Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

vraag voor stratenmakers

dan haal je de tegels eruit en zet je de planten gewoon in de grond. Ziet er beter uit en is beter voor de wereld.

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 09:44 Topicstarter

Moosey schreef op 04-11-2025 om 08:55:

Tja, ik zou het dan persoonlijk niet presenteren als alleen zijn fout, jij had ook vantevoren kunnen nadenken over dat hoogteverschil en wat je daarmee precies wilde. Als jij hebt gezegd: ik wil van voor tot achter aansluitende tegels zonder opstapjes, dan is dit de enige manier waarop het kon denk ik (zonder je fundering bloot te leggen althans) Maar je mag wel ook van een professional verwachten dat als ie iets ziet wat mogelijk een probleem zou kunnen zijn, zoals een afschot van 10%, dat ie dat even aangeeft bij de opdrachtgever.

volgens hem is het afschot plusminus 1% 

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 09:59 Topicstarter

Schoondochter schreef op 04-11-2025 om 09:43:

dan haal je de tegels eruit en zet je de planten gewoon in de grond. Ziet er beter uit en is beter voor de wereld.

das wel heel simpel gedacht. Ik betaal grof geld voor de tuin en mag toch wel verwachten dat dit dan strak gelegd wordt..

EnigeEchte schreef op 04-11-2025 om 09:59:

[..]

das wel heel simpel gedacht. Ik betaal grof geld voor de tuin en mag toch wel verwachten dat dit dan strak gelegd wordt..

Even met een knipoog:

Een vlakte vol tegels is toch geen tuin?  Dat is een pleintje/terras. En tuin heeft planten en aarde. 

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 10:32 Topicstarter

Bakblik schreef op 04-11-2025 om 10:22:

[..]

Even met een knipoog:

Een vlakte vol tegels is toch geen tuin? Dat is een pleintje/terras. En tuin heeft planten en aarde.

ieder zijn ding 😊

Ik heb zo'n soort voortuin. Wij hadden eerst een afstap bij de overgang naar de stoep van circa 10/15 cm hoogte, maar ons nieuw aangelegde voetpad zonder afstap ligt nu ook zo schuin. Inderdaad net een helling, zoals je zegt. Ik vind dat niet erg, want de rest van de tuin zijn planten, maar als volledig betegelde tuin is het eigenlijk geen doen. Je kunt er echt niet gaan zitten ofzo. Dat had de tegellegger wel moeten bespreken vind ik eigenlijk, voordat hij de tegels ging leggen. Ik zou ook balen als ik jou was. 

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 11:18 Topicstarter

LazyCat schreef op 04-11-2025 om 10:48:

Ik heb zo'n soort voortuin. Wij hadden eerst een afstap bij de overgang naar de stoep van circa 10/15 cm hoogte, maar ons nieuw aangelegde voetpad zonder afstap ligt nu ook zo schuin. Inderdaad net een helling, zoals je zegt. Ik vind dat niet erg, want de rest van de tuin zijn planten, maar als volledig betegelde tuin is het eigenlijk geen doen. Je kunt er echt niet gaan zitten ofzo. Dat had de tegellegger wel moeten bespreken vind ik eigenlijk, voordat hij de tegels ging leggen. Ik zou ook balen als ik jou was.

het rare is dat het voetpad naar de voordeur minder schuin ligt dan vanaf onder het raam naar het muurtje..

EnigeEchte schreef op 04-11-2025 om 11:18:

[..]

het rare is dat het voetpad naar de voordeur minder schuin ligt dan vanaf onder het raam naar het muurtje..

nee, dat is niet gek, want het water moet vanaf die hoek, naar de opening stromen, anders heb je straks tegen het muurtje een vijver. 

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 12:24 Topicstarter

mana_sutiyuq schreef op 04-11-2025 om 11:29:

[..]

nee, dat is niet gek, want het water moet vanaf die hoek, naar de opening stromen, anders heb je straks tegen het muurtje een vijver.

ik snap dat, echter in mijn optiek is het gewoon veel te schuin gelegd. In andere tuinen met dezelfde constructie liggen de ik noem het maar even raamtegels, niet zichtbaar schuin en in mijn optiek hoort dat ook zo. 

EnigeEchte schreef op 04-11-2025 om 08:03:

[..]

het muurtje onder het raam is 23 cm en aan het eind is dat 36 cm

Dat vind ik wel heel fors voor die diepte. Hoe diep is je tuin, een meter of 3?

EnigeEchte schreef op 04-11-2025 om 12:24:

[..]

ik snap dat, echter in mijn optiek is het gewoon veel te schuin gelegd. In andere tuinen met dezelfde constructie liggen de ik noem het maar even raamtegels, niet zichtbaar schuin en in mijn optiek hoort dat ook zo.

https://ibb.co/4RFsvP58

Bij je voordeur ligt het ook schuin, maar minder. Maar door die muur he je wel aan de linkerkant van de gevel meer hoogte nodig omdat alles richting rechts moet kunnen stromen zodat het de straat op kan. 
Als de tegel 60x60 zijn dan is je tuin 3 meter diep van de rechterhoek van de erker naar de straat. Dan vind ik 13 cm nog wel fors. Zelfs met een ruime afschot van 2,5 cm per strekkende meter zou je hier niet op uit komen. Het is ook geen 1% zoals je eerder aangaf, dan is het verschil namelijk maar 3 cm.

EnigeEchte

EnigeEchte

05-11-2025 om 09:58 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-11-2025 om 20:32:

[..]

Dat vind ik wel heel fors voor die diepte. Hoe diep is je tuin, een meter of 3?

ja zoiets, 3 mtr diep

EnigeEchte

EnigeEchte

05-11-2025 om 09:59 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-11-2025 om 20:39:

[..]

https://ibb.co/4RFsvP58

Bij je voordeur ligt het ook schuin, maar minder. Maar door die muur he je wel aan de linkerkant van de gevel meer hoogte nodig omdat alles richting rechts moet kunnen stromen zodat het de straat op kan.
Als de tegel 60x60 zijn dan is je tuin 3 meter diep van de rechterhoek van de erker naar de straat. Dan vind ik 13 cm nog wel fors. Zelfs met een ruime afschot van 2,5 cm per strekkende meter zou je hier niet op uit komen. Het is ook geen 1% zoals je eerder aangaf, dan is het verschil namelijk maar 3 cm.

ik heb niet gezegd dat afschot 1% was, dat zei de tuinman juist

maar gisteren gesprek gehad en hij gaat kijken en meten hoe het minder schuin kan. hij blijft er wel bij dat dit volgens hem normaal is..

EnigeEchte schreef op 04-11-2025 om 08:03:

[..]

het muurtje onder het raam is 23 cm en aan het eind is dat 36 cm

Dat is natuurlijk niet wat je moet meten. Want het verschil tussen de hoogte van je huis en de straat is er nu eenmaal. 

Dus het enige wat de stratenmaker anders had kunnen doen is het verloop  van links naar rechts. Maar dat lijkt als je kijkt naar je huis gewoon een heel redelijk verloop te zijn. 

Daglichtlamp schreef op 05-11-2025 om 10:05:

[..]

Dat is natuurlijk niet wat je moet meten. Want het verschil tussen de hoogte van je huis en de straat is er nu eenmaal.

Dus het enige wat de stratenmaker anders had kunnen doen is het verloop van links naar rechts. Maar dat lijkt als je kijkt naar je huis gewoon een heel redelijk verloop te zijn.

Daar moet je wel naar kijken, 13 cm afschot op 3 m1 is teveel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.