Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat groeit er in jullie moestuin?

Hoi! 

Omdat ik nu kan thuiswerken heb ik een moestuin! Best een grote denk ik voor mij en de mensen met wie ik leef, maar vind het leuk om bij te houden en om er van te eten uiteraard! Ik heb denk ik 40 m2 achter in de tuin.

Ik vind het echt super leuk om er mee bezig te zijn, maar het is wel veel werk zeg! Wat hebben jullie in je moestuin staan en wat doen jullie met je uiteindelijke oogst? 

Ik trap af in de eerste post omdat het anders een lang verhaal wordt 😀.

Ben benieuwd naar jullie moestuinen! 


-Bladora-

-Bladora-

16-07-2021 om 01:25 Topicstarter

Wat ik heb staan (van sommige al gegeten)

-10 bonestaken met bonenplanten die er prachtig omheen krullen
- nog 6 kroppen sla
- 5 kroppen andijvie
- bieten, geen idee hoeveel nog
- snijbiet
- spitskolen (al 4 gegeten de anderen zijn gebarsten dus tellen niet meer mee)
- stambonen denk 6 struiken
- een rijtje prei
- 3 courgette planten 
- 1 aubergine plant
- 6 tomatenplanten
- 3 paprikaplanten
- veeeel rabarber 
- een grote aparte bak met pluksla
- een aparte bak met rucola
- dan nog een bed met alle kruiden; basilicum, peterselie, bieslook, laurier, oregano, tijm, melisse, munt, rozemarijn, lavas, enzovoorts.

Ik moet dus best goed nadenken over wanneer ik wat oogst en eet, maar ik vind het echt super leuk om uit je eigen tuin te kunnen eten. Wat hebben jullie groeien?

AcidicShark11

AcidicShark11

16-07-2021 om 01:40

Onkruid dit jaar. 

-Bladora-

-Bladora-

16-07-2021 om 01:49 Topicstarter

AeonofWinter schreef op 16-07-2021 om 01:40:

Onkruid dit jaar.

Is wel makkelijker te onderhouden

AcidicShark11

AcidicShark11

16-07-2021 om 02:26

-Bladora- schreef op 16-07-2021 om 01:49:

[..]

Is wel makkelijker te onderhouden

Helaas niet, ik heb bezoek gekregen van de haagwinde van de buurman. Takkespul zit overal, en diep.

ik heb het op fruit en kruiden opgegeven, want hier wordt vroeg of laat álles opgegeten door de slakken en ik heb geen zin om miljoenen slakken te vermoorden of deporteren. De tuin is nu dus aangepast op de slakken. Er staat dus ook geen zonnebloemen of dahlia's enzo, laat staan lekkere verse slaatjes. 
Wel heb ik tomaten op het terras weten te redden en Italiaanse kruiden tieren welig hier. 

ik heb dus 
Tomaat (die ik al van een historische hoosbui, 3 stormen en duizenden slakken heb gered)
Beetje basilicum (ik denk dat de vogels ook wel wat lusten)
Nog 1 half aangevreten courgette, maar de bloem is ook aangevreten, dus er komt geen vrucht aan. 
Knoflook
Oregano
Munt
Tijm
Citroenmelisse
Aardbeien
Aalbessen
Kruisbessen
Pruim
Peer
Appel
Vijg
Walnoot
Moerbei

Ik heb een moesterras, meer een eclectische verzameling van eetbare planten en kruiden. Ik heb oost indische kers, echte valeriaan, radijs, snijbiet, snack komkommer, citroen melisse, cherry tomaat (Thierry tomaat), kersenboompje, framboos, 3 soorten courgette (pattison, groen en geel), paprika, pepers, mini aubergine, aarbei, sla, kleine pimpernel, rode zuring, tijgertomaat (met een streepje), tijm, rozemarijn, oregano, basilicum en doordat ik alles bio heb duiken er paddenstoelen op. Mijn terras is 12-16 m2 en de oogst is klein mede omdat het zolang koud is geweest, maar ook omdat het meer een voedselbos in potten is dan een serieuze moestuin. Ik maak wel veel thee, gebruik veel kruiden, maak sla van blaadjes, bessen in de yoghurt..etc. 

