Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat te doen met oude kastzeepjes?

Ik houd niet van sterk geurende was, dus ik gebruik ongeparfumeerd wasmiddel. Ik vind het wel lekker als je af en toe een subtiel vleugje ruikt, dus ik heb in de linnenkast en kledingkast wat zeepjes liggen met een fijne lichte geur. Zo heb ik in Italie wat zeepjes gekocht in een mooi papiertje met een heel lichte citrusgeur. 

Maar die zeepjes verliezen na verloop van tijd hun geur. Dus wat doe je er dan mee? Mijn huid houdt niet van zulke zeep dus ik ga ze niet onder de douche gebruiken. Weggooien? Kan ik er nog iets nuttigs of creatiefs mee doen? 
Ik probeer zoveel mogelijk dingen nog een tweede bestemming te geven, dus zomaar in de vuilnisbak gooien vind ik zonde als blijkt dat er nog een handige lifehack is met oude zeep 

Als het echte zeep is kan je er nog vlekken mee uit kleding krijgen. Klein stukje afsnijden, met water laten schuimen en dat op de vlek deppen en dan in de wasmachine. 

Bovenste laagje eraf schrapen, mogelijk komt de geur dan terug

Yumi schreef op 25-11-2025 om 12:31:

Ja dit.

Je kunt ze misschien ook nog (ingepakt) in een weggeefkastje leggen.

Ginevra

Ginevra

25-11-2025 om 15:27 Topicstarter

Yumi schreef op 25-11-2025 om 12:31:

Oh dat is nog een idee. Ik had ze al wel even goed onder de kraan opgeschuimd, maar even afschrapen of misschien doorsnijden kan ik nog proberen. 

Weggeven kan niet, sommige zijn een beetje verkleurd en er zit geen verpakking meer om heen. Dank voor de tips! 

Ginevra schreef op 25-11-2025 om 15:27:

[..]

Oh dat is nog een idee. Ik had ze al wel even goed onder de kraan opgeschuimd, maar even afschrapen of misschien doorsnijden kan ik nog proberen.

Weggeven kan niet, sommige zijn een beetje verkleurd en er zit geen verpakking meer om heen. Dank voor de tips!

Je kunt ook de rasp, die wel weer geur heeft, in een organza zakje doen en in de kast hangen. Heb zelf amberblokjes in die zakjes hangen door het huis. 

Ginevra schreef op 25-11-2025 om 15:27:

[..]

Tuurlijk kan je het nog weggeven (mochten de ander tips niet werken). In een diepvries zakje stoppen en in zo'n kastje leggen. Ik denk niet dat het iemand iets kan schelen dat het verkleurd is of er geen verpakking meer om zit. Je kan het nog steeds prima gebruiken om jezelf ermee te wassen.

Herfstappeltaart schreef op 25-11-2025 om 15:21:

Je kunt ze misschien ook nog (ingepakt) in een weggeefkastje leggen.

Een stukje zeep dat zo oud is dat het zijn geur verloren is, daar zal je mensen wel mee verblijden inderdaad. 

RaSa schreef op 25-11-2025 om 18:21:

[..]

Tuurlijk kan je het nog weggeven (mochten de ander tips niet werken). In een diepvries zakje stoppen en in zo'n kastje leggen. Ik denk niet dat het iemand iets kan schelen dat het verkleurd is of er geen verpakking meer om zit. Je kan het nog steeds prima gebruiken om jezelf ermee te wassen.

Welnee, een stuk zeep kost of een flesje douchegel kost echt helemaal geen drol. Ik vind het haast minachtend om te denken dat arme mensen daar nog wel gelukkig van worden. Er zit geen verpakking meer omheen en het is oud geworden. Alsjeblieft, zeg.

DeOnbekende schreef op 25-11-2025 om 19:04:

[..]

Een stukje zeep dat zo oud is dat het zijn geur verloren is, daar zal je mensen wel mee verblijden inderdaad.

Toevallig was er pas een item over armoede hier op het forum. Ik vond het toen onzin dat mensen zeiden hun haar te moeten wassen met afwasmiddel omdat er geen geld was voor een flesje shampoo. Iemand (ben even kwijt wie het was) antwoordde daarop dat dit wel degelijk voor kwam. Dus een lekker stukje zeep is misschien voor iemand wèl een luxe. Die geur is er af bij het neerleggen. Waarschijnlijk niet als het gebruikt wordt om je in combinatie met water mee te wassen. Als niemand het wil blijft het daar liggen. Het is het proberen waard, beter dan de vuilnisbak.

Je kunt je neerbuigende toontje wel achterwege laten.

Herfstappeltaart schreef op 25-11-2025 om 19:20:

[..]

Toevallig was er pas een item over armoede hier op het forum. Ik vond het toen onzin dat mensen zeiden hun haar te moeten wassen met afwasmiddel omdat er geen geld was voor een flesje shampoo. Iemand (ben even kwijt wie het was) antwoordde daarop dat dit wel degelijk voor kwam. Dus een lekker stukje zeep is misschien voor iemand wèl een luxe. Die geur is er af bij het neerleggen. Waarschijnlijk niet als het gebruikt wordt om je in combinatie met water mee te wassen. Als niemand het wil blijft het daar liggen. Het is het proberen waard, beter dan de vuilnisbak.

Je kunt je neerbuigende toontje wel achterwege laten.

Haha, kijk maar even in de spiegel met je "neerbuigende toontje". Dit is dus geen lekker stukje zeep meer. Echt oude en opgebruikte zooi kun je prima gewoon weggooien. Koop je daarna een flesje douchegel voor in het weggeefkastje, als je toch goed wil doen voor je medemens. 

DeOnbekende schreef op 25-11-2025 om 19:39:

[..]

Haha, kijk maar even in de spiegel met je "neerbuigende toontje". Dit is dus geen lekker stukje zeep meer. Echt oude en opgebruikte zooi kun je prima gewoon weggooien. Koop je daarna een flesje douchegel voor in het weggeefkastje, als je toch goed wil doen voor je medemens.

Dat kun je er prima naast zetten als je dat wil. Geen reden om de zeep weg te gooien. Ik begreep van TO dat alleen de geur eraf was zónder het te gebruiken. Ik heb zelf jarenlang olijfzeep met lavendelgeur in de kast gehad. Toen het geen geur meer had heb ik het gewoon opgebruikt. Was prima zeep.

Herfstappeltaart schreef op 25-11-2025 om 19:41:

[..]

Dat kun je er prima naast zetten als je dat wil. Geen reden om de zeep weg te gooien. Ik begreep van TO dat alleen de geur eraf was zónder het te gebruiken.

De geur is eraf, het is verkleurd en er zit geen verpakking meer omheen. Genieten hoor, onder de douche! 

DeOnbekende schreef op 25-11-2025 om 19:45:

[..]

De geur is eraf, het is verkleurd en er zit geen verpakking meer omheen. Genieten hoor, onder de douche!

Communiceer jij altijd op zo'n toontje?

Herfstappeltaart schreef op 25-11-2025 om 19:47:

[..]

Communiceer jij altijd op zo'n toontje?

Nee, alleen tegen mensen van wie ik vind dat ze onzin kletsen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.