Huis, tuin en keuken
Dolfje
07-11-2024 om 20:33
Wanneer zet jij de kerstboom?
Ik fietste net van mijn werk naar huis en zag hier in de straat bij 2 appartementen de boom al staan. Wanneer zet jij hem?
Peiling
Wanneer zet jij de kerstboom?
Tara82
09-11-2024 om 08:21
Die van ons valt onder de lelijke neppe bomen. 15 jaar geleden voor 2 tientjes gekocht bij de Action. Vol gehangen ziet hij er leuk uit en dat vind ik het belangrijkste. Ik zou wel een nieuwe mooiere willen, maar ik heb er het geld nog niet voor over. Hij wordt elke jaar wat kaler. Als hij echt helemaal op is gaan we hem wel vervangen.
Grindelwald
09-11-2024 om 08:37
Beerlover schreef op 08-11-2024 om 07:51:
Ik vind het zo'n overdreven feest. Al die drukte om 2 saaie dagen...De mooiste tijd van het jaar? Geef mij maar een heerlijke zomerdag op een zonnig terras met een drankje en een schaal bruin fruit!!
Ha ha zo met eens.
rionyriony
09-11-2024 om 08:49
Er bestaan twee soorten bomen: die waarbij ze de stam verbergen (omdat die lelijk is) onder een hoop takken en de nieuwere met een natuurlijker stam die niet verborgen hoeft te worden.
De eerste heeft veel meer groen en je wordt ook geacht er zelf veel ballen in te hangen en bij de tweede soort hoeft dat niet: lichtjes zijn genoeg. Je kan er ook niet zoveel in hangen want hij heeft minder takken. 
De prijzen zijn ook nu nog, vergelijkbaar. De een heeft meer materiaal dan de andere. 
Ik denk dat als mensen een kerstboom teveel "zooi" vinden ze er kennelijk geen waarde aan hechten. Die hechten weer aan andere dingen die ik dan weer niks an vind. 
Het heeft met jeugdbeleving, seizoenen, continuïteit te maken. Als je vroeger dromerig in een kleurige kerstbal stond te turen en dan het gevoel kreeg dat de wereld heel eenvoudig en mooi was geworden, dan blijf je terugverlangen naar dat gevoel. Heb je dat nooit gehad dan komt dat ook niet.
Mijn moeder was van het type "veel gedoe en zooi en dat moet ik allemaal weer opruimen en daarna naalden door het hele huis". Dus de kinderen deden eigenlijk alles: het kopen van de boom, optuigen en zo. Maken van slingers en ballen, het afbietsen van ballen van marktkooplui tegen het doen van klusjes, enz.
Herfstappeltaart
09-11-2024 om 09:10
Als ik de boom heb voorzien van lichtjes denk ik altijd: "zooooo, klaar"
Helaas moeten dan de ballen er nog in.
Strijkstok
09-11-2024 om 09:27
BlairW schreef op 08-11-2024 om 22:22:
[..]
Met water beads. Zijn hele kleine balletjes die je moet laten wellen in water. Echt een aantal uren, dan worden ze net zo groot als je ziet bovenaan in de vaas. Ik heb toen gewoon steeds een laagje balletjes in de vaas gedaan, dan die versieringen er in geduwd, weer een laag balletjes enz. Niet helemaal vol doen die vaas, want er moet nog water bij. Zodra je dat er bij doet, worden die balletje doorzichtig. Er zitten dan nog luchtbellen tussen de balletjes, met een lange pollepel kan je voorzichtig in de vaas wiebelen zodat die belletjes omhoog komen. Daarna heb ik de lichtsnoer om de vaas gewikkeld, vastgezet met een klein plakbandje en klaar. Die balletjes uit de vaas krijgen was wel een gedoe trouwens. Water er uit gieten, maar die balletjes glibberen overal naartoe en wil je niet in het riool hebben. Ik heb ze uiteindelijk opgevangen in een vuilniszak en in de container gedaan.
Ah, dankje, daar kan ik wel wat mee
Ik heb nog een heel mooie lange vaas staan, die ga ik op deze manier vullen deze kerst.
Lollypopje
09-11-2024 om 09:48
Lollypopje schreef op 08-11-2024 om 06:35:
als ik het zelf zou kunnen doen meestal eens november. Nu komt een vriendin hem het weekend naar Sinterklaas voor me opzetten, zodat ik toch een kerstboom heb 😊
Vriendin leest hiermee en nu komt ze de 30e 😂
rionyriony
09-11-2024 om 09:57
Herfstappeltaart schreef op 09-11-2024 om 09:10:
Als ik de boom heb voorzien van lichtjes denk ik altijd: "zooooo, klaar"
![]()
Helaas moeten dan de ballen er nog in.
Dat is best moeilijk. De eerste snelle verdeling van de lampjes is meestal juist de beste. Hoe langer je blijft nadenken hoe het moet, hoe beroerder het gaat
Het is een grote boom dus ik heb heel veel verschillende merken waarvan één merk, "Dake" (Blokker) al jaren de beste kleur en grootte blijkt te zijn.
Later is alles veel Chinezer geworden. Niet meer mijn smaak. Ik denk dat ze niet meer vanuit Nederland opdrachten geven om spullen te maken volgens NL smaak, maar dat ze kiezen uit Chinese catalogi.
