Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat is nou het stof-geheim?

Vooropgesteld: ik ben totaal geen huishoudwonder. Maar ik leer. En zo ben ik gekomen tot het serieuze onderwerp: stof.

Ik woon in een oud huis, dus ik weet dat het erbij hoort. Maar dat ik het weghaal en het er een kwartier later weer ligt... is daar iets tegen te doen? Hoe/waarmee stoffen jullie af?


niet wekelijks, maar ik pak vaak een keukenrol en glassex en dan ga ik over de oppervlaktes

Niet aan storen
Ik stof en keer in de week het laagje stof weg met een natte doek en als er na een kwartier alweer wat ligt dan is dat jammer.  Volgende keer weer.

Interessante vraag! Ik ben wel een opruimer, maar niet zo'n stoffer, dus er ligt hier ook vaak genoeg. Ik heb witte vensterbanken, daar zie je een stuk minder stof op dan op zwarte vensterbanken (die heeft mijn vriend) dus bij mij oogt het niet zo snel stoffig. Ik stof zelf met zo'n statisch swifferdoekje of met de stofzuiger met een stofborstel erop. Ik vind beiden stom om te doen, maar bij de stofzuiger heb ik in ieder geval het idee dat het echt weg is, bij de swiffer heb ik het gevoel dat ik het alleen maar wat verplaats (of op de grond gooi) 
Dit googlede ik nog even, wel interessant, ze delen tips tegen een stoffig huis: https://www.ikzoekeenschoonmaakster.nl/blog/veel-stof-in-huis/ 

Sowieso met droge doek. En daarna stofzuigen. Met een natte doek blijft het allemaal juist plakken. 

Meubels waarop je het minder ziet is een uitkomst. Ik had een zwart blad van mijn televisiekast. Niet te doen met een pluizige hond, kinderen en wonende in een oud huis. Want wat je zegt herken ik: een oud huis is stoffiger dan een nieuw. Nu nieuwer huis en scheelt me veel poetsen. Waardoor het komt dat een ouder huis stofgevoeliger is, geen idee. 

Heeft te maken met de geladenheid ook van het oppervlak. Zo zit er in elektrische apparaten altijd wat statische geladenheid en dat trekt stof aan.
Als jij het oppervlak even flink boent ontstaat dat ook. 
Daarbij dwarrelt de stof ook op als je langsloopt en vooral ook als je gaat stoffen. Ik de lucht zweven altijd stofdeeltjes. 
Het beste schijnt te zijn: nat afnemen en nadrogen. 

Ik stof altijd met een vochtig doekje van sorbo sommige meubels bv. de piano droog ik af met een handdoekje. Droog stoffen heeft weinig zin, stofzuigen voor je stoft wel.

Tuinfluiter schreef op 12-02-2022 om 10:15:

Ik stof altijd met een vochtig doekje van sorbo sommige meubels bv. de piano droog ik af met een handdoekje. Droog stoffen heeft weinig zin, stofzuigen voor je stoft wel.

Stofzuigen nadat je gestoft hebt is toch logischer?

Fiorah

Fiorah

12-02-2022 om 10:37 Topicstarter

Bakblik schreef op 12-02-2022 om 10:05:

Niet aan storen
Ik stof en keer in de week het laagje stof weg met een natte doek en als er na een kwartier alweer wat ligt dan is dat jammer. Volgende keer weer.

Oh ja dat is eigenlijk de beste tip, dat ging me heel goed af, maar toen nam ik een hele pluizige, langharige hond en toen viel me ineens veel meer op.

Bedankt voor de tips allemaal. De piano en tv vallen het meest op, die zijn allebei zwart en glimmend. Ik zie zoveel verschil in de tips: nat of juist droog, met een doekje of de stofzuiger, etc.

In ieder geval van boven naar beneden schoonmaken ook qua verdiepingen.

Verder probeer ik me er ook niet teveel aan te storen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-02-2022 om 10:52

Kleden en stoffen, zoals beddengoed, zorgen voor meer stof dan alles kaal, zoveel heb ik wel gemerkt. 

Ik ben gestopt met afstoffen. Dat wekelijks je huis door gaan met een stofdoek, zie het nut niet. Als er ergens “veel” stof ligt, pak ik even de swiffer duster en haal die er overheen. Tv-kast doe ik daarmee zo eens in de 3 maanden ofzo een keer. Of ik blaas het op de grond en stofzuig dan. Er ligt hier nergens een dikke laag stof ofzo. Ik de keuken doe ik de vensterbank af en toe mee met de vaatdoek. Als ik aan het stofzuigen ben en ik zie ergens stof liggen, haal ik de stofzuiger er even overheen. Mijn oplossing is dus gewoon, niet meer afstoffen

Apiejapie schreef op 12-02-2022 om 10:24:

[..]

Stofzuigen nadat je gestoft hebt is toch logischer?

Proefondervindelijk werkt dat in mijn huis het beste. Wel wacht ik een uurtje tussen stofzuigen en stoffen.

Ik stof ook met een vochtig doekje zodat het niet opstuifd. Wel altijd met een originele gele sorbo, die vind ik echt beter dan andere.

Een van mijn kinderen heeft een stof allergie dus ik heb het één en ander uitgeprobeerd.  

Ik heb het laagje stof als extra huisgenoot aanvaard in mijn huis. We leven in harmonie samen. 
Af en toe haal ik het laagje eens weg, en dan komt hij vanzelf weer terug. Hij hoort er helemaal bij. 

Acceptatie is het nieuwe huishouden 

Sinds ik een nieuwe stofzuiger heb, ligt er serieus minder stof!

Eigenlijk ligt er alleen nog stof als ik een langharige kat met baby/talkpoeder heb bewerkt bij wijze van vlekkenpoeder. Maar dat is dan duidelijk daarvan. 

Ik heb een draadloze Dyson en die zuigt veel beter én ik pak hem vaker omdat het zo makkelijk is. In 10 minuten alles waar vloerbedekking ligt: het kleed, de trap, de deurmatten. Dan is hij wel leeg, op de hoogste stand. En dan gaat de robotstofzuiger verder voor de gladde vloer.

Elke dag 10 minuten en er ligt serieus minder stof. Ik heb vier langharige katten en vier gezinsleden, dat ‘verkeer’ geeft veel stof. Ik laat de robotstofzuiger dan ook liefst in de ochtend rijden, vóórdat iedereen weer rond gaat lopen en het neergedaalde stof weer opdwarrelt. 

Irregular_Choice schreef op 12-02-2022 om 10:57:

Ik ben gestopt met afstoffen. Dat wekelijks je huis door gaan met een stofdoek, zie het nut niet. Als er ergens “veel” stof ligt, pak ik even de swiffer duster en haal die er overheen. Tv-kast doe ik daarmee zo eens in de 3 maanden ofzo een keer. Of ik blaas het op de grond en stofzuig dan. Er ligt hier nergens een dikke laag stof ofzo. Ik de keuken doe ik de vensterbank af en toe mee met de vaatdoek. Als ik aan het stofzuigen ben en ik zie ergens stof liggen, haal ik de stofzuiger er even overheen. Mijn oplossing is dus gewoon, niet meer afstoffen

Dit precies. Moet ook zeggen dat in ons huidige huis veel minder stof lijkt te liggen dan in ons vorige huis.

Ik stof misschien 1x per half jaar en doe verder met de stofzuiger af en toe over de vensterbanken en kastjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.