Huis, tuin en keuken
Brianna2001
03-08-2025 om 12:33
Verhuizen naar FRIESLAND
Ik vroeg me af hoe het is om vanuit de Randstad te verhuizen naar Friesland?
Het valt mij op dat de rijtjeshuizen daar maar 3 ton kosten. Hier is het dubbele een koopje. Voor 3 ton heb je misschien een koopgarant woning met voorwaarden of een gehorig appartement met een hoge vve door achterstallig onderhoud.
Hier zijn wel wat biblebelt dorpen. Hoe makkelijk kom je als buitenstaander in Friesland ertussen?
Hoe zit het met de arbeidsmarkt? Hier zijn erg veel vacatures maar ook hoge eisen omdat collega’s die er niet zijn elkaar niet kunnen begeleiden
en hoe zit het met de friese taal? Moet je die echt leren om er te kunnen leven en zoja hoe gaat dat over het algemeen?
En het belangrijkste kan je er echt voor 3 ton een woning kopen of zit er een addertje onder het gras? Als ik ooit het huis uit wil heb ik eigenlijk alleen als andere optie het buitenland
SuzyQFive
08-08-2025 om 11:02
Blauwe_Regen86 schreef op 07-08-2025 om 22:51:
[..]
Kijk, dat is mooi. Jouw verkoper was iemand die dus wèl de daad bij het woord voegt.
Ik zou het straks ook willen doen maar het lastige is dat je het bijna alleen maar kan doen als je kleiner gaat wonen want anders zijn de huizen vergelijkbaar geprijsd of duurder. En kleiner wonen is ook een probleem want die woningen zijn er bijna niet.
Edit: of gaat huren, wat ik misschien wel ga doen.
Tuinfluiter
08-08-2025 om 11:43
Dorestad schreef op 08-08-2025 om 10:56:
[..]
Precies Tuinfluiter. En wij hoeven dus geen ander huis te kopen. Degene die het huis verkoopt gaat begeleid wonen en zal never nooit niet het vermogen kunnen opgebruiken. Wij kunnen dus makkelijk de keuze maken niet voor de hoofdprijs te gaan.
Mooi dat julie dat doen. Ik zou in zo'n geval ook rondkijken of er in de familie of vrienden kring een jongere is die in het plaatje past.
Blauwe_Regen86
08-08-2025 om 12:41
Wat nobel Tuinfluiter en SuzyQ5!
Geef mij maar de hoofdprijs voor mijn huis, ook als ik het niet (meer) nodig heb. Dan geef ik het liever aan een goed doel!
Maar misschien denk ik er tzt anders over en gun ik wel voor een langere prijs aan (de kinderen van) mijn directe naasten (familie of vrienden). Maar vreemden, ehhh nee.
SuzyQFive
08-08-2025 om 13:02
Blauwe_Regen86 schreef op 08-08-2025 om 12:41:
Geef mij maar de hoofdprijs voor mijn huis, ook als ik het niet (meer) nodig heb. Dan geef ik het liever aan een goed doel!
Maar misschien denk ik er tzt anders over en gun ik wel voor een langere prijs aan (de kinderen van) mijn directe naasten (familie of vrienden). Maar vreemden, ehhh nee.
Voorlopig woon ik hier nog wel. De jongste is 13 en het is natuurlijk maar de vraag of de drie jongsten straks iets kunnen vinden waardoor ze niet eeuwig thuis hoeven te wonen.
Mijn vriend en ik willen tzt wel trouwen en weer samenwonen maar niet met nog allemaal kinderen thuis.
Koettie
08-08-2025 om 15:54
Ik heb ook een woning 'gegund' kunnen kopen Enige manier voor mij, kon het overblnemen voor de woz waarde. Anders was het voor meer op funda gekomen + overbieden. Nu had ik wat spaargeld doordat min ex mij uitgekocht heeft maar ik kon echt nergens heen, ook niet huren. Wat echt een kut jaar. Al was het gunnen vooral luiheid van de verkoopster maar poehh wat een mazzel.
Tuinfluiter
08-08-2025 om 17:01
Blauwe_Regen86 schreef op 08-08-2025 om 12:41:
Ik ben niet nobel hoor heb mijn huis drie jaar geleden marktconform verkocht. Maar er werd toen door de rentestijging niet overboden maar zelf hoefden wij ook niet te overbieden. Dus netto bleef het ongeveer gelijk.
Mijn zoon en schoondochter hebben toen ook een huis gekocht tuinduizend euro onder de vraagprijs.
Auwereel
09-08-2025 om 09:56
Artikel in de NRC eergisteren:
"Inwoners van de vijf grote steden verhuisden afgelopen jaar vaker naar kleinere gemeenten dan andersom, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Toch lopen steden niet leeg. „Het tekort wordt opgevangen door werknemers uit het buitenland.”"
Auwereel
09-08-2025 om 09:58
En nog een interessante quote uit het artikel:
"Uit eerder onderzoek van PBL blijkt dat mensen alleen grote afstanden afleggen als ze voor werk of voor familie verhuizen. „Als mensen verhuizen vanwege een woning dan blijven de afstanden heel kort. Gemiddeld iets meer dan vijf kilometer.”"
Dus veel meer van de stad naar omliggende gemeentes dan van de Randstad naar Friesland.
baptist1
13-09-2025 om 23:32
Auwereel schreef op 09-08-2025 om 09:56:
Artikel in de NRC eergisteren:
"Inwoners van de vijf grote steden verhuisden afgelopen jaar vaker naar kleinere gemeenten dan andersom, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Toch lopen steden niet leeg. „Het tekort wordt opgevangen door werknemers uit het buitenland.”"
Ik woon sinds een paar maanden in Leiden (sociale huur), en merkte de afgelopen tijd dat de koopwoningen die te koop stonden vaak zijn bewoond door 60+'ers die nu buiten de stad of in een buitenwijk willen gaan wonen.
Hier ook veel werknemers uit het buitenland, ik moest wel even wennen aan de Engelssprekende buren.
Wij hebben een koopwoning in Friesland overwogen, maar het was toch echt veel te duur voor ons. Zonde, want via de afsluitdijk waren we beiden tegen de file in en daardoor sneller op ons werk dan van waaruit we nu wonen. Wel viel ons op dat de wachttijden voor sociale huur wat korter lijken dan in veel andere steden, maar dan moet je je wel tijdig hebben ingeschreven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.