Huis, tuin en keuken
EnigeEchte
23-10-2025 om 11:42
vraag voor stratenmakers
hallo allen,
mijn voortuin is bestraat. Naar mijn mening echter veel te schuin aflopend. volgens tuinman is dat vanwege de waterafloop. Ik begrijp dat dit dan wat schuiner moet maar dit is m.i. te schuin. Het voelt alsof je tegen een helling oploopt.
ook vind ik het niet mooi dat de zijkant van de muur die uit 4 lagen bestaat, maar 2 lagen te zien zijn door de te schuine afloop. de voorkant zie je wel de 4 lagen.
mijn oude indeling had op plaats van muurtje bloembakken en tegels lagen niet zo schuin en nooit problemen met waterafloop gehad.
Hoor graag of ik het verkeerd zie.
masatu
23-10-2025 om 12:43
Een normaal afschot voor water afloop is 1-2 centimeter naar beneden voor elke meter lengte. Dus als je oprit 4m lang is, zou het 4-8cm lager moeten zijn aan de andere kant. Aan de hand van de muur aan de zijkant van je oprit kan je opmeten hoeveel het bij jou nu verloopt en of het dus echt meer is dan je normaal zou verwachten. Houd er wel rekening mee dat je muurtje zelf mogelijk niet waterpas staat..
Ik heb wel eens een pad/terras gehad met nauwelijks afloop (of zelfs de verkeerde kant op), en met harde plensbuien merk je dat wel. Vaak ook gladder en meer mosaangroei etc. als het nauwelijks afloop heeft.
Boarn
23-10-2025 om 17:44
Wat bedoel je met lagen? Baksteen lagen? Dus het hoogteverschil is 2 bakstenen incl voeg? Dat is idd wel veel, het verschil hoeft maar minimaal te zijn. En als je bestraat hebt met klinkers, dan loopt de regen ook via de kieren weg.
Moosey
24-10-2025 om 09:17
Maar blijkbaar is er dus sowieso niveauverschil tussen de drempel van je voordeur en de stoep? Dat afschot moet ergens vandaan komen, anders is of je voortuin te hoog bij je huis of te laag bij je stoep, toch? Hoe had je dat niveauverschil ander s willen oplossen dan met afschot, of hoe was dat opgelost in de oude situatie?
EnigeEchte
24-10-2025 om 10:27
ik kan helaas geen foto laten zien. Het is betegeld met keramische tegels. rond de voorkant van de tuin en één zijkant staat een muurtje van 4 lagen blokken. Het stuk van de voordeur naar de stoep is m.i. normale afloop, het stuk van huismuur naar tuinmuurtje ligt m.i te hoog, je voelt echt dat je tegen een helling oploopt. Daarbij steken sommige steenhoeken wat uit wat vlgs tuinman komt omdat deze schuin richting het open stuk naar de stoep moet lopen. Ik vind het raar dat tegels niet strak en voegen op lijn en minder hoog gelegd kunnen worden
masatu
24-10-2025 om 10:53
EnigeEchte schreef op 24-10-2025 om 10:27:
ik kan helaas geen foto laten zien. Het is betegeld met keramische tegels. rond de voorkant van de tuin en één zijkant staat een muurtje van 4 lagen blokken. Het stuk van de voordeur naar de stoep is m.i. normale afloop, het stuk van huismuur naar tuinmuurtje ligt m.i te hoog, je voelt echt dat je tegen een helling oploopt. Daarbij steken sommige steenhoeken wat uit wat vlgs tuinman komt omdat deze schuin richting het open stuk naar de stoep moet lopen. Ik vind het raar dat tegels niet strak en voegen op lijn en minder hoog gelegd kunnen worden
Sorry, ik snap helemaal niets van je beschrijving van de situatie in de voortuin en waar het (scheve) straatwerk ligt t.o.v. je huis, voordeur, stoep en muurtjes. Een getekende plattegrond of een duidelijkere beschrijving hoe de vorm van je huis eruit ziet t.o.v. de positie van de stoep en de muurtjes zou helpen.
Wellicht zou je om een second opinion kunnen vragen van een andere stratenmaker die het ter plekke kan beoordelen.
Meesje
24-10-2025 om 11:21
Ik snap het ook niet. Kun je proberen te tekenen? Je schrijft 'het stuk van huismuur naar tuinmuur ligt te hoog', die vat ik echt niet. Is de tuinmuur aan de voorkant hoger dan bij het huis? Loopt de tuin schuin af richting huis? En wat bedoel je met 'rond de voorkant'? Is de tuin rond? En wat is 'het open stuk naar de stoep'? Wat is dat? Zit er aan de voorkant een opening in de muur? Bedoel je een tuinpad? Een tekening is denk ik echt nodig.
Broadway
24-10-2025 om 12:38
helaas begrijp ik het ook niet. en door flinke wateroverlast heb ik best wat kennis van bestrating
melisande2
24-10-2025 om 17:22
Als ik het goed begrijp ben je niet tevreden met het werk van de tuinman. Hij heeft uitgelegd waarom hij bepaalde keuzes heeft gemaakt en lijkt het werk wel naar behoren te vinden. Is hij aangesloten bij een geschillencommissie? Dan kan je daarbij aankloppen. Ik denk dat niemand hier de situatie kan beoordelen op basis van alleen je verhaal.
Tona
24-10-2025 om 18:35
EnigeEchte schreef op 24-10-2025 om 10:27:
Zo te lezen ben je niet te vreden met het resultaat en had je beter verwacht. Op basis van je beschrijving denk ik dat de tuinman niet het beste werk heeft afgeleverd. Ga met hem in gesprek en zeg wat je graag wilt zien. Dan kan hij een en ander aanpassen.
Gebruikersnaaminvullen
24-10-2025 om 22:05
EnigeEchte schreef op 24-10-2025 om 12:14:
probleem is dat ik niet weet hoe ik foto moet invoegen hier..
Foto uploaden en dan de link die je bij de foto krijgt kopiëren. De link met .jpg of jpeg kiezen. Dan in het tekstvak hier op het icoontje rechts klikken en de link plakken.
Boarn
25-10-2025 om 00:56
Heb je al eens aan een buurman gevraagd wat hij er van vind? Vaak zijn er wel andere mannen die prima kunnen uitleggen wat er beter of anders had gemoeten 😉 Dit keer die mansplaining maar even actief vragen.
Schoondochter
25-10-2025 om 06:51
Boarn schreef op 25-10-2025 om 00:56:
Heb je al eens aan een buurman gevraagd wat hij er van vind? Vaak zijn er wel andere mannen die prima kunnen uitleggen wat er beter of anders had gemoeten 😉 Dit keer die mansplaining maar even actief vragen.
Lekker rolbevestigend, wat irritant.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.