Huis, tuin en keuken
Azukisan
15-09-2025 om 19:19
Wat mag ik wel of niet aan de schutting doen/hangen?
Hoi!
Ik trek binnenkort bij mij partner in. Hij woont in een sociale huurwoning. Echter heeft de buurvrouw (ook sociale huur) niet erg lang geleden een nieuwe schutting precies op de erfgrens geplaatst. Zij heeft hierbij duidelijk gezegd dat wij niets mogen, want zij heeft de schutting betaald, dus zij bepaalt.
Partner en ik willen onze tuin katveilig maken, zodat de katten veilig naar buiten kunnen in onze tuin, maar niet andere buren tot last zijn. Hiervoor is het nodig om hooguit 6-8 schroeven en enkele netjes te bevestigen aan de schutting (ja, al navraag gedaan bij betreffend bedrijf wat dit installeert!). Nu lees ik op Juridisch Loket dat buurvrouw eigenlijk niet mag weigeren, omdat zij de schutting precies op de erfgrens heeft geplaatst.
Lees ik dit zo goed? Of zit er nog nuance in?
Azukisan
15-09-2025 om 21:20
Daglichtlamp schreef op 15-09-2025 om 20:53:
[..]
Niet elke huurwoning staat op een eigen kadastraal perceel.
Een goede om even na te vragen, inderdaad. Ik schrijf het allemaal op.
Het liefste ga ik gewoon een gesprek aan, hopelijk dus mogelijk als ik daar weer ben. 
Tuinfluiter
15-09-2025 om 21:24
Schoondochter schreef op 15-09-2025 om 20:51:
[..]
Dit is niet waar. Elk kadastraal perceel is gewoon een erfgrens.
Bij koopwoningen op eigengrond wel maar bij huurwoningen heel vaak niet.
letterkoekje
15-09-2025 om 21:44
Als buurvrouw weet dat jullie de actie doen om katten (ook uit haar) tuin te houden, zou ze dan niet sneller geneigd zijn, wat toegevingen te doen? Is het een schutting die iets of wat 'te zeggen' heeft of ligt ze om bij het eerste nageltje dat er in geklopt wordt?
SuzyQFive
15-09-2025 om 22:55
Azukisan schreef op 15-09-2025 om 21:19:
[..]
Nee, helaas niet mogelijk. Huis van buurvrouw ligt een halve meter hoger, tuin dus ook. In tuin van partner staan bielzen, maar die zijn rot; als we die weg zouden willen halen (of iets erin willen slaan), bestaat de kans dat alles uitzakt.
Dan kan het best zijn dat ze die gewoon op ‘eigen grond’ heeft geplaatst.
rionyriony
16-09-2025 om 06:35
Aan de verhuurder vragen. Hoewel mijn ervaring is dat eerst doen en afwachten de meeste kans op succes heeft. Pas als er meerdere mensen over je gaan klagen gaan zij bekijken wat er met zo weinig mogelijk moeite van hun kant gedaan kan worden. Die buur moet dan echt gaan uitleggen wat het probleem is van die paar oogjesschroeven. Want buur mocht waarschijnlijk die schutting daar niet plaatsen.
Als ik de buur was en die schutting was van mij dan zou ik me af gaan vragen of dat kattennet misschien trekkracht zou gaan uitoefenen zodat mijn schutting scheef zou gaan hangen, temeer omdat daar de grond lager is (?). Dus het zou jammer zijn van mijn mooie schutting als die binnenkort na een windstootje bij de buren op de grond zou liggen.
Dus dan zou ik jouw installatiebedrijf wel willen spreken zodat ik weet dat die kundig zijn en de krachten kunnen doorrekenen. In eerste instantie zou ik ook nee zeggen omdat ik vanalles moet gaan doen wat voor mij geen enkel voordeel heeft.
Dus hoe compenseert buurman dat. Mag ik als ruil voortaan peertjes uit zijn tuin ofzo?
Je moet trouwens niet denken dat installatiebedrijven kundige mensen in dienst hebben. Vaak zijn pas afgestudeerden die nog geen baan hebben en die wat centjes willen verdienen voordat ze een jaar de wereld rond gaan trekken. Ze weten meestal minder van constructie dan jij en ik en staan te googelen op hun smartphone hoe iets in elkaar zit.
Poezenmeisje
16-09-2025 om 07:51
Elke maatregel waarmee katten uit mijn tuin worden geweerd zou ik toejuichen.
