Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wanneer de verwarming aan?

is er al iemand die de verwarming al aan heeft? Hier gezin van 4 in jaren 60 woonhuis, kinderen vinden het nog wel oké alhoewel het kleintje een kruikje heeft om haar bed te voorverwarmen, vrouw vind het wel koud, zoon en ik malen niet echt om kou.

Jujubee schreef op 06-10-2025 om 16:00:

[..]

Oeps, vergeten erbij te zetten, maar die heb ik dus al. Vier hygrometers zelfs, in alle kamers van het huis. Momenteel is het hier rond de 60% na een uurtje stoken, daarvoor ook zoiets. In de badkamer iets vochtiger want ik heb wassen gedraaid en gedoucht ( wel met ventilatie aan ). Dat vochtige lucht boven de 63 niet goed verwarmd wist ik niet. Ik ga me nog maar even inlezen. Ik ben ook snel verkouden dus optimale luchtkwaliteit in huis is wel belangrijk. Ik lucht wel dagelijks, minstens een uur ( liever langer maar in de winter niet teveel ).

Ventileer je ook?

Over dat snel verkouden zijn, dat is een virus en heeft te maken met je weestand. Heb je niets iets van een allergie oid? In de winter komt hooikoorts ook voor namelijk.

Yumi schreef op 06-10-2025 om 15:37:

[..]

Het helpt zeker wel voor de luchtkwaliteit, maar die van mij reinigt ook de lucht. Ik heb gekozen voor een luchtwasser, omdat ik geen zin heb om iedere keer dure filters te kopen.

Online gekocht bij onderstaand bedrijf, na telefonisch contact voor advies.

AirSain | Airbi AIRWASHER - Luchtbevochtiger / Luchtwasser: Luchtbevochtiger en luchtreiniger in één

Dank je voor de tip. Alleen die is wel een beetje boven mijn budget, helaas. En een luchtbevochtiger ipv ontvochtiger toch? Ik ga me maar eens inlezen over die dingen want ik weet er niks vanaf. Maar het is wel het overwegen waard denk ik, zeker gezien het feit dat het hier sneller te vochtig is ipv te droog. Nu ook alweer 70% vocht in de slaapkamer en 88 in de badkamer. Als het stookkosten scheelt omdat het sneller opwarmt is het zeker een goed idee. 

@Gebruikersnaaminvullen, ja ik ventileer ook. Standaard tijdens en na het douchen en met koken. Ik ben chronisch verkouden, al jaaaaren ( sinds ik meermaals corona heb gehad, plus restklachten en ook last gehad van mijn vaccinaties ) en heb net mijn keelamandelen laten verwijderen omdat ik ook daar altijd veel last van had en hoop dat ik nu wat op ga knappen qua immuunsysteem. Zo niet, dan laat ik nog een operatie doen aan mijn neus want je word echt gek van die dagelijkse loopneus. 

Geen allergieen, die zijn uitgebreid getest vorig jaar. Wel lang gedacht dat ik hooikoorts heb maar dat is het ook niet. Ik merk wel dat ik na mijn operatie al wel minder verkouden ben maar helemaal weg is het nog niet. Een vochtig huis zal natuurlijk ook niet meehelpen. Daarom ben ik wel echt serieus aan het kijken naar zo'n apparaat dat de luchtkwaliteit verbetert. Ik heb mijn hele leven al een matige weerstand trouwens, als baby al veel oorontstekingen gehad, altijd last van mijn keel en oren en ook voor 60% doof aan mijn linkeroor door al die ontstekingen. Ik ben een beetje een sukkelaar wat dat betreft. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-10-2025 om 23:16:

[..]

Ventileer je ook?

Over dat snel verkouden zijn, dat is een virus en heeft te maken met je weestand. Heb je niets iets van een allergie oid? In de winter komt hooikoorts ook voor namelijk.

Een lastige dit. Ik ben ook snel verkouden, lijk elk virusje mee te pakken. Maar wat ik nog meer aan mijn weerstand zou moeten verbeteren? Ik zou het niet weten. Ik rook en drink niet, sport, wandel veel buiten en eet voldoende groente en fruit. Elke dag een vit.D tabletje. Het huis luchten en ventileren ook ruim voldoende.

Herfstappeltaart schreef op 07-10-2025 om 08:27:

[..]

Een lastige dit. Ik ben ook snel verkouden, lijk elk virusje mee te pakken. Maar wat ik nog meer aan mijn weerstand zou moeten verbeteren? Ik zou het niet weten. Ik rook en drink niet, sport, wandel veel buiten en eet voldoende groente en fruit. Elke dag een vit.D tabletje. Het huis luchten en ventileren ook ruim voldoende.

