Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wanneer de verwarming aan?

is er al iemand die de verwarming al aan heeft? Hier gezin van 4 in jaren 60 woonhuis, kinderen vinden het nog wel oké alhoewel het kleintje een kruikje heeft om haar bed te voorverwarmen, vrouw vind het wel koud, zoon en ik malen niet echt om kou.

lientje69 schreef op 05-10-2025 om 09:14:

Vanmorgen vroeg even aangezet. Tekort slaap en had het zo koud. Als ik thuis ben zet ik hem normaal niet hoger dan 19
Heb in coronatijd toen alles zo duur was afgebouwd van 22 naar 21 naar 20 en toen nasr 19 graden. Chronisch pijn patiënt en man met reuma, kou en vocht doen ons geen goed. Vanmorgen was hrt hier 17,5. Inmiddels 20,5 en nu ga ik hem weer terug zetten naar 19. Kouder dan 19 is niet haalbaar hier. Dan wordt het huis erg vochtig en krijg ik zoveel meer pijn dat ik niet meer kan werken.

Dat kan ik me voorstellen ja, wat vervelend dat jullie zo slecht gaan op koud en vochtig weer. 

Hier hetzelfde, te weinig geslapen en nog doodmoe van mijn lange werkdag gisteren en nu heb ik het ijskoud. Terwijl het nog 19.5 is binnen. Gisteravond was het warmer en had ik het ook al ijskoud. Toen heb ik mijn kruik en een dekentje erbij gepakt. Maar toen was ik ook heel moe. Dan krijg ik het echt koud. Dus ik zit nu te twijfelen om hem even aan te zetten, gewoon een uurtje. Maar het zonnetje komt door, zie ik, dus dan hoeft het niet echt. 

Heeft iemand hier trouwens een luchtontvochtiger/bevochtiger? Ik zat daar aan te denken. Mijn huis is niet standaard heel vochtig maar het is hier vaak of heel vochtig, of mega droog qua lucht. 

hier was het gisteravond koud maar kinderen waren al naar bed, man niet thuis en ik ben lekker onder een dekentje op de bank gaan zitten met een kop thee. 
Nu is het huis opgewarmd door de zon op de ramen. 
Verwarming is nog niet aan geweest.. kijken of we dat nog even volhouden. Het is niet zo dat hij niet aan mag. Als het te koud wordt gaat hij wel aan. Voor mezelf vind ik onder een dekentje zitten met een kop thee in de avond ook echt gewoon fijn

ik was vrijdag niet helemaal fit en het voelde wat koud aan. We wonen hier sinds maart en sindsdien amper gestook. Nou ik de thermostaat 1,5 graad hoger gezet en eens kijken hoe dat met vloerverwarming gaat… nou beneden was het heerlijk, op zolder stond de nieuwe vloer onder de cv ketel blank 🙈🙈
Het overdrukventiel lekt en nu de cv ketel uitstaat minimaal, maar lekt wel. Morgen maar even de onderhoudsmonteur bellen. En tot die tijd de cv maar even uit laten. Gelukkig is het nog steeds 19 graden beneden. S avond een dekentje en het is prima te doen. 
hopelijk morgen de oplossing voor de ketel!

Hier is hij precies op 1 oktober aan gegaan. Vanmorgen was het 17,1 graden dus dat is echt niet meer leuk zonder verwarming.

hier zonder verwarming nog rond de 19,5/20 graden. Toch voelt het in de avond kil aan. 

Jujubee schreef op 05-10-2025 om 09:43:

[..]

Dat kan ik me voorstellen ja, wat vervelend dat jullie zo slecht gaan op koud en vochtig weer.

Hier hetzelfde, te weinig geslapen en nog doodmoe van mijn lange werkdag gisteren en nu heb ik het ijskoud. Terwijl het nog 19.5 is binnen. Gisteravond was het warmer en had ik het ook al ijskoud. Toen heb ik mijn kruik en een dekentje erbij gepakt. Maar toen was ik ook heel moe. Dan krijg ik het echt koud. Dus ik zit nu te twijfelen om hem even aan te zetten, gewoon een uurtje. Maar het zonnetje komt door, zie ik, dus dan hoeft het niet echt.

Heeft iemand hier trouwens een luchtontvochtiger/bevochtiger? Ik zat daar aan te denken. Mijn huis is niet standaard heel vochtig maar het is hier vaak of heel vochtig, of mega droog qua lucht.

Ik heb een luchtbevochtiger/reiniger, het is hier soms heel erg droog maar gebruik hem zelden. Heb het voornemen om zodra de verwarming aangaat wel weer te gaan gebruiken.

Herfstappeltaart schreef op 05-10-2025 om 09:31:

Nu 18 graden binnen. De verwarming is nog niet aan geweest. Maar dat gaat niet lang meer duren denk ik. Het waait en regent hier....brrrr.

En jawel hoor...hier is hij net een uurtje op 19 graden gezet. Nu weer laag. Meteen een stuk aangenamer binnen.

