Huis, tuin en keuken
Regendrup.
12-04-2022 om 13:31
Wat valt je op op Funda? DEEL 2
Altijd leuk, pareltjes van Funda.
Post alle gekke, leuke, bizarre, maffe, mooie dingen die je tegenkomt op Funda!
Link naar deel 1:
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/wat-valt-je-op-op-funda?page=87#2627
GroenTuintje
18-07-2022 om 10:38
Ysenda schreef op 18-07-2022 om 10:31:
[..]
Als je goed isoleert, komt de warmte er ook niet in. Maar dat betekend wel dat je idd die grote ramen moet afschermen en niet even een raampje openzetten voor ventilatie.
Ik snap ook niet waarom mensen op dagen als deze de ramen overdag wagenwijd openzetten. Bij mij zit alles nu juist potdicht en gaat het vannacht allemaal open om rond een uur of 6 (het koudste moment van de dag) weer dicht te gaan. In mijn woonkamer is het nu 22 graden, zal ook niet veel warmer worden denk ik.
Toch werkt dat echt niet zo. Isolatie is echt gemaakt voor koude winters. Of je zou in beton moeten bouwen. Kijk maar in Frankrijk naar oude huizen van een meter dik. Of in oude kloosters, daar blijft het ook altijd koel. Onze zolder bijv is mega goed geïsoleerd, wel halve meter aan isolatie, en toch is het er warm in de bloedhete zomer. Laat staan in een Tiny house, en ik kan het weten want ik heb immers vrienden met Tiny houses. Die hebben dus airco aangeschaft.
Zusterclivia
18-07-2022 om 11:10
Ik denk dat een tiny house het beste werkt in een land waar je ook veel buiten kunt leven, maar waar het klimaat gematigd is.
Rondstruiner
18-07-2022 om 12:23
GroenTuintje schreef op 18-07-2022 om 09:13:
nadeel van die Tiny houses is dat je echt airco nodig hebt. Uit ervaring van vrienden wordt het er bloedheet ( geen zolder/extra verdieping en niet al te dikke muren is een slechte combi)
Voordeel is dat je met zonnepanelen in de zomer voldoende energie hebt voor een airco als je het inderdaad nodig vindt. Maar dat is relatief natuurlijk, er zijn heus tiny housebewoners zonder airco. Er zijn wel meer opties als je er van te voren over na denkt.
https://www.marjoleininhetklein.com/2019/07/22/je-tiny-house-koel-houden/
Moosey
18-07-2022 om 12:28
Nee, je hebt echt ongelijk Groentuintje, isolatie werkt beide kanten op. Je moet alleen zorgen dat de warmte niet via andere kanalen je huis in kan, en dat is lastig. Je hebt bijvoorbeeld een warmtewisselaar nodig in je ventilatiesysteem, en heel goede zonwering. En je moet niet een feestje geven en met 15 man in die kleine ruimte zitten natuurlijk
Moosey
18-07-2022 om 12:38
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het niet lastiger is om het binnenklimaat te beheersen in een heel kleine ruimte dan in een grotere, want dat is denk ik wel zo.
Madamecannibale
18-07-2022 om 14:52
Ik denk dat veel mensen zich op een Tiny house verkijken. Die denken vooral dat het een kleine goedkope vrijstaande woning is. Maar ik denk dat vooral de minimalistische en duurzame levensstijl je aan moet staan om er fijn te kunnen wonen. Dat betekent waarschijnlijk in de winter dikker aankleden en in de zomer veel buiten zijn. Je was doen en dat soort dingen inderdaad in een gemeenschappelijke ruimte. En niet te veel apparaten in je Tiny house. Ik zou er zelf niet kunnen wonen, ik ben er te verwend voor 
Madamecannibale
18-07-2022 om 14:53
Ysenda schreef op 18-07-2022 om 10:31:
[..]
Als je goed isoleert, komt de warmte er ook niet in. Maar dat betekend wel dat je idd die grote ramen moet afschermen en niet even een raampje openzetten voor ventilatie.
Ik snap ook niet waarom mensen op dagen als deze de ramen overdag wagenwijd openzetten. Bij mij zit alles nu juist potdicht en gaat het vannacht allemaal open om rond een uur of 6 (het koudste moment van de dag) weer dicht te gaan. In mijn woonkamer is het nu 22 graden, zal ook niet veel warmer worden denk ik.
