Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Vulpen

Ik schrijf graag met een vulpen. Ik heb er nu eentje die het niet goed doet. Soms wel en soms niet. Heel irritant. Ik krijg er ook hele vieze vingers van. Mss doe ik wel iets verkeerd..
Ik zoek er eentje met een iets dikkere punt. Wie heeft een tip voor een niet te dure? Bij voorkeur eentje die niet lekt.. 

Ik heb er twee van Waterman, een hele dure dat is een kloteding, en een goedkopere van rond de 150 euro waar ik zeer tevreden over ben. Een Waterman Expert is dat geloof ik.

Lamy heeft vulpennen met een dikkere punt! Ik heb die van mij al 13 jaar, hij heeft nooit gelekt (ik heb de ABC, ondanks dat het een beginnersvulpen is, is die erg fijn). Daarnaast heb ik nog een Parker IM, schrijft iets dunner dan die Lamy. Die is ook erg prettig in gebruik.

lamy en waterman hebben prima vulpennen voor dagelijks gebruik. Bij Lamy kun je losse punten kopen, dun en dik. 

wat lekkende vulpen betreft: je kunt proberen deze onder heet water af te spoelen, zodat al het opgedroogde inkt oplost. Nachtje in bakje water leggen. Volgende dag nog effe doorspoelen en afdrogen. Dat kan wel eens helpen voor lekkende en/of haperende vulpennen. Dit gebeurt voornamelijk als de pen voor een tijdje niet gebruikt wordt en de inkt daardoor indroogt in de pen zelf.

Apiejapie schreef op 01-10-2021 om 13:47:

wat lekkende vulpen betreft: je kunt proberen deze onder heet water af te spoelen, zodat al het opgedroogde inkt oplost. Nachtje in bakje water leggen. Volgende dag nog effe doorspoelen en afdrogen. Dat kan wel eens helpen voor lekkende en/of haperende vulpennen. Dit gebeurt voornamelijk als de pen voor een tijdje niet gebruikt wordt en de inkt daardoor indroogt in de pen zelf.

ja en dat kun je best een aantal keren herhalen was de tip die ik ook kreeg! Dus misschien drie keer een nachtje etc. 

Van sommige merken kun je ook een nieuwe punt kopen ipv een hele nieuwe pen. Ik heb in een toen al oude parker vulpen van mijn rechtshandige vader een linkshandige, afgeschuinde, brede punt laten zetten. Heerlijk schrijven daarna!

gr Angela

PS Ik heb een waterman met gewone 'scherpe' punt, daar schrijf ik nu mee. Vroeger dus (school/studie) met die Parker vulpen met afgeschuinde punt. De vulpen die ik voor m'n afstuderen kreeg was vervelend want de onderkant waar de  vulling ingaat 'draait open' terwijl ik schrijf. . . heeft ook iets met links- en rechtshandig te maken denk ik. . . .?

Wattenbolleke

Wattenbolleke

01-10-2021 om 14:17 Topicstarter

ik heb inderdaad een waterman. Hemisphere zo te zien. Relatief goedkopie. Ik heb hem net afgespoeld! Gek genoeg doe ik er vaak een nieuwe vulling in en zonder te schrijven is die inkt toch ineens weg. Weet iemand hoe dat kan?

Dat laatste daar heb ik geen ervaring mee (misschien sluit dop niet goed meer?), maar ik vond nog twee pagina's op internet die sowieso nog tips geven:

https://www.24papershop.com/blog/onderhoud-van-je-vulpen.html

https://hobby-en-overige.infonu.nl/diversen/176690-goed-advies-en-de-beste-tips-bij-het-kopen-van-een-vulpen.html

gr Angela

Wattenbolleke schreef op 01-10-2021 om 14:17:

ik heb inderdaad een waterman. Hemisphere zo te zien. Relatief goedkopie. Ik heb hem net afgespoeld! Gek genoeg doe ik er vaak een nieuwe vulling in en zonder te schrijven is die inkt toch ineens weg. Weet iemand hoe dat kan?

Ja dat heb ik ook, dat de inkt verdwijnt. Bizar eigenlijk 

Wilgentak schreef op 01-10-2021 om 13:06:

Lamy heeft vulpennen met een dikkere punt! Ik heb die van mij al 13 jaar, hij heeft nooit gelekt (ik heb de ABC, ondanks dat het een beginnersvulpen is, is die erg fijn). Daarnaast heb ik nog een Parker IM, schrijft iets dunner dan die Lamy. Die is ook erg prettig in gebruik.

Een lamy van mij heeft wel gelekt. 
parker vind ik erg fijn.
Ik heb ook een hele mooie antieke, die is ook fijn en eentje die ook lekte, die heb ik maar weggegooid. 

Ik heb trouwens allemaal hervulbare. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.