Het kattennet klinkt niet als erg belastend voor de schutting. Misschien de schroefgaten goed afdichten?
Overleg met de buurvrouw.
Daglichtlamp
16-09-2025 om 08:08
Azukisan schreef op 15-09-2025 om 21:19:
[..]
Nee, helaas niet mogelijk. Huis van buurvrouw ligt een halve meter hoger, tuin dus ook. In tuin van partner staan bielzen, maar die zijn rot; als we die weg zouden willen halen (of iets erin willen slaan), bestaat de kans dat alles uitzakt.
Als er een halve meter verschil is in de hoogte van de beide tuinen hoe kan de schutting dan òp de erfgrens staan? Hoe wordt het hoogteverschil tussen beide tuinen overbrugd? Is er een soort keermuur waar de schutting dan bovenop staat? Of zorgen die bielzen die je noemt voor overbruggen van het hoogteverschil? Zoals je het nu omschrijft heb ik de indruk dat de schutting juist op het terrein van de buurvrouw staat in plaats van òp de erfgrens.
Als die bielzen inderdaad bedoeld zijn om het hoogteverschil te overbruggen èn die zijn aan het einde van hun levensduur zou ik in overleg met de buurvrouw en de woningbouw kijken hoe deze vervangen moeten worden. Dat kan dan direct gecombineerd worden met de tuin veilig maken voor jullie kat.
Milala
16-09-2025 om 09:30
De schutting kan zeker op de erf grens staan. Dat is tussen mij en mijn buren ook zo. Kadaster is de erfgrens komen aangeven. Daar staat de schutting op de tuinhoogte van mijn buurman. Mijn tuin ligt een halve meter later.
In de praktijk lijkt het er op dat mijn tuin een halve meter lager ligt maar eigenlijk einigd mijn tuin dus aan 1 kant een halve meter hoger.
Feles
16-09-2025 om 10:18
Azukisan schreef op 15-09-2025 om 21:20:
[..]
Een goede om even na te vragen, inderdaad. Ik schrijf het allemaal op.
Het liefste ga ik gewoon een gesprek aan, hopelijk dus mogelijk als ik daar weer ben.
Je kan het hier opzoeken: https://kadastralekaart.com/. Bij ons in de buurt staan er vaak meerdere huurwoningen op één perceel.
Daarnaast zou ik wel het gesprek met de buurvrouw aangaan. Kijken of je kan uitleggen wat en waarom. Zij wil de katten misschien ook niet in de tuin.
rionyriony
16-09-2025 om 11:15
Milala schreef op 16-09-2025 om 09:30:
De schutting kan zeker op de erf grens staan. Dat is tussen mij en mijn buren ook zo. Kadaster is de erfgrens komen aangeven. Daar staat de schutting op de tuinhoogte van mijn buurman. Mijn tuin ligt een halve meter later.
In de praktijk lijkt het er op dat mijn tuin een halve meter lager ligt maar eigenlijk einigd mijn tuin dus aan 1 kant een halve meter hoger.
Een soort heuvel dus. Lijkt me interessant om daar te gaan liggen zonnen in de zomer met je hoofd hoog en je benen laag. 
Meesje
16-09-2025 om 12:10
rionyriony schreef op 16-09-2025 om 11:15:
[..]
Een soort heuvel dus. Lijkt me interessant om daar te gaan liggen zonnen in de zomer met je hoofd hoog en je benen laag.
Ik denk dat ze gewoon een muurtje oid bedoelt. Maar als je een keer op een heuvel wilt zonnen moet je eens hier in zuid limburg komen. Kansen te over. Mijn tuin is ook behoorlijk heuvelachtig. Op een diepte van enkele meters wordt een hoogteverschil van meer dan 2 meter overbrugt. Met je hoofd naar beneden is overigens nog interessanter 
Meesje
16-09-2025 om 21:49
Milala schreef op 16-09-2025 om 21:28:
De betreffende tuin ligt ook in Zuid-Limburg
![]()
dan woon je wrs stiekem bij mij op zolder
Mijn buren zitten ook een stukje hoger. De muur waarop de schutting tussen onze tuinen staat staat wel op de erfgrens. Dus ook mijn tuin is eigenlijk aan die kant hoger.
Azukisan
16-09-2025 om 23:23
Deze tuin ligt ook in Zuid-Limburg, loopt inderdaad langzaamaan omhoog.
De poorten komen uiteindelijk op dezelfde hoogte uit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.