Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

vraag voor stratenmakers

Op foto ziet het er niet raar uit. Ik denk dat het probleem is dat de situatie anders is geworden. Waarschijnlijk lag het afschot eerst vanaf het midden van de bloembakken twee kanten op. Dan heb je dus veel minder afstand te overbruggen en dus minder hoogte verschil.
Nu heb je een muur die de hoek omgaat. Daardoor moet het afschot over de gehele voortuin richting het pad. Als je dat niet doet blijft al het water achter dat muurtje hangen. Maar heel goed is het niet te zien hoeveel afschot er naar het pad is. Wel richting voorkant, maar dat is waarschijnlijk eerder "stijl" hoogte overbrugging.

EnigeEchte

EnigeEchte

28-10-2025 om 08:20 Topicstarter

dit is het nu
https://ibb.co/4RFsvP58

EnigeEchte

EnigeEchte

28-10-2025 om 08:26 Topicstarter

je ziet het niet zo goed zo maar het loopt echt erg schuin af vanonder het raam

ik denk dat hij wel moest want je hebt nu geen opstap meer, de drempel is vrijwel weg, en het is zo strak gelegd dat het water bij een stevige bui anders een vijver gaat vormen bij het muurtje.
Waarschijnlijk klinkt het ook nog een beetje in want het lijken zware tegels te zijn.

Wat mij verbaasd is dat zo'n betegelde voortuin nog mag in jullie gemeente, hier mag dat niet meer, als het er ligt ok, maar zodra je iets aan de voortuin gaat doen mag maximaal 1/3e ondoorlaatbaar verhard zijn om er voor te zorgen dat het water beter de bodem in gaat en niet het regenwater systeem in. 

EnigeEchte schreef op 28-10-2025 om 08:26:

Als ik naar de bakstenen van het huis kijk lijkt het afschot van links naar rechts me echt minimaal. Drie a vier centimeter zo te zien? Dat is inderdaad het afschot wat je nodig hebt voor waterafvoer. En het afschot van voor naar achter is veel groter, maar daar moet toch op de een of andere manier het hoogteverschil tussen huis en stoep overbrugd worden. Dat had misschien mooier gekund (de tegels vlakker leggen en een klein hellinkje of opstapje naar de voordeur) maar dat is een kwestie van smaak. Dus ik denk toch dat het enige wat de hovenier te verwijten is, is dat hij/zij niet vantevoren heeft overlegd wat je met dat hoogteverschil wilde. Maar dat vind ik ook van jezelf een beetje nalatig. En het wordt een hele klus om dit te veranderen, moet alles er weer uit, grond anders egaliseren, alles er weer in.. Ik zou dat als ik de hovenier was zeker niet gratis doen in dit geval. 
misschien dat als je in overleg gaat dat je de kosten kunt delen.

EnigeEchte schreef op 28-10-2025 om 08:26:

Het gekke is, in de oude foto tel ik 9 stenen hoog in de gevel van bestrating op de hoeken en onder het raam. In foto met de nieuwe bestrating ook. Dus heel veel hoger is de nieuwe bestrating niet gelegd. Waarschijnlijk valt het extra op door het muurtje waar het aan grenst. 

Heb je al gemeten wat de hoogte van het muurtje aan de gevel is en de hoogte aan het einde in de hoek?

EnigeEchte

EnigeEchte

28-10-2025 om 13:59 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-10-2025 om 11:52:

[..]

Het gekke is, in de oude foto tel ik 9 stenen hoog in de gevel van bestrating op de hoeken en onder het raam. In foto met de nieuwe bestrating ook. Dus heel veel hoger is de nieuwe bestrating niet gelegd. Waarschijnlijk valt het extra op door het muurtje waar het aan grenst.

Heb je al gemeten wat de hoogte van het muurtje aan de gevel is en de hoogte aan het einde in de hoek?

nee nog niet gemeten, moet ik nog doen

het lijkt mss niet op de foto maar de afloop is echt veel schuiner dan voorheen. Het lijkt me toch niet kunnen dat als ik daar iets neerzet dit niet recht staat..

EnigeEchte schreef op 28-10-2025 om 13:59:

[..]

nee nog niet gemeten, moet ik nog doen

het lijkt mss niet op de foto maar de afloop is echt veel schuiner dan voorheen. Het lijkt me toch niet kunnen dat als ik daar iets neerzet dit niet recht staat..