Niet echt moestuin maar meer  een fruitstukje bij ons. Rommilig door elkaar.
Met achter  ook wat groente. Frambozen waren al  weg voor ik ze rijp genoeg vond om er een net over te gaan plaatsen.
De kersen helaas niets geworden dit jaar,niet 1😖geen idee hoe t kan, vorig jaar megagroot en kiloos.
Radijs eerste lichting ging prima,2e lichting wil niet groeien. Slasoorten gaan super.
Breekbonenplant groeit mooi tegen de muur,nog geen bloemen. 
Snijbonenplant heeft grappige bloemetjes,net mini puntpaprikas
De kruisbessenplant is bladloos,helemaal aangevreten door rupsen, wel makkelijk plukken zo.
De courgette wil niet echt.
Tomatenplanten zijn nog mini,wel bloemen.
De doornloze braam gaat als een tierelier,als dat allemaal mooie bramen gaan worden kan ik de buurt voorzien.

oh ja, frambozen en braam heb ik ook. Die doen het heel goed. Hoe ik die nou kan vergeten?

Ik heb een kleine moestuin op m'n balkon. 
Rucola (schiet meestal door voor ik ze heb geplukt)
Andijvie 
Salie
Dille
Bieslook
4 spitskoolplanten (die wel goed groeien, maar nog geen kool willen vormen)
4 zelf opgekweekte Loquat boompjes
paar wortels
radijsjes
2 pompoenplanten
3 courgetteplanten (waar voorlopig alleen een hele lading mannelijke bloemen aan komt, maar courgettes ho maar)
Heel veel lente ui
En nog een bakje net ontsproten paprika-zaadjes in de keuken.

Het is leuk als ik er idd wat eetbaars van kan halen, maar verder vind ik het ook gewoon gezellig staan. En afhankelijk van het weer elke dag een beetje onderhouden...

dit jaar niet zoveel. Ik heb een volkstuin van 100m2 maar dit jaar door omstandigheden niet zoveel geplant maar alsnog heb ik:
Sperziebonen
Snijbonen
Biet 
Venkel
Pastinaak
Pompoen
Courgette 
Snackkomkommer
Verschillende soorten sla/andijvie
spinazie
Snijbiet 
Prei
Aardappelen
Rabarber

En thuis heb ik nog verschillende soorten tomaten en kruiden.

Toch nog best wat als je het zo opsomt 🙂

Niet echt een aparte moestuin, maar her en der verspreid door de tuin staat wel wat eetbaars. Helemaal achterin frambozen en bramen die het prima doen, de courgette en aubergine zijn helaas helemaal kaalgevreten door de slakken dus dat wordt dit jaar niets.. De rabarber idem. De appelboom ziet er veelbelovend uit maar of dat zo blijft moet nog blijken. 
En dan dicht bij huis, op het terras heb ik nog wat potten met kruiden en tomatenplanten, waar de slakken gelukkig afblijven en iets wat een paprikaplant had moeten worden, maar ook helemaal kaal gegraasd is. Die slakken is echt hopeloos dit jaar, nog maar zelden zo erg meegemaakt.

ik heb een heel klein moestuintje, de leukste plant vind ik mijn palmkool of Cavolo Nero,het is een soort italiaanse boerenkool. en dit jaar heb ik voor het eerst nieuw zeelandse spinazie in potten die houd heel erg van warmte in tegenstelling tot gewone spinazie. Elke zaterdag kijk ik op youtube naar ini’s moestuin, zij heeft een enorme moestuin in zuid Frankrijk heel leuk om te zien.

oja en wat doe ik met de oogst? 
Andijvie stamppot of salade
Courgette, kan gebakken door pasta,salade, op brood of inmaken in zuur.
Raapstelen, stamppot, raauwkost
Bieten, stamppot of salade 
Sperziebonen, gekookt, kan door salade
Kapucijners gekookt met uien en kerrie
Palmkool, stamppot, door stoofschotel of door de pasta
Nieuw zeelandse spinazie, kan rauw als salade of gewokt met knoflook.
Sla aardbeien en tomaten spreekt voor zich.

AcidicShark11

AcidicShark11

16-07-2021 om 09:48

Haantje79 schreef op 16-07-2021 om 08:59:

ik heb een heel klein moestuintje, de leukste plant vind ik mijn palmkool of Cavolo Nero,het is een soort italiaanse boerenkool. en dit jaar heb ik voor het eerst nieuw zeelandse spinazie in potten die houd heel erg van warmte in tegenstelling tot gewone spinazie. Elke zaterdag kijk ik op youtube naar ini’s moestuin, zij heeft een enorme moestuin in zuid Frankrijk heel leuk om te zien.

Ooit ook eens gezaaid, dat spul bleef ieder jaar terug komen, oef!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.