Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Verkoelend dekbed

Sinds een jaar of 2 ben ik in de overgang. Inmiddels gebruik ik estradiol, wat goed helpt tegen mijn slechte humeur en opvliegers. Alleen het nachtzweten, daar kom ik maar niet vanaf.
Ik slaap nu onder mijn dunne donzen zomer dekbed en in een korte broek en hempje, maar ik zweet me een ongeluk. Nu zat ik eraan te denken om een verkoelend dekbed aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zie nl door de bomrn het bos niet meer....en elk merk belooft  natuurlijk heel veel ....

Het voedingssupplement ashwaganda heeft mij erg geholpen.

Wat ik ook wel deed, bloot op zo'n hondenkoelmatje gaan liggen.  

Huidcontact is wel nodig met zo'n ding.
Na een tijdje was de verkoeling eruit, maar was ik weer even bijgekomen.

Ik ben heel tevreden over ons linnen overtrek. Dat had ik voor de zomer aangeschaft vanwege het vochtopnemende vermogen zonder nat aan te voelen. Maar in de winter ligt het nog steeds heerlijk. We hebben maar 1 linnen overtrek en die is nooit meer van ons bed geweest sinds de aanschaf. Wassen, drogen en dezelfde dag weer op het bed 

I.p.v. dons kun je wellicht ook denken aan een bamboe-dekbed. Heerlijk luchtig.
Voor de overgang kun je ook eens kijken in de Facebookgroep - Bio-identieke hormonen bij overgang / menopauze evidence-based hulp

Een koelmat ( voor de hond bij de Action in het seizoen)
En anders een (kleine) ventilator.

Ik had hetzelfde probleem en heb een andere oplossing gevonden die geweldig werkt: een door de NASA ontwikkelde Outlast Climate Control perkal hoeslaken van het merk Zenzo. Je voelt echt dat er koelte afkomt als je je hand erop legt, heel apart. Heel duur, maar zijn geld alles waard.
Dekbed hebben ik van Ikea en dan geselecteerd op "koel". 

kerst schreef op 02-02-2026 om 21:37:

Een koelmat ( voor de hond bij de Action in het seizoen)
En anders een (kleine) ventilator.

SoLow heeft de koelmatten ook.

Ik kijk altijd eerst of ik misschien kan bereiken met wat ik al in huis heb, dat om de kans op miskoop kleiner te maken. Want er ligt vaak al testmateriaal in je kasten. 

Ik zou een luchtige plaid proberen, en dan misschien een dikkere, of twee, of een velours ("fleece") plaid die nogal koel is. Als dat je welbevinden verhoogt ga je kijken of je er een mooie uitvoering van kan kopen. 

Je kan dat overdag testen, je hoeft je nachtrust dan niet te verpesten. 

ik heb voor in de zomer een gekoelde matrastopper van climson. Heel duur. En maakt best een geluid. Dus zet 'm met extra lange slang in een andere kamer en slaap sowieso met oordoppen..  maar werkt wel

Mick87 schreef op 03-02-2026 om 09:28:

ik heb voor in de zomer een gekoelde matrastopper van climson. Heel duur. En maakt best een geluid. Dus zet 'm met extra lange slang in een andere kamer en slaap sowieso met oordoppen.. maar werkt wel

Oh dat ding is mijn reddende engel. Met oordoppen vind ik het geluid overigens wel te doen. Maar ik kan er zomers echt niet meer zonder. En in de winter gebruik ik hem om te verwarmen daarbij maakt hij gelukkig veel minder herrie 

Lollypopje schreef op 03-02-2026 om 10:01:

[..]