Dat is een goede manier van je huis afkoelen maar bij een Tiny house wel lastig lijkt me. Als je maar 30m hebt is de hele dag alles dicht houden ook niet zo gezond als je binnen zit.
Fleurtje_5
18-07-2022 om 15:01
Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 09:38:
[..]
Dat hangt helemaal van de energiebehoefte af natuurlijk. Maar er is een wasmachine in een soort gemeenschappelijke ruimte las ik.
Mensen in zulke huisjes willen juist een andere manier van leven. Dat zijn dingen waar je van te voren goed over na moet denken, of zo'n manier van leven bij je past. Het is niet voor iedereen. Mijn energieverbruik is ongeveer de helft van wat een gemiddelde alleenstaande in een vergelijkbare woning verbruikt, dus ik zou me wel redden denk ik.
Ik ken een echtpaar die ook kleiner gingen wonen, veel spullen moesten ze weg doen, veel spullen werden opgeslagen, en ze gingen een 'hok' aanbouwen voor de wasmachine en de droger. En een gebouwtje voor de fietsen, de tuinspullen en tuinstoelkussens. De kerstspullen lagen er ook opgeslagen. Inderdaad een hele andere manier van leven.
Fleurtje_5
18-07-2022 om 15:05
Madamecannibale schreef op 18-07-2022 om 14:52:
Ik denk dat veel mensen zich op een Tiny house verkijken. Die denken vooral dat het een kleine goedkope vrijstaande woning is. Maar ik denk dat vooral de minimalistische en duurzame levensstijl je aan moet staan om er fijn te kunnen wonen. Dat betekent waarschijnlijk in de winter dikker aankleden en in de zomer veel buiten zijn. Je was doen en dat soort dingen inderdaad in een gemeenschappelijke ruimte. En niet te veel apparaten in je Tiny house. Ik zou er zelf niet kunnen wonen, ik ben er te verwend voor
Dat denk ik ook. Ze betalen best veel geld voor veel minder ruimte.
Ik vind een tinyhouse wel geschikt voor alleenstaanden die een druk leven hebben, en ook voor iemand die veel van huis is maar toch een thuis nodig heeft als ie weer thuis is.
Fleurtje_5
18-07-2022 om 15:08
Zusterclivia schreef op 18-07-2022 om 11:10:
Ik denk dat een tiny house het beste werkt in een land waar je ook veel buiten kunt leven, maar waar het klimaat gematigd is.
Ik denk dat schaduw van bomen en hoge struiken het beste werkt. Een houten huisje met veel glas werkt als een broeikast. Als je dan ook buiten, rondom huisje, geen schaduw hebt, weet je toch niet meer waar je je moet uithouden.
Regendrup.
18-07-2022 om 15:19
Zullen we deze discussie hier achterwege laten en weer verder leuke woningen delen?
Het is verder een interessante discussie hoor, maar dat mag best in een apart topic. Thanks 
Regendrup.
18-07-2022 om 15:21
Huis in Beek (LI) gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/beek-li/huis-88248866-maastrichterlaan-45/
Voormalig oorlogsmuseum. Is vorig jaar nog een ramkraak geweest. Kan heel wat moois van gemaakt worden denk ik.
Fleurtje_5
18-07-2022 om 16:37
Regendrup. schreef op 18-07-2022 om 15:21:
Huis in Beek (LI) gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/beek-li/huis-88248866-maastrichterlaan-45/
Voormalig oorlogsmuseum. Is vorig jaar nog een ramkraak geweest. Kan heel wat moois van gemaakt worden denk ik.
Apart. Is zeker wat moois van te maken, erg groot ook. Veel slaapkamers. Maar ook jammer dat het dan geen museum meer is.

Madamecannibale
19-07-2022 om 15:50
Dit huis is helemaal spic en span en VT wonen ingericht: https://www.funda.nl/koop/ede/huis-42898486-breeveen-43/
Het huis zelf vind ik best mooi van de buitenkant en qua indeling ook prima. Maar wat kil voelt het aan. Nergens een foto of iets persoonlijks. Zouden hier nu echt mensen wonen?
Ginevra
19-07-2022 om 16:09
Nergens een nachtkastje. De enige tijdschriften die er staan zijn VT wonen. Een platenspeler zonder platen. Een gang zonder kapstok maar alleen zo'n laddertje met een handdoek erover.
Als hier al iemand woonde heeft die het huis daarna overgedragen aan een stylist.