Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Vette vingers op witte keukenkastjes

prachtig, zo'n greeploze keuken. Alleen doe je nu alles open door op het kastje te drukken of bij de lades de bovenkant vast te pakken. En dat begin ik te zien. Ik sop de keuken elke week braaf met groene zeep, maar die vingers blijf je (als de zon erop schijnt) zien.
Herkenbaar?
En hebben jullie een tip om die vlekken toch weg te krijgen?


ammonia?

Ik begrijp je frustratie! Inox is ook nog zo een 'etter'.

Maar verder geen tips. Jammer.



Hoogglans gelakt? Mijn ervaring als ultieme poetsmiep en zeer zuinig op mijn spullen: enkel en alleen schoonmaken met een sopje lauw water en een scheut Andy met een pluisvrije doek (géén standaard microvezeldoek, gebruik bijv een oude theedoek of een gladde microvezeldoek, zo één zonder "lusjes", absoluut géén keukenpapier want dat kan krassen), blijf vooral héél ver weg van spul als ammonia, schoonmaakazijn en glassex, die bijten de lak uit en groene zeep is te vet en geeft op den duur een laagje.

Ik heb een strakke hoogglans witte keuken die nu 12 jaar is en zó de showroom in kan, nog als nieuw.

  Ik heb bewust géén greeploos maar wel grote rvs grepen juist omdat dat greeploze een drama is (heb ik boven op de badkamer, greeploos meubel...nooooooit meer) maar mannen schijnen die grepen (overigens ook deurklinken) enkel als sierding te zien want evengoed oeral vingerafdrukken

Baking soda + water! Als je een matte keuken hebt in elk geval. Ik heb een matte witte keuken en krijg daarmee de meest epische vette klauwtjes weer weg. Hoogglans geen idee, dat zou ik als een soort glas zien en met schoonmaakazijn +water doen.

letterkoekje schreef op 24-10-2021 om 13:49:

Ik begrijp je frustratie! Inox is ook nog zo een 'etter'.

Maar verder geen tips. Jammer.

Half huis vol rvs, vooral in de keuken, rvs doe ik met sopje met groene dreft en indien goed vuil met onverdunde dreft en goen naspoelen, dan met een oude theedoek luchtig overheen robbedobbelen, zie je zo het nat verdampen en droogt de boel streeplos op. Voor het zwaardere werk gebruik ik Blanco Polish of Cif cream(zónder citroen) en altijd met de vleug mee poetsen met een zacht sponsje en nooit hard duwen)

inox is lastiger schoon te maken dan rvs maar die krijg je ook mooi met groene dreft, daarna goed nat afnemen en metéén drogen. 


En in hemelsnaam:  gebruik nooit maar dan ook nooit babyolie of welke olie ook behalve evt. rvs snelglans van HG, die babyolierommel en zo krijg je nooit meer weg van je RVS, daar kom je nooit meer van af om te blijven gebruiken want vlekken.

Ook geen schuurmiddelen  


Ivm herkenbaarheid plant ik geen foto van mijn in 2009 geplaatste glanzende keuken neer maar iedereen die hier voor het eerst komt denkt dat die splinternieuw is, no joke 

Sinds ik HG RVS reiniger heb, heb ik perfect mooie RVS alles. Gewoon erop spuiten, doekje erover, klaar.

Rockstar schreef op 24-10-2021 om 14:12:

Sinds ik HG RVS reiniger heb, heb ik perfect mooie RVS alles. Gewoon erop spuiten, doekje erover, klaar.

Die spuitbus met zwarte dop toevallig?  Heb ik weggegooid. Dat laat een laagje achter op den duur en moet je niet gebruiken op je afzuigkap want vet en dat spul krijgen op den duur ruzie, je vermengt dan vuil met dat spul en dan wordt het een klus het nog streeploos te krijgen, eerst schoonmaken en dan dat spul erop kan wel   

LydiaDietz

LydiaDietz

24-10-2021 om 15:48 Topicstarter

Rockstar schreef op 24-10-2021 om 14:06:

Baking soda + water! Als je een matte keuken hebt in elk geval. Ik heb een matte witte keuken en krijg daarmee de meest epische vette klauwtjes weer weg. Hoogglans geen idee, dat zou ik als een soort glas zien en met schoonmaakazijn +water doen.

Ik heb idd een matte keuken, dus ik ga het eens met baking soda proberen. Doe je daarvan een klein beetje in een emmer? Of op t doekje, inwrijven, nasoppen? 

LydiaDietz

LydiaDietz

24-10-2021 om 15:50 Topicstarter

Smyle60 schreef op 24-10-2021 om 13:59:



Hoogglans gelakt? Mijn ervaring als ultieme poetsmiep en zeer zuinig op mijn spullen: enkel en alleen schoonmaken met een sopje lauw water en een scheut Andy met een pluisvrije doek (géén standaard microvezeldoek, gebruik bijv een oude theedoek of een gladde microvezeldoek, zo één zonder "lusjes", absoluut géén keukenpapier want dat kan krassen), blijf vooral héél ver weg van spul als ammonia, schoonmaakazijn en glassex, die bijten de lak uit en groene zeep is te vet en geeft op den duur een laagje.