Tja, sommigen zijn gewoon pechvogels he. Helaas. Ik doe al die dingen ook en ik pik ook alles op. Nooit gerookt ook en thuis werd er als kind in huis ook niet gerookt. Ik eet gezond, ik sport, ik ben op normaal gewicht, ik neem supplementen maar niks helpt. Hopelijk gaat die operatie op langere termijn wel effect hebben op die talloze keelontstekingen die ik jaarlijks kreeg. 

Neefje is ook zo'n pechvogeltje trouwens, die pikt al vanaf de geboorte alles op en was enorm vaak ziek. 

Jujubee schreef op 07-10-2025 om 08:44:

[..]

Tja, sommigen zijn gewoon pechvogels he. Helaas. Ik doe al die dingen ook en ik pik ook alles op. Nooit gerookt ook en thuis werd er als kind in huis ook niet gerookt. Ik eet gezond, ik sport, ik ben op normaal gewicht, ik neem supplementen maar niks helpt. Hopelijk gaat die operatie op langere termijn wel effect hebben op die talloze keelontstekingen die ik jaarlijks kreeg.

Neefje is ook zo'n pechvogeltje trouwens, die pikt al vanaf de geboorte alles op en was enorm vaak ziek.

Volgens mijn huisarts werkt je immuunsysteem dan te goed, bij allergieën. Het kan ook zijn dat je ziek wordt van bepaalde allergische reacties

Maar ik heb dus geen allergieen dus die vlieger gaat hier niet op. 

Jujubee schreef op 07-10-2025 om 07:45:

[..]

Dank je voor de tip. Alleen die is wel een beetje boven mijn budget, helaas. En een luchtbevochtiger ipv ontvochtiger toch? Ik ga me maar eens inlezen over die dingen want ik weet er niks vanaf. Maar het is wel het overwegen waard denk ik, zeker gezien het feit dat het hier sneller te vochtig is ipv te droog. Nu ook alweer 70% vocht in de slaapkamer en 88 in de badkamer. Als het stookkosten scheelt omdat het sneller opwarmt is het zeker een goed idee.

@Gebruikersnaaminvullen, ja ik ventileer ook. Standaard tijdens en na het douchen en met koken. Ik ben chronisch verkouden, al jaaaaren ( sinds ik meermaals corona heb gehad, plus restklachten en ook last gehad van mijn vaccinaties ) en heb net mijn keelamandelen laten verwijderen omdat ik ook daar altijd veel last van had en hoop dat ik nu wat op ga knappen qua immuunsysteem. Zo niet, dan laat ik nog een operatie doen aan mijn neus want je word echt gek van die dagelijkse loopneus.

Geen allergieen, die zijn uitgebreid getest vorig jaar. Wel lang gedacht dat ik hooikoorts heb maar dat is het ook niet. Ik merk wel dat ik na mijn operatie al wel minder verkouden ben maar helemaal weg is het nog niet. Een vochtig huis zal natuurlijk ook niet meehelpen. Daarom ben ik wel echt serieus aan het kijken naar zo'n apparaat dat de luchtkwaliteit verbetert. Ik heb mijn hele leven al een matige weerstand trouwens, als baby al veel oorontstekingen gehad, altijd last van mijn keel en oren en ook voor 60% doof aan mijn linkeroor door al die ontstekingen. Ik ben een beetje een sukkelaar wat dat betreft.

Heb je ventilatieroosters die 24/7 open staan? Zet je overdag wel eens een raam in je (slaap)kamers op een kiertje? Ventileren is eigenlijk een continue proces waarbij je extra ventileert tijdens het koken of douchen, zoals je aangeeft. 

Dat zou ik eerst proberen voordat je een on/bevochtiger gaat kopen. 

Zelf heb ik op de slaapkamer een Pure Cool van Dyson staan die ook de lucht filtert als de ventilator niet aanstaat. In de woonkamer eentje van Ikea, met extra sensor, en je wil niet weten hoe snel dat filter vies is. 

Edit: Een familielid heeft de Rolfstone Air Balance luchtreiniger (€119) en is daar erg tevreden over. De filters zijn ook redelijk geprijsd. 25 euro iedere 6-8 maanden.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-10-2025 om 14:49:

[..]

Heb je ventilatieroosters die 24/7 open staan? Zet je overdag wel eens een raam in je (slaap)kamers op een kiertje? Ventileren is eigenlijk een continue proces waarbij je extra ventileert tijdens het koken of douchen, zoals je aangeeft.

Dat zou ik eerst proberen voordat je een on/bevochtiger gaat kopen.

Zelf heb ik op de slaapkamer een Pure Cool van Dyson staan die ook de lucht filtert als de ventilator niet aanstaat. In de woonkamer eentje van Ikea, met extra sensor, en je wil niet weten hoe snel dat filter vies is.