Dolfje
09-11-2024 om 10:00
Ik ben toch meer van de klassieke versiering met een paar aparte ornamenten dan dat hysterische fel gekleurde wat je nu heel veel ziet.
Ik heb goud /brons / bruin in mat en glimmend en heb ook nog in de schuur blauw/zilver /wit met blauwe lampjes en nog hele oude ballen van mijn oma. Maar vind die blauwe set tegenwoordig ook te druk.
BlairW
09-11-2024 om 10:08
Strijkstok schreef op 09-11-2024 om 09:27:
[..]
Ah, dankje, daar kan ik wel wat mee
![]()
Ik heb nog een heel mooie lange vaas staan, die ga ik op deze manier vullen deze kerst.
Je kan op YouTube veel filmpjes vinden hierover. Ik heb de balletjes bij Ali besteld, weet niet of je ze in Nederland kan kopen. Ik had er 30.000, maar dat was iets teveel
denk dat je met 15.000 ook al prima zit.
Herfstappeltaart
09-11-2024 om 10:34
Dolfje schreef op 09-11-2024 om 10:00:
Ik ben toch meer van de klassieke versiering met een paar aparte ornamenten dan dat hysterische fel gekleurde wat je nu heel veel ziet.
Ik heb goud /brons / bruin in mat en glimmend en heb ook nog in de schuur blauw/zilver /wit met blauwe lampjes en nog hele oude ballen van mijn oma. Maar vind die blauwe set tegenwoordig ook te druk.
Ik heb ook goud/brons/bruin, aangevuld met gebroken witte ornamentjes als sneeuwkristallen en wat houten uiltjes. Dus naturel zeg maar.
En afschuwelijk gekleurde chocoladeballen voor de kleinkinderen
.
letterkoekje
09-11-2024 om 11:00
Wat ik ook doe - poepsimpel - in het tweede deel van onze L-living en is misschien nog een tip voor mensen die het snel klaar willen hebben en ook alles weer snel weg nadien: een schilderijkader waar geen schilderij meer in zit, een lege kader dus. En dan met een touwtje (15, 20cm lang) 1 kerstbal (grootte afhankelijk van de grootte van de kader) aan de bovenste rand van de kader laten hangen. Zodat die bal bijna in het midden van de kader komt en dan gewoon aan de muur hangen. Kan ook met meerdere kleine balletjes in een speelse opstelling. Eventueel nog een takje dennengroen aan de kader vastmaken en ... klaar is kees! kerst!
Lollypopje
09-11-2024 om 11:01
Dolfje schreef op 09-11-2024 om 10:00:
Ik ben het andere uiterste. Mijn boom hangt vol met roze en een beetje paarse en dan voornamelijk van die gekke ornamenten 😂
ik word er altijd heel vrolijk van als ik er naar kijk
Dolfje
09-11-2024 om 11:02
BlairW schreef op 09-11-2024 om 10:08:
[..]
Je kan op YouTube veel filmpjes vinden hierover. Ik heb de balletjes bij Ali besteld, weet niet of je ze in Nederland kan kopen. Ik had er 30.000, maar dat was iets teveel
denk dat je met 15.000 ook al prima zit.
Ik kon ze vorig jaar of het jaar ervoor nergens vinden. Zag zo'n vaas ook bij vriendin en die had die balletjes dus al jaren.
Rockstar
09-11-2024 om 12:53
BlairW schreef op 09-11-2024 om 07:29:
[..]
Sorry haha! Ik vind ze gewoon niet natuurgetrouw, dat is meer het ding. Maar wij hebben dan ook altijd een echte gehad en we hebben eigenlijk altijd geroepen dat er geen neppe in komt hier. Juist dus omdat we ze vaak zo duidelijk nep vinden ogen. En ik snap wel wat je bedoeld met ielig en kaal hoor. In dat opzicht snap ik wel dat je voor zo’n hele volle boom gaat. Maar ik vind juist dat kale tussen de diverse lagen takken prettig, omdat je daar goed je ballen in kan hangen. Dan hangen ze ook echt ipv dat ze op de takken liggen zeg maar
Moet wel zeggen dat die volle bomen echt wel verbeterd zijn qua look hoor. Mijn ouders hebben er nu 1 van 10 jaar oud en die vind ik inmiddels wel ook echt weer lelijk, maar die is ook minder vol dan die van tegenwoordig. Die nieuwere hebben ook iets meer uitstekende takjes dan echt zo’n kaarsrechte driehoek, dat maakt het al iets beter
maar ieder zo z’n voorkeur hè.
Ja klopt, je vindt ze niet in het bos zo. Maar dat vind ik juist het pluspunt want die in het bos vind ik dus niet mooi. 🤣 Ik heb mijn hele leven al neppers en bij neppers stond van origine ielig voor heel goedkoop. Dat zijn die Firs natuurlijk niet, maar ik kan die associatie niet af schudden. Bij mij ligt minstens de de helft half op een tak ja, haha.
Ik vind trouwens die hele volle met “flessenborstel” takken ook niet mooi.
Rockstar
09-11-2024 om 12:59
Lollypopje schreef op 09-11-2024 om 09:48:
[..]
Vriendin leest hiermee en nu komt ze de 30e 😂
Lollipopjes vriendin, jij bent heel lief! 🤗
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
maar ieder zo z’n voorkeur hè.