Ik heb een strakke hoogglans witte keuken die nu 12 jaar is en zó de showroom in kan, nog als nieuw.

Ik heb bewust géén greeploos maar wel grote rvs grepen juist omdat dat greeploze een drama is (heb ik boven op de badkamer, greeploos meubel...nooooooit meer) maar mannen schijnen die grepen (overigens ook deurklinken) enkel als sierding te zien want evengoed oeral vingerafdrukken

Mocht er nog eens een nieuwe komen dan ga ik weer voor grepen. Huidige keuken is 2 jaar oud. Verder wel heel mooi 😉

LydiaDietz schreef op 24-10-2021 om 15:50:

[..]

Mocht er nog eens een nieuwe komen dan ga ik weer voor grepen. Huidige keuken is 2 jaar oud. Verder wel heel mooi 😉

Mijn nichtje heeft op haar greeploze gitzwarte matte keuken een jaar na levering er alsnog mooie strakke grepen op laten zetten, die werd compleet gék van de vingervlekken. Spijt als haren op haar hoofd van greeploos én zwart en ze heeft net als ik niet eens kinderen (maar wel een man dusssss .)

Maar alsnog grepen op een greeploze keuken (laten)  zetten is appeltje eitje.


Smyle60 schreef op 24-10-2021 om 14:09:

[..]

Half huis vol rvs, vooral in de keuken, rvs doe ik met sopje met groene dreft en indien goed vuil met onverdunde dreft en goen naspoelen, dan met een oude theedoek luchtig overheen robbedobbelen, zie je zo het nat verdampen en droogt de boel streeplos op. Voor het zwaardere werk gebruik ik Blanco Polish of Cif cream(zónder citroen) en altijd met de vleug mee poetsen met een zacht sponsje en nooit hard duwen)

inox is lastiger schoon te maken dan rvs maar die krijg je ook mooi met groene dreft, daarna goed nat afnemen en metéén 

Ik krijg alles in mijn keuken goed en na volle tevredenheid schoon. Alleen mijn handgrepen zijn vlekkerig. Heb je voor mij de gouden tip.


Tuinfluiter schreef op 24-10-2021 om 17:23:

[..]

Wat voor materiaal zijn je grepen?


In principe gaat daar als het rvs is de lap met Andy overheen hier en af en toe even de Blanco polish.


Overigens:  bij een matte keuken zou mijn sopje voor mijn mat witte binnendeuren (ohhhhhhhh boy, die vingervlekken want deurklinken zitten voor de lol op deuren)  weer helpen:  sopje van 2 delen soda (géén baking soda, gewone soda) en één deel groene zeep, de echte dus die uit die pot, niet de vloeibare. 

Ik zeg wel eens dat ik alleen wil gaan wonen want dan blijft alles schoon maar dan moet ik ook mijn haarbal bij man achterlaten dus nope, gaat 'm niet worden, dan maar vingers, haar, modder en poten overal   

LydiaDietz

LydiaDietz

24-10-2021 om 18:41 Topicstarter

Smyle60 schreef op 24-10-2021 om 17:21:

[..]

Mijn nichtje heeft op haar greeploze gitzwarte matte keuken een jaar na levering er alsnog mooie strakke grepen op laten zetten, die werd compleet gék van de vingervlekken. Spijt als haren op haar hoofd van greeploos én zwart en ze heeft net als ik niet eens kinderen (maar wel een man dusssss .)

Maar alsnog grepen op een greeploze keuken (laten) zetten is appeltje eitje.


Je hebt helemaal gelijk! Dat ik me dat niet bedacht 🙈

Smyle60 schreef op 24-10-2021 om 18:08:

[..]

[..]

Wat voor materiaal zijn je grepen?


In principe gaat daar als het rvs is de lap met Andy overheen hier en af en toe even de Blanco polish.


Overigens: bij een matte keuken zou mijn sopje voor mijn mat witte binnendeuren (ohhhhhhhh boy, die vingervlekken want deurklinken zitten voor de lol op deuren) weer helpen: sopje van 2 delen soda (géén baking soda, gewone soda) en één deel groene zeep, de echte dus die uit die pot, niet de vloeibare.

Ik zeg wel eens dat ik alleen wil gaan wonen want dan blijft alles schoon maar dan moet ik ook mijn haarbal bij man achterlaten dus nope, gaat 'm niet worden, dan maar vingers, haar, modder en poten overal

Volgens mij rvs ik gebruik al Andy maar ga blanco polish uitproberen. De rest van mijn rvs ovens, warmhoud lade en afzuigkap is wel mooi. Ben gelukkig gezegend met een man die de handgreepjes gebruikt.

weet niet of het al gezegd is, maar microvezel doekjes zijn er voor specifieke oppervlaktes dus altijd een te vinden voor het doel.

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.