Huis, tuin en keuken
Tango
10-04-2026 om 18:49
Waarom rijden mensen in grote auto's
Het valt me op dat steeds meer mensen in grote, vaak elektrische, auto's rijden. En dan niet alleen gezinnen maar ook oudere mensen die er vaak ook niet mee kunnen parkeren etc.
Zelf rijd ik een Renault Twingo, zou niet anders willen dan een kleine auto. Maar ben dus benieuwd waarom mensen er wel voor kiezen.
Miepjecody
12-04-2026 om 11:39
Euphoria schreef op 12-04-2026 om 10:53:
[..]
Dat is idd heel anders dan ik dacht. Ligt dat aan de maatschappij, of aan de keuzeopties?
Maar wat dacht jij dan? Dat als hij in puin is, je door moet gaan met betalen????
Miepjecody
12-04-2026 om 11:40
RaSa schreef op 12-04-2026 om 10:41:
[..]
Dat is niet helemaal correct. Ik rij private lease. Als mijn auto stuk is zijn de reparatiekosten voor hun. Tenzij ik hem zelf in de soep heb gereden dan kost het me 400 euro eigen risico. Als hij total loss is wordt het contract ontbonden en is het mij vrij om een nieuwe auto te gaan leasen als ik dat wil. Ik vind het een hele prettige manier van rijden. Nieuwe auto, geen kosten aan onderhoud e.d. En aangezien hij 100% elektrisch is rijdt hij gratis op de zon van onze zonnepanelen.
Precies dat, alleen wij hebben hybride
Miepjecody
12-04-2026 om 11:41
Euphoria schreef op 12-04-2026 om 10:14:
[..]
Dat inderdaad.
Ik ken veel mensen die een lease auto hebben. Ofwel van de zaak ofwel private lease. Dat laatste is in mijn ogen ook een lening. Je koopt en als je auto in puin raakt blijf je de afbetalingsregeling moeten voldoen. In mijn ogen koop je dan dus op lening.
Wij hebben de afspraak….pas kopen als het geld er is. Dus eerst sparen. We willen al heel lang graag een SUV, maar die zit er echt niet in. En dus rijden we prima door met de huidige stationwagen. Ideaal voor vervoer hond, vakanties etc. We klagen niet, we maken die keuze.
Dus je huis ook gekocht van gespaard geld?
Herfstappeltaart
12-04-2026 om 11:42
Miepjecody schreef op 12-04-2026 om 11:41:
[..]
Dus je huis ook gekocht van gespaard geld?
Een hypotheek is een ander soort lening. Huur moet je ook blijvend betalen. Lenen voor consumptiegoederen is echt anders.
Poezenmeisje
12-04-2026 om 12:56
Miepjecody schreef op 12-04-2026 om 11:39:
[..]
Maar wat dacht jij dan? Dat als hij in puin is, je door moet gaan met betalen????
Als je een lening hebt afgesloten om een auto te kopen, dan moet je gewoon doorbetalen. We hebben behoorlijk wat overtuigingskracht nodig gehad om een collega (buitenlander) dat te laten beseffen. Dan toch maar geen splinternieuwe auto, besloot hij.
Een buurvrouw heeft na haar scheiding ook een private-lease constructie gekozen. Ze werkt full-time en heeft geen tijd en zin om ook nog met onderhoud, verzekeringen etc. bezig te moeten omdat ze alleen een oude auto zou kunnen kopen.
De private-lease kan goed uit voor haar. Ze krijgt ook nog wat korting door voorwaarden als niemand anders als bestuurder toe te laten. Haar zoon mag er dus niet in rijden.
Miepjecody
12-04-2026 om 13:20
Poezenmeisje schreef op 12-04-2026 om 12:56:
[..]
Als je een lening hebt afgesloten om een auto te kopen, dan moet je gewoon doorbetalen. We hebben behoorlijk wat overtuigingskracht nodig gehad om een collega (buitenlander) dat te laten beseffen. Dan toch maar geen splinternieuwe auto, besloot hij.
Een buurvrouw heeft na haar scheiding ook een private-lease constructie gekozen. Ze werkt full-time en heeft geen tijd en zin om ook nog met onderhoud, verzekeringen etc. bezig te moeten omdat ze alleen een oude auto zou kunnen kopen.
De private-lease kan goed uit voor haar. Ze krijgt ook nog wat korting door voorwaarden als niemand anders als bestuurder toe te laten. Haar zoon mag er dus niet in rijden.
Ik weet hoe het werkt, degene waar ik op reageerde niet. Je moet echt niet doorbetalen, als er wat met de auto is, ben je verzekerd hoor.
Zeespiegel
13-04-2026 om 05:55
Euphoria schreef op 12-04-2026 om 10:53:
[..]
