Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat heb jij geleerd van je aankoop makelaar?

Wij hebben afgelopen week een aankoop makelaar in huis gehaald om ons te begeleiden naar een nieuwe woning. Het blijft natuurlijk altijd een gok of zo’n aankoop makelaar de moeite waard is. Ik ben vooral benieuwd: wat heb jij geleerd van je aankoop makelaar?

Zij vertelde ons bijvoorbeeld dat als je een huis bezichtigd, de verkoop makelaar je vaak vraagt of je ook een financieel advies wenst te ontvangen. Door daar op in te gaan, weet de makelaar uiteindelijk wat jouw grenzen zijn op financieel gebied. Makelaar en financieel adviseur praten namelijk met elkaar. Voor ons valt dit een beetje in de categorie ‘kan niet waar zijn’, maar wellicht zijn we inderdaad veel te naïef en hebben we daarom nog geen nieuwe woning gevonden. Echter, door deze opmerking ben ik wel benieuwd wat we nog meer gaan leren van de aankoop makelaar.

Dus: wat heb jij geleerd van jouw aankoop makelaar? 

Dat er in deze gekke markt nog hele fijne en meedenkende professionals bestaan. Je wordt als koper echt serieuzer genomen en als je de juiste hebt kennen ze ook veel verkoopmakelaars. Hierdoor heb je met regelmaat een streepje voor wat betreft informatie over biedingen (ook al mag het niet - het gebeurt toch) en heeft een verkoopmakelaar meer zekerheid dat jij als koper niet uit je nek lult met een bod maar dit ook daadwerkelijk kan betalen.

Verder heb ik geleerd welke vragen te stellen tijdens een bezichtiging en ook soms de roze bril even af te zetten. Wij zijn goed geadviseerd over welk bod kansrijk zou zijn etc. 

Gezien hoe veel de prijzen stijgen per maand heb je de kosten voor een aankoopmakelaar er zo uit.

Ik begrijp overigens niet zo goed wat je bedoelt met financieel advies ontvangen van je makelaar. Daar heb je de hypotheekadviseur toch voor? Onze makelaar nam gewoon van ons aan dat wat wij zeiden te kunnen lenen nav die gesprekken ook klopte.

Sunny_ schreef op 15-11-2021 om 10:03:


Ik begrijp overigens niet zo goed wat je bedoelt met financieel advies ontvangen van je makelaar. Daar heb je de hypotheekadviseur toch voor? Onze makelaar nam gewoon van ons aan dat wat wij zeiden te kunnen lenen nav die gesprekken ook klopte.

Makelaars (aan de verkoopkant) werken heel vaak samen met hypotheekadviseurs om erachter te komen wat een koper daadwerkelijk kan betalen. Ik heb een werkgever gehad waar je als makelaar zelfs een bonusje kreeg als je iemand weer binnen wist te praten bij de financieel adviseur.

Gelukkig zijn er heel veel integere makelaars (en financieel adviseurs) maar schimmige constructies zijn in de makelaarswereld niet vreemd helaas.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-11-2021 om 10:45

RoosOpJeHoed schreef op 15-11-2021 om 10:40:

[..]

Makelaars (aan de verkoopkant) werken heel vaak samen met hypotheekadviseurs om erachter te komen wat een koper daadwerkelijk kan betalen. Ik heb een werkgever gehad waar je als makelaar zelfs een bonusje kreeg als je iemand weer binnen wist te praten bij de financieel adviseur.

Gelukkig zijn er heel veel integere makelaars (en financieel adviseurs) maar schimmige constructies zijn in de makelaarswereld niet vreemd helaas.

Echt? Dat is behoorlijk schandalig. Mijn financiële gegevens zijn privé. Die mág een adviseur niet zonder mijn toestemming met anderen delen.

Coreopsis schreef op 15-11-2021 om 10:45:

[..]

Echt? Dat is behoorlijk schandalig. Mijn financiële gegevens zijn privé. Die mág een adviseur niet zonder mijn toestemming met anderen delen.

Er zijn heel veel dingen die niet mogen maar toch gebeuren helaas. Het is niet voor niks dat de overheid nu ook regels wil gaan stellen voor een zgn. 'biedlogboek'.

Ik wil graag herhalen dat er echt heel veel integere spelers zijn. Maar bij die samenwerkingsconstructies is het toch snel: "nou Pietje gaat dat huis nooit kunnen betalen hoor, ik zou met een andere gegadigde verder gaan".

In deze (populaire, dure) gemeente in ieder geval: onze aankoopmakelaar vertelde ons zonder al te veel schroom dat er met het bieden regelmatig gesmokkeld werd (dit was in 2018). Dus dat na het bieden op inschrijving de bevriende aankoopmakelaar wordt ingelicht over het hoogste bod, zodat zijn/haar client daar nog net boven kan gaan zitten. Heel fout, dus. 

onze makelaar was absoluut zijn geld waard. Onder andere omdat hij het onderhandelen beter in goede banen heeft geleid dan we zelf hadden gekund. 
Maar ook omdat hij ons heeft laten inzien dat we een klasse duurder moesten gaan kijken. Klinkt gek, maar in ons geval was dat een goed advies. We waren zelf zóó verschrikkelijk voorzichtig, we keken echt te goedkoop. We wonen nu in een veel fijner huis omdat we wat meer hebben uitgegeven en dan zitten we nog ruimschoots onder onze max. 

Toevoeging: het is dus niet dat hij ons dirty secrets van de makelaarswereld heeft onthuld of zo, maar omdat hij goed met onze persoonlijke situatie meedacht. 

