Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Waar blijven de kastanjes?

Van mij mogen ze dit figuurtje maken voor 2026:

grafiek_vruchtenrijp.jpg

Want in 2008 was het heel wat koeler dan nu!
En dan natuurlijk het aantal waarnemingen per maand per jaar om te zien hoe het zich ontwikkelt. 
Bron:
Nature Today | Paardenkastanje, laat je vruchten vallen!

Na een storm zie ik de bolsters wel liggen. De kastanjes hierin waren dit weekend nog niet groot genoeg, twee centimeter ongeveer.

We zijn een paar weken in Brabant geweest, de droogte daar is echt verschrikkelijk. Amper vruchten aan de bomen, gele grasvelden, onderontwikkelde maïs.

Hier in het Groningse is het aardig nat geweest en onze appelbomen zitten vol. Ze zijn zichzelf nu aan het 'krenten'. Tientallen sterappeltjes onder de boom en de boom zit nog steeds vol. Ook de pluktuinen in de buurt dragen veel vruchten.
Verder veel frambozen en verschillende bessen in de tuin.

Nu was 2025 ook nog eens een goed mastjaar voor o.a. kastanjes. Meestal produceert een boom het jaar daarna een stuk minder vruchten

Ik heb zonet mijn eerste kastanje van het seizoen opgeraapt 

Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

09-09-2026 om 15:23 Topicstarter

Ja, mijn favoriete boom  in het volgende  dorp hangt wél  vol met enórme kastanjes, zoals altijd. Blij mee.

Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

10-09-2026 om 12:04 Topicstarter

Nu zijn de kastanjes ineens bijna allemaal gevallen!  Tot mijn teleurstelling  zitten nu veel tweelingen bij, dus zijn ze kleiner.  Dat was vroeger nooit zo.
Waar een mens zich druk om maakt hè?   

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.