Huis, tuin en keuken
Nick90
23-09-2025 om 17:45
Wanneer de verwarming aan?
is er al iemand die de verwarming al aan heeft? Hier gezin van 4 in jaren 60 woonhuis, kinderen vinden het nog wel oké alhoewel het kleintje een kruikje heeft om haar bed te voorverwarmen, vrouw vind het wel koud, zoon en ik malen niet echt om kou.
Knutselkei
23-09-2025 om 19:41
Nee, het is hier nu ,net gekeken, 21,5 graden. Goed geisoleerd huis,dus ik stook nog niet.
Tuinfluiter
23-09-2025 om 19:43
Hier gaat hij aan als ik de temperatuur niet meer aangenaam vind. Overdag heb ik het niet snel koud maar in de avond vind ik 21 graden lekker. De verwarming is hier nog niet aan geweest omdat we een goed geïsoleerd huis hebben.
Ik kijk dus niet naar een datum maar naar de temperatuur in mijn huis.
Nick90 schreef op 23-09-2025 om 17:54:
[..]
Ja normaal zetten we hem pas begin november aan maar ons huis is nu zo koud en vochtig
Als het koud en vochtig is en je vrouw het koud heeft zet je de verwarming toch gewoon aan ongeacht de datum.
Is je huis goed genoeg geïsoleerd want dat scheel echt heel veel.
Bakblik
23-09-2025 om 20:23
De grens van 1 oktober is ook niet heilig hier hoor. Als het te koud/vochtig is dan gaat hij aan. Het is wel een soort sport om in september het huis nog lekker op te laten warmen door de zon. Dan gaan de screens niet meer dicht om de zon buiten te houden.
Onze buurvrouw een jaar of 8 geleden had altijd met het kleinste straaltje zon de rolluiken dicht om de zon buiten te houden en dan maar teuten als ze half september al de verwarming aan moest. "Het wordt weer een dure winter". Klonk het dan.
Zelfde huis zelfde gezinssamenstelling (haar oudste was 2 jaar ouder dan de mijne haar jongste een jaar jonger dan mijn oudste). Zij verstookten ruim meer dan wij, omdat ze geen gebruik maken van de natuurlijke warmte. Ja, mijn gordijnen en behang verbleekten door de zon maar behang moet je toch af en toe vervangen, zeker van kinderkamers.
Biem
23-09-2025 om 20:27
we zijn in maart in dit huis komen wonen. Jaren 80 2-onder 1 kap en is helemaal na geïsoleerd. Er lag al vloerverwarming en die staat jaar rond op 18 gr. In de winteravonden verwarmt hij naar 20 graden.
Maar nu nog 21,5 graad.
Cle0
23-09-2025 om 20:28
Als je het onaangenaam koud hebt in huis (en voor mezelf sprekend: als ik dan eerst een vestje heb aangedaan).
Wanneer dat is, bepalen jullie zelf. Mijn woning warmt snel op, maar koelt ook gauw af. Ik kan me voorstellen dat mensen dat niet aangenaam vinden en de verwarming aan zouden zetten, ook al is het begin september bijv. Ik vind dat dan weer wel aangenaam dus ik doe dat nog niet. Andere huizen koelen misschien minder snel af en redden november makkelijk.
Kampeerder
23-09-2025 om 20:31
Tijgeroog schreef op 23-09-2025 om 19:06:
Gisteren.
Ik weiger om in de kou te gaan zitten voor 1 oktober of 1 november, want dat is toch maar een rare arbitraire grens.
Dit!
Maar dat is nu altijd even lastig. Het is nu overdag nog prima, in de avond soms wat kil. Voordat de warmtepomp het warm kan maken liggen we in bed.
Sinds de installatie van de warmtepomp jaren geleden is september de maand van 'dekentjes op de bank'.
Loeki72
23-09-2025 om 22:57
Wij wonen in eeen zeer goed geïsoleerd rijtjeshuis. Voorlopig is het nog te warm in huis om te stoken. Wij slapen nog steeds onder een laken met de plafond ventilator aan. Vorig jaar hebben we ergens in november voor het eerst de verwarming aangezet. Dit jaar zal dat waarschijnlijk weer zo zijn.
Gebruikersnaaminvullen
23-09-2025 om 23:57
Nick90 schreef op 23-09-2025 om 17:54:
[..]
Ja normaal zetten we hem pas begin november aan maar ons huis is nu zo koud en vochtig
Dan zou ik de verwarming zeker een paar uurtjes per dag aanzetten. Vocht in huis is slecht voor je gezondheid en kan schimmel veroorzaken, en nog meer ellende. Vergeet niet te ventileren tijdens het verwarmen.
Pooh-Bear
23-09-2025 om 23:59
nee ik had vanmiddag en gisteren mijn schuifpui nog open omdat het anders te warm is.
GroenTuintje
24-09-2025 om 07:41
ik hou mij ook niet aan data, wanneer ik vind dat de verwarming aan mag, mag deze aan , al is dat midden in de zomer
. Al staat de verwarming hier bijna nooit aan, goed geïsoleerd rijtjeshuis.
Herfstappeltaart
24-09-2025 om 08:28
Tijgeroog schreef op 23-09-2025 om 19:06:
Gisteren.
Ik weiger om in de kou te gaan zitten voor 1 oktober of 1 november, want dat is toch maar een rare arbitraire grens.
Een datum is ook niet relevant natuurlijk, maar ik denk dat voor veel mensen de gasrekening bijna niet op te brengen is dus die zullen zo'n datum misschien nodig hebben als een soort houvast om naartoe te leven.
Boekenwurm83
24-09-2025 om 08:40
Zet hier de verwarming aan op het moment dat het nodig is, maar het is hier nog niet onder de 20 graden geweest in huis en vond het dus nog niet nodig om hem aan te zetten. Verwarming slaat nu automatisch aan als het onder de 18 graden komt, dus dat is ook nog niet aan de orde geweest.
rooiekater
24-09-2025 om 08:54
Zo laat mogelijk. Blokverwarming hier en betaal de hoofdprijs. Dus eerst laagjes aan en het is goedkoper om de electrisch deken aan te zetten. Pas dan de kachel
RaSa
24-09-2025 om 09:10
Verwarming gaat automatisch aanslaan als het onder de 18gr komt. Tot nu toe bleef het huis boven de 20gr. Vandaag voelde het koud en de temperatuur is nu idd gezakt naar 18,6. Maar de zon schijnt dus die krijgt het straks met gemak weer boven de 20. Hij gaat dus nog niet aan.
Duufje
24-09-2025 om 09:15
Ik let daar niet op en hang dat zeker niet aan een datum. De thermostaat staat altijd hetzelfde ingesteld, dus de verwarming slaat vanzelf aan zodra het te koud wordt in huis. Dat is nu nog niet en dat duurt ook nog wel even denk ik, zo lang de zon wat blijft schijnen blijft ons huis lang comfortabel.
Ik let er nu wel op dat ik de tuindeur dicht doe zodra de zon daar weg is (die staat overdag nog lekker open) en dat ik de slaapkamerdeuren dicht doe aan het einde van de middag, want daar staan altijd de ramen open. Anders wordt het wel snel kouder binnen richting het einde van de dag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.