgens de website van de Valkenburcht, worden de woningen niet meer verkocht, maar in de verhuur. Ik hoop dat het beschikbaar blijft voor ouderen, alle faciliteiten zijn aanwezig het zou jammer zijn als dit verdwijnt.
Gebruikersnaaminvullen
11-08-2025 om 22:51
Ginevra schreef op 11-08-2025 om 11:04:
[..]
Het probleem met die Valkenburcht is dat niemand er meer wil wonen. De servicekosten zijn hoog, het is een serviceflat met extra diensten en verzorging. Ik weet niet wat het daar kost, maar dat kan hoog oplopen.
Als oude bewoners overlijden lopen die servicekosten door. Dus de erfgenamen willen zo snel mogelijk van het appartement af. Maar er is weinig vraag naar zulke appartementen, dus ze worden voor heel lage prijzen verkocht en dan zijn de investeerders er als eerste bij.
Dus het is niet zo makkelijk "stuur gewoon oudere mensen naar de Valkenburcht". Je moet dat wel willen en kunnen betalen.
Of je moet het hele servicedeel afschaffen, maar ook dan heb je een probleem met de nog bestaande bewoners. Die hebben daarvoor gekozen en hebben dat mogelijk ook als noodzaak om daar te kunnen wonen.
Dat heb ik gelezen. Het is ook niet makkelijk, en ja, het is kostbaar. Maar........er zijn best mensen die dit willen betalen nadat ze hun huis hebben verkocht. Mooier zou het zijn als het huur appartementen zijn zodat erfgenamen niet direct vastzitten aan de servicekosten. Maar ik blijf erbij dat met dit soort gebouwen, en soms ook straten, ontwikkelaars geweerd moeten worden. Die gooien liever alles plat en bouwen nieuw, dat is goedkoper voor ze.
Regendrup.
12-08-2025 om 09:25
Fleurtje_5 schreef op 09-08-2025 om 19:09:
Hoog, mooi uitzicht, wel het een en ander opknappen, best ruim, niet te duur, groene omgeving, maar dan moet je geen last hebben van hoogtevrees.
https://www.funda.nl/detail/koop/brunssum/appartement-henri-dunantstraat-83/43097360
Brunssum-noord is echt geen buurt waar je wilt wonen. De prijs is echt bizar hoog vind ik, zeker voor daar.
Fleurtje_5
12-08-2025 om 10:56
GroenTuintje schreef op 10-08-2025 om 09:19:
[..]
Ik vind die flat er nog prima uitzien, dus ik verwacht niet dat ze die gaan slopen. Jaren 60 flats zijn wel altijd licht en ruim van binnen vind ik.
Nee, ik verwacht ook niet dat die gesloopt zal worden, maar stel dat je dat flatje in die flat hebt gekocht, helemaal opgeknapt. En over 5 of 10 jaar zegt de gemeente 'we veranderen het bestemmingsplan', of 'we gaan ze slopen want die flat is te oud voor deze moderne tijd want geen warmtepomp of zonnepanelen' of what ever. Wat dan? Word je dan uitgekocht?
Fleurtje_5
12-08-2025 om 10:59
Regendrup. schreef op 12-08-2025 om 09:25:
[..]
Brunssum-noord is echt geen buurt waar je wilt wonen. De prijs is echt bizar hoog vind ik, zeker voor daar.
Ik weet niet of die prijs echt zo bizar hoog is. Wel las ik:
Periodieke bijdrage
Ja (€ 233,83 per maand)
Dat zijn servicekosten neem ik aan, en komt er elke maand nog eens bovenop. Dat vind ik wel erg hoog.
Yumi
12-08-2025 om 15:07
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2025 om 10:56:
[..]
Nee, ik verwacht ook niet dat die gesloopt zal worden, maar stel dat je dat flatje in die flat hebt gekocht, helemaal opgeknapt. En over 5 of 10 jaar zegt de gemeente 'we veranderen het bestemmingsplan', of 'we gaan ze slopen want die flat is te oud voor deze moderne tijd want geen warmtepomp of zonnepanelen' of what ever. Wat dan? Word je dan uitgekocht?
