Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Waslabels & droger

Ik heb sinds kort een (warmtepomp)droger, heerlijk luxe!
 
Alleen als ik op de waslabels van mijn kleding kijk, mag er "officieel" eigenlijk vrij weinig in de droger, alleen mijn handdoeken, onderbroeken & sokken.
Daarnaast gooi ik nu ook beddengoed, T-shirts & broeken in de droger. Alleen de fijne & wolwas hang ik op. Alhoewel mijn droger zelfs standen 'wol' en 'fijne was' heeft.. 

Hoe doen jullie dat? Luisteren jullie braaf naar alle waslabels? Of wat stoppen jullie wel/niet in de droger? En letten jullie hier nog expliciet op met kleding kopen?


Ik let eigenlijk niet zo op de labels, ook niet qua temperatuur, want dan mag er eigenlijk niets heter dan 30 graden gewassen worden...

Als het moet gooi ik alles in de droger behalve wol en bh’s. In de praktijk vooral beddengoed, handdoeken, ondergoed. De 60 graden was zeg maar.
Maar jeans, truien, hemdjes enzo ook. Sowieso als ik het aan wil en het is nog niet droog.
Ik let er ook niet op met kopen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

14-02-2022 om 10:41

Ik doe alleen onderkleding, sokken, handdoeken, beddengoed en jeans in de droger. Shirts, truien en andere broeken niet. Wollen kleding heb ik niet. 

Ik kijk niet naar waslabels en met kleding kopen hou ik alleen rekening met strijken. Dus geen overhemden en bloesjes hier 

T-shirts in de droger kan dus wel? Dat zou lekker zijn. Ik ben altijd bang dat ze krimpen of heel hard slijten. 

Bij mij gaat alleen de 60°was in de droger. handdoeken, sokken, ondergoed (behalve bh's), beddegoed. 
Ik maak wel onderscheid tussen katoen drogen en synthetisch drogen. (daar heeft mijn droger een speciale stand voor) 
Bovenkleding vind ik te snel slijten als het in de droger gaat, dus dat hang ik altijd op.

Hier gaat bijna alles in de droger en ik merk er niets van. Wat ik niet in de droger doe (uit ervaring) zijn jeans met stretch erin, ik heb het idee dat die meer krimpen en dat je sneller een soort 'schade' ziet (gelubberde stretch, kan het niet goed uitleggen)
Truien van mijn zoon met een rubberen print erop, dat gaat ook niet goed, dus die gaan ook niet in de droger. Inderdaad bh's ook niet.
Ik merk wel dat kleding 1cm krimpt. (eenmalig dat wel!) dus als je iets koopt wat al krap zit, dan kan je dat beter niet in de droger doen, maar het krimpt maar 1x dat stukje, dus ik zorg dat ik spullen niet heel krap of kort koop. (of als iets wat te groot is, dan weet ik dat het ietsjes kleiner wordt door de droger, kan ook wel eens handig uitkomen, dan laat ik het expres krimpen)

Ik merk niets van slijtage in de droger, hoe zie je dat dan Ysenda?

Ik kijk niet naar de labels, maar gooi eigenlijk voornamelijk ondergoed, sokken, handdoeken en beddengoed in de droger. En t-shirts/longsleeves dus ergens onder worden gedragen. Alle normale bovenleiding en broeken hang ik op het rek. Vind het zonde om dat in de droger te doen, want het slijt veel sneller daardoor. En slijten zie je aan vaal worden en pillig.


behalve wil en zijde gooi ik alles in de droger. 

1968 schreef op 14-02-2022 om 11:02:



Ik merk niets van slijtage in de droger, hoe zie je dat dan Ysenda?

Kleding wordt sneller vaal, gaat pillen, wordt dun en scheurt sneller. Die pluizen in je droger zijn allemaal vezels van je kleding. 

masatu

masatu

14-02-2022 om 11:38 Topicstarter

Haha, ik ben in elk geval niet de enige die veel meer in de droger gooit😀
Met T-shirts bedoel ik gewoon de effen (vaak katoenen) shirts die inderdaad onder een vestje/trui worden gedragen. Alle mooie shirtjes met een printje (vaak synthetisch) gaan hier niet in de droger. 

Ik heb natuurlijk nog niet echt ervaring met slijtage van kleding, want zo lang heb ik hem nog niet. Ik las wel ergens dat er verschil zat tussen een traditionele condensdroger (=vaak hogere temperaturen) en een warmtepompdroger als het gaat om krimpen van kleding.

vroeger toen ik nog een droger had gooide ik er nooit bovenkleding in. Werd idd allemaal vaal en lelijk. Misschien zijn de drogers tegenwoordig beter 🧐

ScarceKudu74

ScarceKudu74

14-02-2022 om 11:59

masatu schreef op 14-02-2022 om 11:38:

Haha, ik ben in elk geval niet de enige die veel meer in de droger gooit😀
Met T-shirts bedoel ik gewoon de effen (vaak katoenen) shirts die inderdaad onder een vestje/trui worden gedragen. Alle mooie shirtjes met een printje (vaak synthetisch) gaan hier vaak sowieso.

Ik heb natuurlijk nog niet echt ervaring met slijtage van kleding, want zo lang heb ik hem nog niet. Ik las wel ergens dat er verschil zat tussen een traditionele condensdroger (=vaak hogere temperaturen) en een warmtepompdroger als het gaat om krimpen van kleding.

Ah, zo. Die ondershirts en longsleeves gooi ik ook in de droger. 

Ik heb ook een warmtepompdroger, met heel veel programma's.  Ik moet me er toch eens iets meer in verdiepen.  Misschien kun je alles er wel in drogen (behalve lingerie,  dat zou ik nooit in de droger mikken)

Ginevra schreef op 14-02-2022 om 11:52:

vroeger toen ik nog een droger had gooide ik er nooit bovenkleding in. Werd idd allemaal vaal en lelijk. Misschien zijn de drogers tegenwoordig beter 🧐

Jazeker! 
mij gooi dus alles behalve wol en zijde in de droger en doe echt meer dan gemiddeld lang met mijn kleding. 

masatu

masatu

14-02-2022 om 12:27 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 14-02-2022 om 12:23:

[..]

Jazeker!
mij gooi dus alles behalve wol en zijde in de droger en doe echt meer dan gemiddeld lang met mijn kleding.

Goed om te weten! 

Zouden de waslabels dan gebaseerd zijn op de 'oude' drogers? Of willen kledingfabrikanten gewoon niet het risico lopen op kapotte kleding waar zij dan schuldig aan worden bevonden, en kiezen dus voor de (voor hen) makkelijke optie 'niet in de droger'?

Een droger is net als een vaatwasser: als iets er niet in kan, wil ik het niet hebben! Heb net zelfs het mandje van de hond in de droger gegooid, ging helemaal prima. Lingerie doe ik er niet in, en de werkblouse van mijn dochter niet. Daar staat in zo'n plastic laagje de naam van het restaurant op, ben bang dat dat dan lelijk wordt. Voor de rest gaat vrijwel alles erin. En dan gelijk als de droger klaar is opvouwen, dan hoef ik het niet te strijken. Want voor strijken geldt dan ook: als het moet, wil ik het niet hebben!

ik doe dingen, bv handdoeken  die op katoen niet voldoende droog zijn geworden een rondje mee op de lingeriestand .
Dan komt het er goed droog uit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.