Oh dat ding is mijn reddende engel. Met oordoppen vind ik het geluid overigens wel te doen. Maar ik kan er zomers echt niet meer zonder. En in de winter gebruik ik hem om te verwarmen daarbij maakt hij gelukkig veel minder herrie

Ik heb extra lange slang en zet hem dan in een andere kamer. Ik slaap met oordoppen met White noise (zet dan een timer) afgelopen zomer met de hitte heerlijk geslapen met dat ding. Ventilator naast bed en dus die topper. Had het op een gegeven moment zelfs fris en dat midden in een hittegolf. Het maakt mijn zomerangst stukken minder nu ik dat ding heb. En alvast fijn om te hebben aangezien ik de 40 nader en opvliegers zich vroeg of laat zullen gaan aandienen 😉

IKEA heeft verkoelend beddengoed, zoals onderlakens en kussenslopen. Ik vind dat die erg goed werken. Heb ze zelf niet, maar mijn neefjes en nichtjes liggen er 's zomers wel onder. Voelen altijd heel koel aan. 
Zelf heb ik een airco, anders had ik ze zeker ook aangeschaft. 

Mick87 schreef op 03-02-2026 om 10:09:

[..]

Ik heb extra lange slang en zet hem dan in een andere kamer. Ik slaap met oordoppen met White noise (zet dan een timer) afgelopen zomer met de hitte heerlijk geslapen met dat ding. Ventilator naast bed en dus die topper. Had het op een gegeven moment zelfs fris en dat midden in een hittegolf. Het maakt mijn zomerangst stukken minder nu ik dat ding heb. En alvast fijn om te hebben aangezien ik de 40 nader en opvliegers zich vroeg of laat zullen gaan aandienen 😉

Mijn temperatuur behoefte wisselt nogal gedurende, dus een andere kamer is niet echt een oplossing. Want de afstandsbediening moet ding nog wel kunnen bereiken😁

Meestal wil ik het aan het begin van de nacht kouder dan aan het eind, dan is dat weer te koud

rionyriony schreef op 03-02-2026 om 08:11:

Ik kijk altijd eerst of ik misschien kan bereiken met wat ik al in huis heb, dat om de kans op miskoop kleiner te maken. Want er ligt vaak al testmateriaal in je kasten.

Ik zou een luchtige plaid proberen, en dan misschien een dikkere, of twee, of een velours ("fleece") plaid die nogal koel is. Als dat je welbevinden verhoogt ga je kijken of je er een mooie uitvoering van kan kopen.

Je kan dat overdag testen, je hoeft je nachtrust dan niet te verpesten.

Velours en fleece worden gemaakt van polyester, dat is synthetische materiaal waarvan je gaat transpireren. Daarnaast kan je overdag niets testen hoe het voelt om ermee te slapen... omdat je lichaamstemperatuur veranderd voor en tijdens het slapen.

Sorry riony, ik kon jou kennis over planten en hoe je daarmee bezig echt waarderen....maar sinds je AI hebt "ontdekt" en neer plempt denk ik vaak er klopt geen hout van.

Ik vind een bamboe dekbed heerlijk in de zomer.

Heb ooit een peperdure verkoelende geltopper gekocht, maar dat was geen succes. Hij voelde echt koel aan tot je er 'n tijdje op lag dan werd hij warmer.

Chipndale

Chipndale

03-02-2026 om 13:05 Topicstarter

dank voor alle reacties.
Andere medicatie is helaas geen optie ivm de medicatie die ik al in gebruik heb. De meeste homeopatische middelen heb ik ook al gebruikt. Zo,n verkoelend matrasje hebben we voor de hond. Ben er weleens op gaan liggen, maar dat is te klein en werkte bovendien ook amper.
Iemand stelde ook een fleecedeken voor en dat dan overdag te proberen, maar dat lijkt me niet handig. Fleece vind ik sowieso zweterug materiaal en overdag heb ik nergens last van.

Die matrastopper ga ik eens bekijken. Al weet ik niet of manlief daar blij van wordt als dat zo'n herrie maakt.

De verkoelende lakens van ikea en het bamboedekbed ga ik ook eens naar kijken

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.