Gpdmoh

Gpdmoh

15-11-2021 om 11:41 Topicstarter

Coreopsis schreef op 15-11-2021 om 10:45:

[..]

Echt? Dat is behoorlijk schandalig. Mijn financiële gegevens zijn privé. Die mág een adviseur niet zonder mijn toestemming met anderen delen.


Dit was ook exact onze reactie, maar blijkbaar na een rondje googlen bleken wij vooral naïef te zijn. De eerste reacties hier bewijzen dat ook maar weer. Gelukkig hebben we altijd naar huizen gekeken en geboden die lang niet onze Max zijn. De aankoop makelaar was dan ook erg verheugd daarover, omdat we zo onze kansen nog niet verspeeld zouden hebben bij verkoop makelaars. Gekke, schunnige wereld… en wij maar vertrouwen hebben haha!

Gpdmoh

Gpdmoh

15-11-2021 om 11:44 Topicstarter

Ginevra schreef op 15-11-2021 om 11:39:

onze makelaar was absoluut zijn geld waard. Onder andere omdat hij het onderhandelen beter in goede banen heeft geleid dan we zelf hadden gekund.
Maar ook omdat hij ons heeft laten inzien dat we een klasse duurder moesten gaan kijken. Klinkt gek, maar in ons geval was dat een goed advies. We waren zelf zóó verschrikkelijk voorzichtig, we keken echt te goedkoop. We wonen nu in een veel fijner huis omdat we wat meer hebben uitgegeven en dan zitten we nog ruimschoots onder onze max.

Toevoeging: het is dus niet dat hij ons dirty secrets van de makelaarswereld heeft onthuld of zo, maar omdat hij goed met onze persoonlijke situatie meedacht.

Maar wat ik me dan afvraag. Alle biedingprocedures waar we zelf aan mee hebben gedaan verlopen hetzelfde: bieden voor tijdstip x, eenmalig en dus meteen je finale bod.  Wat valt daaraan te onderhandelen voor een aankoop makelaar?


Zelf bieden we vaak al met slecht een gedeelte onder voorbehoud van financiering omdat we weinig hypotheek nodig zullen hebben. En we bieden vaak ook met een bijgevoegde mail van de financieel adviseur dat hij geen issues ziet voor financiering. Ik vraag me dan af: wat heeft de aankoop makelaar daar nog aan toe te voegen?

Onze aankoopmakelaar adviseerde ons in gesprek te gaan met een financieel adviseur (anders dan de bank waar we al klant waren) en ons goed te laten voorlichten over de mogelijkheden. Die mogelijkheden bleken ons meer ruimte te bieden dan we dachten. 
De adviseur vertelde ons bijvoorbeeld dat er geen hypotheekverstrekker zou zijn die ons een hypotheek tot bedragX zou weigeren en dat we het bieden zonder voorbehoud van financiering zouden kunnen inzetten in ons voordeel. Hij vroeg ons om toestemming deze info met onze aankoopmakelaar te delen en zij heeft dat met succes kunnen gebruiken in de onderhandelingen. Wij hebben maar minimaal hoeven overbieden.

Wat ik ook een voordeel vond, was dat zij bij bezichtigingen veel meer zag dan wij. Stond ze op een mooie, houten vloer wat op en neer te veren en vroeg ze aan de verkopende makelaar wat er onder zat. Er volgden wat technische termen en buiten vertelde ze ons dat we bij deze woning de keuze hadden: de vloer eruit en isoleren of accepteren dat dit huis een energielek was. 

Wij vonden haar de investering meer dan waard! 

Gpdmoh schreef op 15-11-2021 om 11:44:

[..]

Maar wat ik me dan afvraag. Alle biedingprocedures waar we zelf aan mee hebben gedaan verlopen hetzelfde: bieden voor tijdstip x, eenmalig en dus meteen je finale bod. Wat valt daaraan te onderhandelen voor een aankoop makelaar?

Je zegt zelf al: de procedures waar jullie aan meegedaan hebben. Maar dat is niet de enige vorm hè. 

Gpdmoh schreef op 15-11-2021 om 11:44:

[..]

Maar wat ik me dan afvraag. Alle biedingprocedures waar we zelf aan mee hebben gedaan verlopen hetzelfde: bieden voor tijdstip x, eenmalig en dus meteen je finale bod. Wat valt daaraan te onderhandelen voor een aankoop makelaar?


Zelf bieden we vaak al met slecht een gedeelte onder voorbehoud van financiering omdat we weinig hypotheek nodig zullen hebben. En we bieden vaak ook met een bijgevoegde mail van de financieel adviseur dat hij geen issues ziet voor financiering. Ik vraag me dan af: wat heeft de aankoop makelaar daar nog aan toe te voegen?

Onze aankoopmakelaar heeft na de sluiting de verkopende makelaar gevraagd wat het hoogste bod was. Onze makelaar heeft op basis daarvan een iets hoger bod gedaan waardoor wij uiteindelijk het winnende bod hadden. Hartstikke fout, maar dat is wel iets wat een makelaar kan en ik als particulier zeker niet. Dus dát was voor ons het nut van een aankoopmakelaar

Gpdmoh

Gpdmoh

15-11-2021 om 16:32 Topicstarter

Als ik het zo samenvat dan zijn het eigenlijk twee facetten van meerwaarde:
- voorrang of meer informatie tijdens de biedingsprocecure. Al dan niet eerlijk, maar wel reeel
- en vooral veel geleerd tijdens bezichtigingen doordat de aankoop makelaar ander soort vragen stelde.

We gaan met haar in zee, dat weten we inmiddels zeker. Ben wel benieuwd wat er allemaal nog meer gaan leren de komende periode. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.