Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Vlekken op de bank, hoe krijg ik ze weg?

Ik heb een grijze ribfluwelen bank en twee kinderen.

Kind 1 heeft weleens een ongelukje gehad op de bank waar normaal een luier of de wc voor bedoeld is. Dat krijg ik redelijk weg met schoonmaakazijn.
Kind 2 is helaas wat ouder, en krijgt het voor elkaar door te lekken op de bank  Zodra ik het zag heb ik kind naar de douche gestuurd en ben met schoonmaakazijn aan de slag gegaan. Nu blijkt echter dat de vlekken toch zichtbaar blijven.

Wie heeft een tip om ze weg te krijgen, en misschien een tip voor een algehele opfrisbeurt van de bank?

Niet. Bloedvlekken krijg je alleen weg met koud water en zout, als ze nog nat zijn. Nu zitten ze er voor altijd in.

Afgelopen zomer heb ik de bureaustoel van dochter schoon gekregen na doorlekken.
Handzeep/sunlight/marseillezeep naast maken stevig wrijven en met veel water uitspoelen. Daarna handdoeken erop en met wat gewicht erop weer proberen het water eruit te krijgen.
Als ik jou was zou ik even wachten tot de zomer en indien mogelijk de bank buiten zetten. 
Trouwens de zeep even proberen op een plekje dat uit het zicht is. 

Wij hebben wel eens heel hardnekkige vlekken weggekregen door het eerst in te spuiten met Vanish spray voor tapijt (bij ons ging het om een kleed), dit in te laten trekken en met een microvezeldoekje de vlek zo veel mogelijk los te krijgen, en vervolgens met een stoomreiniger met geconcentreerd opzetstuk de vlek te behandelen. Het kleed is gebroken wit, de vlekken varieerden van kattenkots tot een beker cappuccino die was omgevallen. We zijn echt een heel eind gekomen met het wegkrijgen!

Met stoomreiniger bedoel ik overigens onze Dirt Devil stoomdweil, hier kun je het handstuk uit loshalen en met verschillende opzetstukken werken.

JtM

JtM

20-12-2021 om 13:34

Kan je de hoezen van de kussens afhalen? Zo ja, gooi ze in de was.

Wij hebben een grijze ribbank (de stroken zijn licht fluweel) en hebben van de zomer alle hoezen van de kussens gehaald en in de wasmachine gedaan (in 2x). Daarna goed laten drogen en de hoezen waren weer super schoon.

Plek natmaken, inzepen met ossegalzeep, laten inwerken, uitspoelen met water en dan net zo lang herhalen tot de vlek weg is.

Femke09

Femke09

20-12-2021 om 14:54 Topicstarter

Bedankt voor alle tips, ik ga er een aantal uitproberen.

Ik heb voor doorlekken laatst zo'n flesje gehaald bij de supermarkt (zo'n klein 10cm hoog driehoekig flesje)  Ik had al gepoetst met wat zeep en water (ik wist dat ik geen warm water moest nemen bij bloedvlekken) en dit flesje deed gelukkig goed zijn werk.

339x840.jpg

Waarom grijpen mensen voor allerlei vlekken zo snel naar schoonmaakazijn? Ik geloof dat het laatst ook al langs kwam in een draadje over parfum-lucht. Ik gebruik het om kalk weg te krijgen, maar niet voor allerhande vlekken. 

Femke09

Femke09

24-12-2021 om 18:47 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 23-12-2021 om 18:46:

Waarom grijpen mensen voor allerlei vlekken zo snel naar schoonmaakazijn? Ik geloof dat het laatst ook al langs kwam in een draadje over parfum-lucht. Ik gebruik het om kalk weg te krijgen, maar niet voor allerhande vlekken.

Omdat het voor andere vlekken prima werkt, het ook geschikt is als wasverzachter én belachelijk goedkoop

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.