De verwarming springt hier nu af en toe aan. Meestal op momenten dat je het niet nodig hebt... dat is rond deze tijd van het jaar (en straks in de lente weer) even een stommigheidje als je vloerverwarming hebt, die altijd op een vrij constante temperatuur ingesteld staat. Toen ik gisteravond naar bed ging, voelde ik dat hij aan was en aan het einde van de middag zag ik het toevallig ook een keer op de thermostaat. 
Nu is 'ie uit en het is 19 graden in huis, dus ik vermoed dat hij vannacht wel aan is geweest. 

Het is ineens koud en kil in huis, gisterenavond voor het eerst 'n uur aangezet. Vanmorgen was het 17,5 kijken of hij straks weer uit kan, mocht er een zonnetje doorkomen.

Yumi schreef op 05-10-2025 om 12:08:

[..]

Ik heb een luchtbevochtiger/reiniger, het is hier soms heel erg droog maar gebruik hem zelden. Heb het voornemen om zodra de verwarming aangaat wel weer te gaan gebruiken.

Dank je voor je reactie. Ik zie online dat je er dan inderdaad twee moet kopen, een om te bevochtigen en een om te ontvochtigen. Tenminste, ik zie er geen een die het allebei kan. Helpt het qua luchtkwaliteit echt als de verwarming aan staat? Ik ben niet dol op verwarmingslucht, ik krijg er vaak hoofdpijn van. 

Ik denk dat hij hier ook zo voor het eerst even aan gaat. Ben nog steeds moe en heb het heel koud ondanks de 18,9 in de woonkamer. En het is grijs dus opwarmen door de zon gaat hem niet worden vandaag. 

Herfstappeltaart schreef op 05-10-2025 om 13:53:

[..]

En jawel hoor...hier is hij net een uurtje op 19 graden gezet. Nu weer laag. Meteen een stuk aangenamer binnen.

Hier hetzelfde. 

Ik heb hem ook net aangezet, even de kou uit de lucht. Heerlijk. Ik word eindelijk weer een beetje warmer. Zelfs mijn kruik en dekentje hielpen niet. Ik probeer altijd zo lang mogelijk te wachten om geld te besparen maar 1 november haal ik eigenlijk nooit. 

Jujubee schreef op 06-10-2025 om 10:02:

[..]

Dank je voor je reactie. Ik zie online dat je er dan inderdaad twee moet kopen, een om te bevochtigen en een om te ontvochtigen. Tenminste, ik zie er geen een die het allebei kan. Helpt het qua luchtkwaliteit echt als de verwarming aan staat? Ik ben niet dol op verwarmingslucht, ik krijg er vaak hoofdpijn van.

Ik denk dat hij hier ook zo voor het eerst even aan gaat. Ben nog steeds moe en heb het heel koud ondanks de 18,9 in de woonkamer. En het is grijs dus opwarmen door de zon gaat hem niet worden vandaag.

Koop eerst een hygrometer zodat je weet wat de luchtvochtigheid in huis is. Bijvoorbeeld; hier nu de verwarming aan, en lucht voelt erg droog aan. Toch is de luchtvochtigheid op het moment 63%. Dat is iets hoger dan de 40-60% die aangeraden wordt. Hoger wil je het ook niet hebben, vochtige lucht verwarmt niet goed.

Zelf heb ik een luchtbevochtiger waarmee ik probeer het rond de 50% te houden tijdens het stookseizoen. Een hygrometer is dus wel belangrijk om te hebben. Bij Action heb je ze al voor 3 euro

https://www.action.com/nl-nl/p/3206539/nor-tec-binnen-thermometer/

Jujubee schreef op 06-10-2025 om 10:02:

[..]

Het helpt zeker wel voor de luchtkwaliteit, maar die van mij reinigt ook de lucht. Ik heb gekozen voor een luchtwasser, omdat ik geen zin heb om iedere keer dure filters te kopen.

Online gekocht bij onderstaand bedrijf, na telefonisch contact voor advies.

AirSain | Airbi AIRWASHER - Luchtbevochtiger / Luchtwasser: Luchtbevochtiger en luchtreiniger in één

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-10-2025 om 14:10:

[..]

Koop eerst een hygrometer zodat je weet wat de luchtvochtigheid in huis is. Bijvoorbeeld; hier nu de verwarming aan, en lucht voelt erg droog aan. Toch is de luchtvochtigheid op het moment 63%. Dat is iets hoger dan de 40-60% die aangeraden wordt. Hoger wil je het ook niet hebben, vochtige lucht verwarmt niet goed.

Zelf heb ik een luchtbevochtiger waarmee ik probeer het rond de 50% te houden tijdens het stookseizoen. Een hygrometer is dus wel belangrijk om te hebben. Bij Action heb je ze al voor 3 euro

https://www.action.com/nl-nl/p/3206539/nor-tec-binnen-thermometer/

Oeps, vergeten erbij te zetten, maar die heb ik dus al. Vier hygrometers zelfs, in alle kamers van het huis. Momenteel is het hier rond de 60% na een uurtje stoken, daarvoor ook zoiets. In de badkamer iets vochtiger want ik heb wassen gedraaid en gedoucht ( wel met ventilatie aan ). Dat vochtige lucht boven de 63 niet goed verwarmd wist ik niet. Ik ga me nog maar even inlezen. Ik ben ook snel verkouden dus optimale luchtkwaliteit in huis is wel belangrijk. Ik lucht wel dagelijks, minstens een uur ( liever langer maar in de winter niet teveel ).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.