Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

ScarceKudu74

ScarceKudu74

31-01-2022 om 15:20

Vettig beddengoed na wassen

Ik heb een berg beddengoed gewassen en het viel me op dat het vies vettig aanvoelde na het wassen en drogen. Dus de was nogmaals gedaan, nu met een scheut azijn erbij, maar het is nog steeds hetzelfde. Het ruikt ook muf. Dat ga ik natuurlijk niet zo op de bedden leggen. Ik was op 60°, met een gewoon kleurwasmiddel. 

Heeft iemand dit ook weleens gehad? Wat kan ik ermee?  Het is echt alleen bij de lakens, bij de andere was heb ik dit niet 🤔

Als het er niet uitgaat gooi ik alles weg, maar dat liever niet uiteraard. 


Gebruik je ook wasverzachter? Daar kan het aan liggen. Vloeibaar wasmiddel kan dit ook veroorzaken. Poeder heeft dit minder dacht ik. 

Kan het beddengoed tegen een kookwas? Dan eens een keer zonder wasmiddel en zonder wasverzachter wassen. 
Weggooien kan altijd nog... 

Gebruik je vloeibaar of poeder? 
Wellicht gebruik je teveel? 
Of teveel was in de machine? 
Heb je de machine al eens grondig schoongemaakt? Wellicht zit er vetluis in? 

Ik heb dat 1 x gehad op een kort programma en voelde t ook heel vettig. Te veel wasmiddel misschien?

Klinkt als vetluis inderdaad. Trommel even goed reinigen. Azijn, kookwas

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-01-2022 om 17:31

Ik zou het een keer op kookwas wassen. 
Was je wel regelmatig op kookwasprogramma?

ik zou de wasmachine even reinigen met een tablet op 90 graden. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

31-01-2022 om 19:54

ik doe eigenlijk nooit op 90°. Dat ga ik eerst maar eens proberen dan 👍

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-01-2022 om 20:00

Peen schreef op 31-01-2022 om 19:54:

ik doe eigenlijk nooit op 90°. Dat ga ik eerst maar eens proberen dan 👍

Doe dat dan eerst leeg. Als het vetluis is dan gaat het loslaten en krijg je vlekken in je wasgoed welke er niet meer uitgaan.

Peen schreef op 31-01-2022 om 19:54:

ik doe eigenlijk nooit op 90°. Dat ga ik eerst maar eens proberen dan 👍

Lege trommel draaien op 90 eventueel met soda is dan echt een aanrader om de machine echt schoon te krijgen voor je er weer was in doet. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

31-01-2022 om 20:04

Goed dat jullie dat nog even zeggen, anders had ik het met wasgoed gedaan.
 
Leeg, soda, 90° ✅

Ik doe iedere maand een handdoekenwas op 90 graden om mijn machine schoon te houden.  Elke week 2 wassen op 60 (handdoeken en beddengoed) en de eerste handdoeken van de nieuwe maand gaan dan op 90. Die wassen doe ik ook met poeder dat houdt bij die temperaturen de machine schoon. 
Kleding doe ik op 30 of 40 met vloeibaar wasmiddel. Wasmachine is een miele van 17 jaar oud die 1 keer is gerepareerd. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-01-2022 om 20:40

Bakblik schreef op 31-01-2022 om 20:28:

Ik doe iedere maand een handdoekenwas op 90 graden om mijn machine schoon te houden. Elke week 2 wassen op 60 (handdoeken en beddengoed) en de eerste handdoeken van de nieuwe maand gaan dan op 90. Die wassen doe ik ook met poeder dat houdt bij die temperaturen de machine schoon.
Kleding doe ik op 30 of 40 met vloeibaar wasmiddel. Wasmachine is een miele van 17 jaar oud die 1 keer is gerepareerd.

Ik was altijd met vloeibaar, maar mijn beddengoed gaat altijd op 90 graden. Trouwens ook een Miele, 14 jaar oud en 0 reparaties.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

31-01-2022 om 23:50

Peen schreef op 31-01-2022 om 20:04:

Goed dat jullie dat nog even zeggen, anders had ik het met wasgoed gedaan.

Leeg, soda, 90° ✅

Laat even weten hoe het gegaan is.

In jouw geval zou ik eerst het zeepbakje, de filter en het rubber eens goed schoonmaken en daarna inderdaad een lege kookwas draaien met soda.

Ik zou oppassen met soda. Veel wasmachines hebben aluminium in de machine (trommelkruis bijvoorbeeld). Soda tast dit aan en dan kan het breken. Meeste machines van na 2011 hebben wel aluminium er in zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.