Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wanneer wordt je post bezorgd?

https://nos.nl/artikel/2557837-zorgen-van-ombudsman-over-onbetrouwbare-bezorging-post-van-overheid

...
Kassa vroeg verschillende overheidsinstanties om een reactie op de brief van de ombudsman. Tien instanties reageerden, waaronder de Raad voor de rechtspraak. "Vanuit de Rechtspraak zijn er diverse overleggen geweest met PostNL om PostNL tot verbetering van de (aangetekende) postbezorging te bewegen. Dit lijkt tot op heden helaas tot onvoldoende resultaat te hebben geleid."
...

Hier zijn veel vacatures voor de postbezorgers bij Postnl. En op dagen dat er dus niemand de wijk kan lopen of overnemen ontvangen we geen post. Heel vaak geen post op zaterdag en donderdag. De overige dagen valt de post die in de app staat en de post van de overgeslagen zaterdag of donderdag, op de mat.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. als ik uit mijn werk kom kijk ik in de brievenbus. meestal is er niets, soms wel. 

CreaBea schreef op 01-05-2025 om 07:55:

Hier zijn veel vacatures voor de postbezorgers bij Postnl. En op dagen dat er dus niemand de wijk kan lopen of overnemen ontvangen we geen post. Heel vaak geen post op zaterdag en donderdag. De overige dagen valt de post die in de app staat en de post van de overgeslagen zaterdag of donderdag, op de mat.

Is het in Nederland ook verplicht een brievenbus aan de straat te hebben? Natuurlijk niet voor rijhuizen zonder voortuin. Dat soort huizen heeft zowiezo de brievenbus aan de straatkant door een spleet in de deur of in de muur of door een bakje aan de muur. 

Maar elk huis waarbij de postbode op het privéterrein van de bewoners moet komen voor gewone post (als brieven), moet in België - op straffe van geen post meer te krijgen - een mogelijkheid hebben om (zonder uitstappen van de postbode, HAHA) de correspondentie af te geven.

Volgens mij wordt hier op elke dag wel post bezorgd. Niet op zondag natuurlijk en ook niet op maandag geloof ik, maar de rest van de week wel. De app klopt niet altijd, soms staat iets een paar keer in de app voordat het bezorgd wordt, wekelijkse tijdschriften staan er ook niet in, maar over het algemeen klopt het aardig.

ik was blij verrast. Had uitnodigingen op paaszondag gepost en die hadden mensen op dinsdag al. Zelf krijg ik nauwelijks post en ik weet ook niet of die post dan op tijd is of niet. 

letterkoekje schreef op 01-05-2025 om 08:35:

[..]

Is het in Nederland ook verplicht een brievenbus aan de straat te hebben? Natuurlijk niet voor rijhuizen zonder voortuin. Dat soort huizen heeft zowiezo de brievenbus aan de straatkant door een spleet in de deur of in de muur of door een bakje aan de muur.

Maar elk huis waarbij de postbode op het privéterrein van de bewoners moet komen voor gewone post (als brieven), moet in België - op straffe van geen post meer te krijgen - een mogelijkheid hebben om (zonder uitstappen van de postbode, HAHA) de correspondentie af te geven.

In Nederland mag een brievenbus maximaal tien meter van de openbare weg staan. Dus als de postbode de auto niet wil verlaten dan moet die een andere baan zoeken, taxichauffeur bijvoorbeeld.

edit. schoondochter hierboven gaf hetzelfde antwoord al
letterkoekje schreef op 01-05-2025 om 08:35:

[..]

Maar je hebt in België toch ook wel vaak een stoep voor het huis, ook als je geen tuin hebt? Dan moet de postbode alsnog de auto uit. En wordt binnen dorpen of steden de post ook met de auto bezorgd? Hier is dat op de fiets of lopend. Alleen buitengebied gaat met de auto.

Bedankt, Schoondochter, Broadway en Schemerlampje om te reageren.

Haha, taxichauffeur, da's nog een mogelijkheid, maar dan moeten ze nog meer uit de auto om de koffers te dragen, mensen te helpen. Dus postbodes gaan volgens mij niet over naar beroep van taxichauffeur.

10 meter van de openbare weg. En openbare weg is dat stoep of rijweg?

Ik heb even opgezocht wat in België de richtlijnen zijn:

• Plaats uw brievenbus aan de grens van de openbare weg.
  • Bij gebouwen met minstens 4 brievenbussen (waar busnummer officieel door de gemeente is toegekend) mogen de brievenbussen ofwel aan de voordeur ofwel op de benedenverdieping op een vlot toegankelijke en goed verlichte plaats worden aangebracht.
  • De toegang tot de brievenbus moet altijd vrij en zonder gevaar zijn

Postbodes kunnen hun ronde lopend (centrum, centrum), fietsend (centrum, iets landelijker) of met de auto (buitengebied) doen. 

Wij hebben dus een brievenbus die aan het poortje staat dat toegang biedt tot ons perceel.(vrijstaand huis met postbode in een wagentje van de post)

Hier komt met regelmaat via de post nl app de melding dat er een poststuk onderweg is.. om vervolgens een paar dagen later weer te melden dat hetzelfde poststuk er aan komt. Met als record een kaartje afgelopen oktober, dus voor de kerstdrukte, dat er 3 weken over deed . 

Destijds kwam het nieuwsbericht dat post nl geen toestemming kreeg om post voortaan in 48 uur te bezorgen ipv 24 uur.. maar mijn ervaring is dat de post meestal langer dan 48 uur onderweg is. 
Op welke dag de post komt, eigenlijk geen idee. Ik zal er eens op letten.

Ik stuur amper nog kaartjes omdat ik het veel geld vind voor een kaartje dat te laat ergens anders aankomt. 

Hier kan het ook dagen duren, vooral in vakantietijd. 

Eén keer een klacht ingediend vanwege een bekeuring die al 1,5 week onderweg was. Dezelfde avond lag ie in de bus. Als tegemoetkoming voor de klacht kreeg ik een postzegelcode die ik kan gebruiken om het al overbelaste postsysteem nog verder te belasten.

Even gekeken maar post van het CJIB kun je blijkbaar niet digitaal via de Berichtenbox laten gaan?

Bij mij is de app vs bezorging redelijk accuraat. 

SuperCow schreef op 02-05-2025 om 08:51:

Hier kan het ook dagen duren, vooral in vakantietijd.

Eén keer een klacht ingediend vanwege een bekeuring die al 1,5 week onderweg was. Dezelfde avond lag ie in de bus. Als tegemoetkoming voor de klacht kreeg ik een postzegelcode die ik kan gebruiken om het al overbelaste postsysteem nog verder te belasten.

Even gekeken maar post van het CJIB kun je blijkbaar niet digitaal via de Berichtenbox laten gaan?

Je kan wel bij het CJIB inloggen met digid. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.