Edit: Een familielid heeft de Rolfstone Air Balance luchtreiniger (€119) en is daar erg tevreden over. De filters zijn ook redelijk geprijsd. 25 euro iedere 6-8 maanden.

Ik heb geen roosters die ik open kan doen, wel een automatisch ventilatiesysteem met WTW die 24 uur per dag aan staat. Ook geen raam in de douche, daarom zet ik de afzuigkap aan als ik ga douchen. Ik zet de ramen ook overdag vaak op een kier ja. Toch blijft het hier vochtig. Nu ook 73 procent in alle kamers. 

Ik denk dat zo'n ontvochtiger/luchtreiniger wel een goed idee is. Toevallig net een bon van mijn werk gehad dus dat scheelt weer geld. Dank je voor de tips voor de Rolfstone, ga er even naar kijken. Die Dyson's zijn me wat te duur. 

Qua temperatuur is het hier frisjes nu, 19 graden. Maar met zulke vochtige lucht heeft stoken ook weinig zin. Het voelt wel minder kil dan een paar dagen terug. 

Jujubee schreef op 07-10-2025 om 07:45:

[..]

@Gebruikersnaaminvullen, ja ik ventileer ook. Standaard tijdens en na het douchen en met koken. Ik ben chronisch verkouden, al jaaaaren ( sinds ik meermaals corona heb gehad, plus restklachten en ook last gehad van mijn vaccinaties ) en heb net mijn keelamandelen laten verwijderen omdat ik ook daar altijd veel last van had en hoop dat ik nu wat op ga knappen qua immuunsysteem. Zo niet, dan laat ik nog een operatie doen aan mijn neus want je word echt gek van die dagelijkse loopneus.

Het is inderdaad een luchtbevochtiger, in een van je vorige berichten schreef je, dat het vaak of heel vochtig, of mega droog was, je vroeg zelfs of er een apparaat was die beide kon. Aangezien die er niet zijn, gebruik ik de airco om te ontvochtigen en een bevochtiger. Ik begrijp dat je het een duur apparaat vind, ik heb er ook over getwijfeld. Er zijn genoeg apparaten die goedkoper zijn, maar elke x dure filters in moeten.

Mijn woning heeft hetzelfde probleem of hoog of laag, beide lastig. Lees je goed in en laat je adviseren door verschillende winkeliers. Succes!

Ik heb de kachel ook weer aangezet op 19 graden.
Toch wel luxe een warm huis

Yumi schreef op 08-10-2025 om 17:14:

[..]

Het is inderdaad een luchtbevochtiger, in een van je vorige berichten schreef je, dat het vaak of heel vochtig, of mega droog was, je vroeg zelfs of er een apparaat was die beide kon. Aangezien die er niet zijn, gebruik ik de airco om te ontvochtigen en een bevochtiger. Ik begrijp dat je het een duur apparaat vind, ik heb er ook over getwijfeld. Er zijn genoeg apparaten die goedkoper zijn, maar elke x dure filters in moeten.

Mijn woning heeft hetzelfde probleem of hoog of laag, beide lastig. Lees je goed in en laat je adviseren door verschillende winkeliers. Succes!

Dank je voor je bericht! Ik ben me aan het inlezen alleen twijfel ik nu of ik er wel een moet halen, gezien de balansventilatie die ik heb. Maar ik open er wel even een topic over, wil deze niet kapen. 

Hier nu lekker zacht weer dus hoef niet te stoken. 

Jujubee schreef op 12-10-2025 om 08:25:

[..]

Dank je voor je bericht! Ik ben me aan het inlezen alleen twijfel ik nu of ik er wel een moet halen, gezien de balansventilatie die ik heb. Maar ik open er wel even een topic over, wil deze niet kapen.

Hier nu lekker zacht weer dus hoef niet te stoken.

Heb jij de verwarming wel aangehad na de zomer? Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik beginnen met stoken en tegelijkertijd ventileren. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-10-2025 om 16:23:

[..]

Heb jij de verwarming wel aangehad na de zomer? Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik beginnen met stoken en tegelijkertijd ventileren.

Ja is wel belangrijk, ventileren en stoken. Anders krijg je vochtproblemen 

Ja, dat heb ik vorige week twee keer gedaan, stoken en de ramen open. Daarna ging de vochtigheid inderdaad flink omlaag. Zal het vandaag weer even doen. Ga sowieso meer stoken dit jaar, ook om vocht te voorkomen. 

Vandaag vinden we 18 graden te koud, dus hebben we de thermostaat wat hoger gezet, de verwarming zou nu moeten aanslaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.