Dat is idd heel anders dan ik dacht. Ligt dat aan de maatschappij, of aan de keuzeopties?
Ik denk dat je private lease met huur-koop verward. Dan huur je hem terwijl je afbetaald.
Verder geld wat jij zei ook voor een gewone lening.
BlairW
13-04-2026 om 07:25
Poezenmeisje schreef op 12-04-2026 om 12:56:
[..]
Bij een gewone lening betaal je inderdaad door, ook als je de auto niet meer hebt. Maar een auto kan je natuurlijk ook all risk verzekeren, dus als je hem dan in de prak rijdt sta je niet met lege handen.
Wij hebben een jaar of 8 geleden wel een deel geleend voor een nieuwe auto. Het geleende deel was minder dan wat we zouden terug krijgen bij verkoop of de dagwaarde vanuit de verzekering, dus weinig risico. Als ik hem niet meer zou kunnen betalen of hem dus in de prak zou rijden, had ik de auto verkocht of kreeg ik geld van de verzekering en kon ik de lening makkelijk meteen afbetalen (ja, dat mocht). De lening liep voor 5 jaar, maar was binnen 2 jaar afbetaald en heb daarna nog 5 jaar in die auto gereden met veel plezier.
Duufje
13-04-2026 om 10:58
Ik rijd elektrisch, die auto's zijn meestal sowieso wat groter. Maar ik vind zelf dat ik in een bescheiden auto rijd (Peugeot 2008), hoewel zeker niet klein. Ik heb nooit in een echt kleine auto gereden, ik voel me daar niet prettig in en ook niet zo veilig. Ik wil wat ruimte om me heen en ik ben vrij lang en heb lange benen, ik zit in een kleine auto heel snel opgevouwen. Bovendien vind ik het ook belangrijk dat je achterin fatsoenlijk kunt zitten. Ik kan trouwens een kleine auto veel moeilijker inparkeren dan een wat grotere. Geen idee hoe dat werkt, maar het is zo. Man rijdt in een grote auto, voor de handig (hij vervoert er vaak grote dingen mee en er gaat ook geregeld een kar achter) en ook omdat hij niet van kleine auto's houdt.
Geld lenen voor een auto zal ik overigens ook nooit doen.
Euphoria
13-04-2026 om 12:06
Zeespiegel schreef op 13-04-2026 om 05:55:
[..]
Ik denk dat je private lease met huur-koop verward. Dan huur je hem terwijl je afbetaald.
Verder geld wat jij zei ook voor een gewone lening.
Ja, dat kan zijn.
Kennis had me verteld via privat lease een auto te rijden en er vervolgens nog jaren aan vast gezeten te hebben nadat auto al niet meer in bezit was.
Wellicht heeft die het anders uitgelegd.
Rockstar
13-04-2026 om 13:04
Ik rijd in een Opel Adam, zo eentje:

Is een koddig bakkie, maar wel met een 1.0 turbo dus ik rij de meeste mede A segmenters, de oudere B segmenters en C+ segmenters met een sufkut achter het stuur er wel uit. Me ergens tussen drukken doe ik ook gewoon, ik en mijn bakkie hebben schijt aan de grote asobakken.
Het enige waar ik soms tegen aan loop, is dat het achterin een mini kubushel is. Geen eigen deur dus je zit echt opgesloten tot degene voor je zit besluit om je vrij te laten, en wat je achterin doet is niet echt zitten. Meer in een soort opgevouwen toestand bestaan op een stoel met je benen in je nek en je koppie ingetrokken, duimend dat degene achter het stuur niet te hard over hobbels gaat want dan ga je als een soort vlezige kogel vol tegen het dak aan. Ik heb weleens een uur achterin mijn eigen wagen in een file gezeten (toen met mondkapje op omdat ik corona had maar echt vervoerd moest worden), nou ik moest wel even goed mindfulness beoefenen om niet in een claustrofobische manie om me heen te gaan slaan en te proberen als een Ace Ventura uit een plastic neushoorn eruit proberen te kruipen.

Maar verder is hij echt perfect qua grootte. De achterbank ligt altijd plat dus ik heb een grotere achterbak dan veel grotere segmenten die wel passagiers vervoeren en voorin is hij vrij volwassen gebouwd voor zijn grootte dus zit je echt dikke prima. Werkt top!
Ik zou alleen een grotere wagen nemen als ik vaker passagiers achterin zou gaan vervoeren. Dat doe ik nu eens per half jaar, maximaal. En dan doen ze het er maar mee.
BlairW
13-04-2026 om 13:10
Vandaar dat wij de Karl hadden gekocht ipv de Adam. Heb je in ieder geval een eigen achterdeur 
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.