Maar zoiets kan toch altijd gebeuren? Iemand van de Gemeente zei ooit tegen mij, dit is het bestemmingsplan, maar omdat het een plan is kan het altijd veranderen.
Voorbeeld, Nijmegen heeft jaren geleden, 50 woningen en verschillende bedrijven afgebroken, vanwege een dijk verlegging om droge voeten te houden. Dat zal in deze tijd van klimaatveranderingen wel vaker gebeuren.
Of woningen die worden gesloopt omdat ze ooit onder een hoogspanningsmast gebouwd zijn, die gingen vorig jaar in Nieuw Lekkerland tegen de vlakte.
Overigens zijn flats en monumenten uitgesloten van de verplichting om vanaf 2026, de cv ketel te vervangen voor een warmtepomp.
Regendrup.
12-08-2025 om 15:28
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2025 om 10:59:
[..]
Ik weet niet of die prijs echt zo bizar hoog is. Wel las ik:
Periodieke bijdrage
Ja (€ 233,83 per maand)Dat zijn servicekosten neem ik aan, en komt er elke maand nog eens bovenop. Dat vind ik wel erg hoog.
Wel als je weet wat voor buurt het is. Ik zou er nog niet willen wonen al kreeg ik ervoor betaald.
Dees!
12-08-2025 om 15:34
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2025 om 10:56:
[..]
Nee, zo werkt dat niet.
Warmtepomp of zonnepanelen is sowieso niet relevant, want dat bepaalt iedere huiseigenaar voor zichzelf.
Wat wel kan is dat er een wijkvernieuwing plaatsvindt. Maar dat gebeurt zelden zomaar. Dan is er echt wel wat aan de hand qua leefbaarheid in zo’n wijk. En dan gaat algemeen belang boven persoonlijk belang.
Wat natuurlijk ook kan is dat er een snelweg gepland wordt over je huis.
Dat zijn echter echt uitzonderlijke situaties.
BlairW
12-08-2025 om 16:28
Yumi schreef op 12-08-2025 om 15:07:
[..]
Overigens zijn flats en monumenten uitgesloten van de verplichting om vanaf 2026, de cv ketel te vervangen voor een warmtepomp.
wie is daar wel toe verplicht dan?
Schoondochter
12-08-2025 om 16:50
BlairW schreef op 12-08-2025 om 16:28:
[..]
Het was een in het voorgenomen verplichting voor huiseigenaren, om bij vervanging van de cv ketel een (hybride) warmtepomp te moeten plaatsen. Dit voornemen is echter teruggedraaid. Niemand meer, dus.
BlairW
12-08-2025 om 16:58
Schoondochter schreef op 12-08-2025 om 16:50:
[..]
Het was een in het voorgenomen verplichting voor huiseigenaren, om bij vervanging van de cv ketel een (hybride) warmtepomp te moeten plaatsen. Dit voornemen is echter teruggedraaid. Niemand meer, dus.
Dat weet ik inderdaad, dat dat alweer is afgeschaft. Vandaar mijn vraag 😊 ik heb namelijk zelf 2 jaar terug een nieuwe ketel gekocht, omdat ik echt geen warmtepomp wilde. Ketel moest toch vervangen worden, dus toen maar snel gedaan voor er een run op kwam en we te laat waren.
Yumi
12-08-2025 om 17:57
BlairW schreef op 12-08-2025 om 16:28:
[..]
Sorry, ik loop achter, lees dat de plannen zijn geschrapt.
Voor mijn vorige bericht heb ik zelfs nog gezocht naar de datum wanneer het in zou gaan.
Begin dit jaar, zei de onderhoudsmonteur dat appartementen waren vrijgesteld vanwege de beperkte ruimte, maar het nog wel verplicht was voor woningen. Dat klopte dus niet meer....de plannen zijn geschrapt.