Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Voorrang krijgen

Grr. Kom op de fiets van rechts, probeer voorrang te nemen want dat heb ik. Toch maar niet, maar alle 4 de auto's rijden door??? Iedereen weet toch dat fietsers van rechts voorrang hebben????


AcidicShark11

AcidicShark11

29-07-2021 om 15:27

Joh, als ik alle keren dat ik recht heb op voorrang die ook zou nemen had ik een een bijbeldik boek kunnen vullen met overlijdensaktes. 

Voorrang hebben is iets anders dan voorrang krijgen...

irmama

irmama

29-07-2021 om 15:39 Topicstarter

IceTea schreef op 29-07-2021 om 15:38:

Voorrang hebben is iets anders dan voorrang krijgen...

Waarom kennen die mensen de regels niet gewoon. Alle 4!!

irmama

irmama

29-07-2021 om 15:40 Topicstarter

IceTea schreef op 29-07-2021 om 15:38:

Voorrang hebben is iets anders dan voorrang krijgen...

Ik heb gewoon voorrang en geen van de 4 stopt. Ik vraag me echt af waarom.

Ik heb gemerkt dat sommige mensen gewoon niet opletten in de auto of een bepaalde situatie niet herkennen als zijnde, rechts heeft voorrang. Als ik uit mijn straat kom of het nu met de fiets of met de auto is, ik krijg van fietsers/automobilisten zelden voorrang als ik voor hen van rechts kom. De meesten denken dat niet uit een gewone straat kom of dat zij nog steeds voorrang hebben. 100 jaar geleden lagen er voor de zijstraten haaientanden, maar dat is al meer dan 10 jaar niet meer. Van voor mijn tijd, maar je kunt nog zien waar ze er van af geschuurd zijn.

Maar vooral dat de meesten gewoon niet opletten.

irmama schreef op 29-07-2021 om 15:40:

[..]

Ik heb gewoon voorrang en geen van de 4 stopt. Ik vraag me echt af waarom.

Op de weg geldt het recht van de meeste wielen 😉

irmama

irmama

29-07-2021 om 15:45 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 29-07-2021 om 15:42:

Ik heb gemerkt dat sommige mensen gewoon niet opletten in de auto of een bepaalde situatie niet herkennen als zijnde, rechts heeft voorrang. Als ik uit mijn straat kom of het nu met de fiets of met de auto is, ik krijg van fietsers/automobilisten zelden voorrang als ik voor hen van rechts kom. De meesten denken dat niet uit een gewone straat kom of dat zij nog steeds voorrang hebben. 100 jaar geleden lagen er voor de zijstraten haaientanden, maar dat is al meer dan 10 jaar niet meer. Van voor mijn tijd, maar je kunt nog zien waar ze er van af geschuurd zijn.

Maar vooral dat de meesten gewoon niet opletten.

Haaietanden staan er nog steeds hoor, als je geen voorrang hebt. En als je op je weg geen voorrangsbord hebt, heeft rechts voorrang. Hoe moeilijk kan het zijn?

IceTea schreef op 29-07-2021 om 15:38:

Voorrang hebben is iets anders dan voorrang krijgen...

En zo gelden niet de verkeersregels, maar het recht van de snelste en zwaarste, want als fietsers/voetgangers bij een zebra klagen over het niet naleven van de voorrangsregels, kan je dit altijd zeggen. Want als voorrang hebben niet hetzelfde is als voorrang krijgen, waarom zou je voorrang geven? De zwakke partij stopt toch wel

Links of rechts voorrang, hebben ik denk dat het voor fietsers en voetgangers niet uitmaakt, het hangt toch af van de luimen van de automobilist of je voorrang krijgt.

https://www.trouw.nl/opinie/links-voorrang-geven-is-logischer-en-het-scheelt-tijd-en-geld~bfaa46a7/

er.is.maar.1.Pino schreef op 29-07-2021 om 15:42:

[..]

Op de weg geldt het recht van de meeste wielen 😉

irmama schreef op 29-07-2021 om 15:40:

[..]

Ik heb gewoon voorrang en geen van de 4 stopt. Ik vraag me echt af waarom.

Sommige automobilisten letten niet op, sommigen leven nog in het jaar nul en weten niet dat de wet veranderd is en fietsers van rechts voorrang hebben (echt! is al sinds 2001, maar paar jaar geleden nog aan de hand gehad) en sommigen zijn gewoon aso's. Heel gevaarlijk.

Daarom heeft de wetgever dus bedacht dat de bestuurder van de meeste wielen aansprakelijk is, volkomen terecht. Ik doe wel eens net of ik ze niet zie, en of ik gewoon door ga rijden. Ik ga mezelf uiteraard niet echt voor zo'n auto gooien, maar al is het maar om ze even te laten schrikken, zodat ze de volgende keer wat beter opletten. 

irmama schreef op 29-07-2021 om 15:40:

[..]

Ik heb gewoon voorrang en geen van de 4 stopt. Ik vraag me echt af waarom.


Omdat de eerste doorrijdt. 


Ik denk echt dat het zo werkt: Nummer 1 maakt geen aanstalten om te stoppen. Jij stopt. Nummer 1 rijdt ongehinderd door. De rest gaat er dan maar achteraan. Want jij staat toch al stil. 'Ach, dat had ik eigenlijk niet in de gaten, want die stond stil.' 

irmama

irmama

29-07-2021 om 17:49 Topicstarter

Mija schreef op 29-07-2021 om 17:37:

[..]


Omdat de eerste doorrijdt.


Ik denk echt dat het zo werkt: Nummer 1 maakt geen aanstalten om te stoppen. Jij stopt. Nummer 1 rijdt ongehinderd door. De rest gaat er dan maar achteraan. Want jij staat toch al stil. 'Ach, dat had ik eigenlijk niet in de gaten, want die stond stil.'

Ik zou dan juist stoppen

Ik heb juist de ervaring dat fietsers steevast voorrang nemen als zij van links komen en ik met de auto van rechts.

redbulletje schreef op 29-07-2021 om 18:00:

Ik heb juist de ervaring dat fietsers steevast voorrang nemen als zij van links komen en ik met de auto van rechts.

Fietsers nemen toch overal en altijd voorrang? Tenminste dat gevoel krijg ik af en toe. Of ze van links of rechts of van voren of achteren komen. En leeftijd maakt ook niks uit.
Een beetje gechargeerd en veel automobilisten kunnen zich zeker ook beter gedragen, hoor.

irmama

irmama

29-07-2021 om 18:42 Topicstarter

Marcador schreef op 29-07-2021 om 18:35:

[..]

Fietsers nemen toch overal en altijd voorrang? Tenminste dat gevoel krijg ik af en toe. Of ze van links of rechts of van voren of achteren komen. En leeftijd maakt ook niks uit.
Een beetje gechargeerd en veel automobilisten kunnen zich zeker ook beter gedragen, hoor.

Ik zie 60 plussers ook gewoon door rijden als er een auto van rechts komt. Ze kijken ook alsof ze geen idee hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.