Huis, tuin en keuken
Wattenbolleke
30-04-2026 om 16:13
Wasknijpers
het "tuin droog seizoen" is weer begonnen! De eerste wassen zijn alweer buiten gedroogd en de eerste knijpers gesneuveld. Elk jaar hetzelfde liedje. De veertjes knappen er tussenuit of het plastic of hout breekt simpelweg af.
Dus: welke knijpers gaan echt jaren mee en werken goed?
bieb1963
30-04-2026 om 16:22
Ik koop ze bij de AH (plastic, in verschillende kleuren) en die doen het prima en lang. Gebruik ze ook om zakje af te sluiten.
Meestal zijn de allergoedkoopste prut.
Tona
30-04-2026 om 16:25
Houten knijpers. Voor gebruik enkele uren laten weken in een bak met water, laten drogen en ik heb er jaren en jaren plezier van. Uit elkaar gedraaide knijpers zijn met een beetje handigheid weer in elkaar te zetten. Afbreken doen ze bij mij nooit.
Wilgenkatje-
30-04-2026 om 16:37
Houten knijpers, al jaaaren. Gaan zelden kapot. Hangt je wasgoed misschien erg op de wind? Droogt dan lekker snel, windkracht heeft voor- en nadelen.
Broodjebrie
30-04-2026 om 17:39
houten wasknijpers gebruik ik juist niet, omdat het in je kleding kan trekken, heb ik ooit gehoord.
Ik heb gekleurde wasknijpers van de plus, die gaan nog steeds mee, op een enkeling na.
ToetieToover
30-04-2026 om 18:03
Wattenbolleke schreef op 30-04-2026 om 17:38:
dus toch gewoon de ouderwetse houten wasknijpers!
Jazeker! Dat plastic gaat stuk in de zon. Hout niet. En omdat het steeds nat wordt van het wasgoed, droogt het hout ook niet uit. Voldoende knijpers gebruiken helpt ook zodat er niet teveel torsie ontstaat.
Tijgeroog
30-04-2026 om 18:26
uhm... geen wasknijpers, eigenlijk... netjes ophangen en dan blijft het over het algemeen prima hangen. Gaat nog veel sneller ook
Grindelwald
30-04-2026 om 18:35
Tijgeroog schreef op 30-04-2026 om 18:26:
uhm... geen wasknijpers, eigenlijk... netjes ophangen en dan blijft het over het algemeen prima hangen. Gaat nog veel sneller ook
Op zolder hang ik het zonder knijpers op. In de tuin met houten wasknijpers. Anders vind ik de was niet meer terug denk ik. Ooit plastic wasknijpers gekocht maar die gaan erg snel kapot.
Bakblik
30-04-2026 om 18:57
Grindelwald schreef op 30-04-2026 om 18:35:
[..]
Op zolder hang ik het zonder knijpers op. In de tuin met houten wasknijpers. Anders vind ik de was niet meer terug denk ik. Ooit plastic wasknijpers gekocht maar die gaan erg snel kapot.
Nou dit inderdaad. Ik heb waslijnen aan mijn balkon. Vandaag 3 trommels beddengoed +wat andere dingen gedraaid en gedroogd. Vanwege de wind zat dat wel met veel knijpers vast. Bedden weer opgemaakt en de rest ligt in de kast.
Ik heb ooit tijdens een vakantie in Frankrijk de beste knijpers ooit gekocht. Knijpers die knijpen met een hoofdletter K.
Mijn houten knijpers zijn voor binnen die hebben zulke slappe veren die houden niet buiten.
afrodite05
01-05-2026 om 06:36
Breken die plastic knijpers niet juist doordat je ze buiten gebruikt? Dat het plastic zegmaar slap/kwetsbaar wordt door de (felle) zon, dus dat het plastic uitdroogt? Geen idee hoor. Ik gebruik al 15 jaar dezelfde wasknijpers, gewoon ooit bij de AH gekocht, maar ik gebruik ze maar een paar keer per jaar buiten. Dat zal vanaf volgend jaar wel veranderen als we in ons nieuwe huis zitten met meer mogelijkheden om buiten te drogen.
Kampeerder
01-05-2026 om 07:44
afrodite05 schreef op 01-05-2026 om 06:36:
Breken die plastic knijpers niet juist doordat je ze buiten gebruikt? Dat het plastic zegmaar slap/kwetsbaar wordt door de (felle) zon, dus dat het plastic uitdroogt? Geen idee hoor. Ik gebruik al 15 jaar dezelfde wasknijpers, gewoon ooit bij de AH gekocht, maar ik gebruik ze maar een paar keer per jaar buiten. Dat zal vanaf volgend jaar wel veranderen als we in ons nieuwe huis zitten met meer mogelijkheden om buiten te drogen.
Ja klopt! Plastic hardt uit door de zon. De knijpers bij mij kampeerspullen gaan echt al twintig jaar mee of zo. (60 weken op zijn hoogst) Voor thuis koop ik elke paar jaar nieuwe en heb ik dus een set voor binnen en een set voor buiten. (Zolder/bijkeuken)
Houten knijpers heb ik slechts ervaringen mee, die maakten soms vlekken op de natte was. Dus hier altijd plastic. Beste knijpers ooit waren van hout met een kunstof laagje over het hout. Helaas maar tien stuks gekocht.
Bakblik
01-05-2026 om 09:20
afrodite05 schreef op 01-05-2026 om 06:36:
Ja ze harden uit brokkelen af na een aantal jaar. Het zij zo. Ik heb altijd een grote hoeveelheid knijpers en als er veel gebroken zijn dan vul ik weer aan. In mijn mandje zitten nu 3 soorten/modellen waarvan de oudste de beste zijn. Die knijpen goed. Die gebruik ik het meest hoewel ze nu rap in aantal verminderen. Gisteren met de wind hangt een dekbedhoes dan met 4 knijpers en de hoeslakens wel met 6, dat leken wel parachutes als de wind er onder sloeg.
Geluk is dan dat het heel snel droog is dus om 13.00 was alles weer van de lijn af.
CreaBea
01-05-2026 om 09:20
Ik heb RVS wasknijpers voor buiten. Heb ik al járen en je ziet er niets aan. Merk Pincinox, krijg hier geen afbeelding of linkje naar gemaakt helaas.
Beterlaat2021!
01-05-2026 om 09:28

Deze RVS o.a. bij Bol.

(@ Crea Bea : ge-googled op RVS wasknijpers.)