Ik denk dat de tuin een 3 meter diep is? Dan zou het afschot minimaal 3 cm zijn. Maar sommige houden 1,5-2% per m1

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 08:03 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-10-2025 om 11:52:

[..]

het muurtje onder het raam is 23 cm en aan het eind is dat 36 cm

Ja, dat is een groot verschil. Maar dat hoogteverschil zit blijkbaar in jouw tuin, dat heeft je hovenier niet bedacht, maar daar heeft ie mee moeten dealen. En het was slim geweest van beide kanten om het daar vantevoren over te hebben en dat is niet gebeurd. Dat zou ik met hem/haar bespreken en overleggen over mogelijke oplossingen. 

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 08:48 Topicstarter

Moosey schreef op 04-11-2025 om 08:44:

Ja, dat is een groot verschil. Maar dat hoogteverschil zit blijkbaar in jouw tuin, dat heeft je hovenier niet bedacht, maar daar heeft ie mee moeten dealen. En het was slim geweest van beide kanten om het daar vantevoren over te hebben en dat is niet gebeurd. Dat zou ik met hem/haar bespreken en overleggen over mogelijke oplossingen.

ga ik ook doen. hij zegt echter dat dit normaal is en ik niet het onmogelijke moet verwachten maar ik vind dit niet acceptabel..

Tja, ik zou het dan persoonlijk niet presenteren als alleen zijn fout, jij had ook vantevoren kunnen nadenken over dat hoogteverschil en wat je daarmee precies wilde. Als jij hebt gezegd: ik wil van voor tot achter aansluitende tegels zonder opstapjes, dan is dit de enige manier waarop het kon denk ik (zonder je fundering bloot te leggen althans) Maar je mag wel ook van een professional verwachten dat als ie iets ziet wat mogelijk een probleem zou kunnen zijn, zoals een afschot van 10%, dat ie dat even aangeeft bij de opdrachtgever. 

Het vervelende van NL is dat veel huizen gebouwd zijn op veengrond, en dus op palen. Het huis verzakt niet, de grond wel. En dan kun je dit soort verschillen oplopen.

Hoogte verschillen zijn op 2 manieren op te lossen: een verloop, of tredes. 
Bij de oorspronkelijke situatie had je tredes. Nu niet meer.

Een goede tuintafel heeft in de poten stelschroeven om je tafel waterpas te kunnen zetten. 

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 09:41 Topicstarter

Moosey schreef op 04-11-2025 om 08:55:

Tja, ik zou het dan persoonlijk niet presenteren als alleen zijn fout, jij had ook vantevoren kunnen nadenken over dat hoogteverschil en wat je daarmee precies wilde. Als jij hebt gezegd: ik wil van voor tot achter aansluitende tegels zonder opstapjes, dan is dit de enige manier waarop het kon denk ik (zonder je fundering bloot te leggen althans) Maar je mag wel ook van een professional verwachten dat als ie iets ziet wat mogelijk een probleem zou kunnen zijn, zoals een afschot van 10%, dat ie dat even aangeeft bij de opdrachtgever.

er is wel gesproken dat het wat schuin af zou lopen en dat begrijp ik ook, echter er is niet gezegd dat dit zo schuin zou zijn..

EnigeEchte

EnigeEchte

04-11-2025 om 09:42 Topicstarter

mana_sutiyuq schreef op 04-11-2025 om 09:16:

Het vervelende van NL is dat veel huizen gebouwd zijn op veengrond, en dus op palen. Het huis verzakt niet, de grond wel. En dan kun je dit soort verschillen oplopen.

Hoogte verschillen zijn op 2 manieren op te lossen: een verloop, of tredes.
Bij de oorspronkelijke situatie had je tredes. Nu niet meer.

Een goede tuintafel heeft in de poten stelschroeven om je tafel waterpas te kunnen zetten.

mij dunkt dat dit hoogteverschil minimaal moet zijn door het aanpassen van zand. Ik heb bij andere tuinen gekeken die dezelfde constructie hebben en daar ligt het veel minder schuin.. ik heb er een plantenbak neergezet en die staat gewoon schuin, geen gezicht

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.