Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat te doen met oude kastzeepjes?

Ach kom. Persoonlijk zou ik het zelf gewoon gebruiken. Maar TO geeft aan dat niet te willen. Genoeg mensen die genoeg geld hebben, maar wel iets aan verspilling willen doen. En laten dat nou ook vaak mensen zijn die lang liggende artikelen in zo'n kast weer ruilen voor andere zaken. Alleen de geur is eraf. De oorspronkelijke kleur weet alleen degene die het ooit aanschafte. Verder heeft het alleen maar in een kast gelegen en is het nooit gebruikt. Over decadent gesproken...

Ik weet niet of het met jouw zeepje ook werkt, maar ik ken mensen die wat zeep afraspen en dan in een waxinelichtje mee laten smelten. En dan verspreidt het dus subtiel een geurtje, een soort geurkaarsje wordt het dan dus.

je kunt er toch gewoon je handen mee wassen? In de keuken bijvoorbeeld? 

Ginevra

Ginevra

26-11-2025 om 09:21 Topicstarter

Had niet verwacht dat het zo’n oplopende discussie zou worden

Nee, ook bij afschaven en doorsnijden komt er geen geur meer af. Die is écht helemaal weg. En het verkleuren was vlekkerig, dat leg je zeker niet meer in een weggeefkastje. Dat je het van jezelf nog zou gebruiken is één ding, maar een oud vlekkerig stukje zeep van een ander? Dat wil niemand. 

Je schijnt zeep te kunnen gebruiken om stroeve lades en ritsen mee te smeren. Naar dat soort toepassingen was ik op zoek. Dan heb je aan een klein stukje genoeg maar ik zocht nog iets voor de rest. Net zoals je bv pindadoppen kunt gebruiken om de kachel mee aan te maken of ongebruikt frituurvet voor vetbollen kunt gebruiken of zo. Stel dat iemand zou zeggen “als je het mengt met dit en dit dan is het heel goed voor een eiken vloer”. Dus hergebruik maar voor andere toepassingen. 
Ik hou van dat soort hergebruik en lifehacks. Maar de zeep is nu toch maar in de vuilnisbak gegaan. 

Ginevra

Ginevra

26-11-2025 om 09:23 Topicstarter

Tjilp schreef op 25-11-2025 om 22:52:

je kunt er toch gewoon je handen mee wassen? In de keuken bijvoorbeeld?

We hebben overal van die dispensers hangen voor vloeibare zeep die extra zacht is voor de huid. Daar ga ik niet tot in lengte van dagen oude stukjes zeep naast leggen die ook nog eens mijn handen uitdroogt. Dit was echt zeep voor de geur. 
ik ga het ook minder doen met die zeepjes in de kast want vind het zonde ze elke keer weg te gooien. 

Ginevra schreef op 26-11-2025 om 09:21:

Had niet verwacht dat het zo’n oplopende discussie zou worden

Nee, ook bij afschaven en doorsnijden komt er geen geur meer af. Die is écht helemaal weg. En het verkleuren was vlekkerig, dat leg je zeker niet meer in een weggeefkastje. Dat je het van jezelf nog zou gebruiken is één ding, maar een oud vlekkerig stukje zeep van een ander? Dat wil niemand.

Je schijnt zeep te kunnen gebruiken om stroeve lades en ritsen mee te smeren. Naar dat soort toepassingen was ik op zoek. Dan heb je aan een klein stukje genoeg maar ik zocht nog iets voor de rest. Net zoals je bv pindadoppen kunt gebruiken om de kachel mee aan te maken of ongebruikt frituurvet voor vetbollen kunt gebruiken of zo. Stel dat iemand zou zeggen “als je het mengt met dit en dit dan is het heel goed voor een eiken vloer”. Dus hergebruik maar voor andere toepassingen.
Ik hou van dat soort hergebruik en lifehacks. Maar de zeep is nu toch maar in de vuilnisbak gegaan.

Ja als het er echt vlekkerig en gebarsten uit ziet wordt het een ander verhaal natuurlijk. Ritsen en lades smeren wij in met een kaars, geen idee of het ook met zeep kan.

Herfstappeltaart schreef op 26-11-2025 om 09:41:

[..]

Ja als het er echt vlekkerig en gebarsten uit ziet wordt het een ander verhaal natuurlijk. Ritsen en lades smeren wij in met een kaars, geen idee of het ook met zeep kan.

Dat kan ook met zeep, maar met een kaars vond ik prettiger werken. Bij zeep vond ik nog wekenlang (misschien zelfs maandenlang) van die schilfers zeep in de lade eronder. Dat had ik bij kaarsen nooit. Ook was ik met kaarsen al na 1x smeren/wrijven klaar, terwijl ik met zeep heel lang heb zitten klooien en toen was het eigenlijk nog niet goed, dus heb ik er een kaars bij gepakt. 

Ginevra schreef op 26-11-2025 om 09:23:

[..]

We hebben overal van die dispensers hangen voor vloeibare zeep die extra zacht is voor de huid. Daar ga ik niet tot in lengte van dagen oude stukjes zeep naast leggen die ook nog eens mijn handen uitdroogt. Dit was echt zeep voor de geur.
ik ga het ook minder doen met die zeepjes in de kast want vind het zonde ze elke keer weg te gooien.

Zakjes lavendel?   (Dille&Kamille)

Ginevra

Ginevra

26-11-2025 om 10:04 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 26-11-2025 om 09:44:

[..]

Zakjes lavendel? (Dille&Kamille)

Ja, zoiets ga ik maar doen. Of etherische olie op een gaasje of zo. 

Ginevra schreef op 26-11-2025 om 09:23:

[..]

Amberblokjes leggen in je kledingkast, gebruik je tot ze echt op zijn. Geur blijft lang, af en toe laagje eraf schaven en dat kan weer op een geurbrander. Of verpulveren als de geur vervaagt, in een organza zakje tot je ze niet meer ruikt en daarna opbranden, komt de geur ook weer vrij.

Ginevra schreef op 26-11-2025 om 10:04:

[..]

Ja, zoiets ga ik maar doen. Of etherische olie op een gaasje of zo.

Amberblokjes, gaan echt heel lang mee en even schaven en de geur is terug. 

https://bybazz.com/product/amberblokjes/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-11-2025 om 18:58:

[..]

Amberblokjes, gaan echt heel lang mee en even schaven en de geur is terug.

https://bybazz.com/product/amberblokjes/

Ik vind amberblokjes echt heel erg stinken. Welke geur je ook koopt, ze ruiken allemaal naar wierook.

Herfstappeltaart schreef op 28-11-2025 om 19:04:

[..]

Ik vind amberblokjes echt heel erg stinken. Welke geur je ook koopt, ze ruiken allemaal naar wierook.

Ik heb witte blokjes van witte amber. Die ruiken fris, beetje als schone was.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-11-2025 om 17:53:

[..]

Ik heb witte blokjes van witte amber. Die ruiken fris, beetje als schone was.

Echt? Dan moet ik die nog eens zien te vinden. Dank voor de tip.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.