Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Verhuizen naar FRIESLAND

Poezie schreef op 07-08-2025 om 17:26:

[..]

Dan moet je ook niet zeuren als mensen uit de randstad naar Friesland willen verhuizen. Je kunt nou eenmaal niet heel Nederland in de randstad proppen.

Ik zeur er niet over, ik geef alleen (eerder) aan dat je fijner woont wanneer je ook wil investeren in je nieuwe woonplek. Je buurt vindt het niet fijn als je alleen komt ‘consumeren’. 

Poezie schreef op 07-08-2025 om 19:17:

Die huizen in de randstad zijn natuurlijk ook niet zo duur geworden omdat de oorspronkelijke Randstedeling dat kan betalen.
Al die mensen die vanuit provincies die geen universiteit hebben naar de randstad komen om te studeren gaan allemaal na afronding van hun studie veel geld verdienen waardoor ze de huizen in de randstad kunnen kopen in de schattige authentieke buurten die voorheen werden bevolkt door het "plebs" van de stad.

Het probleem is niet ‘de bevolking’. Dat snap je hopelijk ook wel. Het is vooral een kwestie van te weinig aanbod. En er zijn echt nog vooral veel meer Randstedelingen die daar studeren dan mensen uit de periferie. Alleen al omdat dat er gewoon heel veel meer zijn. 

SuzyQFive schreef op 07-08-2025 om 19:23:

[..]

Het probleem is niet ‘de bevolking’. Dat snap je hopelijk ook wel. Het is vooral een kwestie van te weinig aanbod. En er zijn echt nog vooral veel meer Randstedelingen die daar studeren dan mensen uit de periferie. Alleen al omdat dat er gewoon heel veel meer zijn.

Er zijn ontzettend veel sociale huurwoningen verkocht. En niet aan de gemiddelde Randstedeling. 

Poezie schreef op 07-08-2025 om 19:29:

[..]

Er zijn ontzettend veel sociale huurwoningen verkocht. En niet aan de gemiddelde Randstedeling.

Ja, hier ook helaas… Voor sommige buurten wel goed maar ze hadden beter eerst nieuwe sociale huurwoningen kunnen bouwen en dan pas verkopen. 

SuzyQFive schreef op 07-08-2025 om 19:32:

[..]

Ja, hier ook helaas… Voor sommige buurten wel goed maar ze hadden beter eerst nieuwe sociale huurwoningen kunnen bouwen en dan pas verkopen.

Die woningen moesten wel verkocht worden vanwege de verhuurdersheffing die  aan woningcorporaties werd opgelegd. Door die heffing moesten corporaties gaan bezuinigen en bleef nieuwbouw uit. Dat onzalige plan kwam uit de VVD-koker (Rutte II, Stef Blok), maar ja die wonen natuurlijk ook niet in sociale woningbouw. Dus niet de woningbouwcorporaties hierop aankijken (die hebben hier zelfs voor gewaarschuwd), maar de regering. 

Poezie schreef op 07-08-2025 om 17:26:

[..]

Dan moet je ook niet zeuren als mensen uit de randstad naar Friesland willen verhuizen. Je kunt nou eenmaal niet heel Nederland in de randstad proppen.

Ze moeten niet met als enige reden,  dat het goedkoper is daar komen wonen.

Huh, ik dacht Nederland een vrij land was en dat je mag wonen waar je wilt?!

Dus waarom zou je als randstedeling niet in Zeeland, Drenthe of Friesland mogen wonen, ongeacht de reden?

Als die Friezen, Drenthenaren of Zeeuwen geen import willen dan staat het ze vrij hun woning (voor minder geld) aan de lokale jeugd te verkopen. Maar ja, dan denken ze toch ineens weer aan hun eigen portemonnee…  Krokodillentranen dus

er.is.maar.1.Pino schreef op 07-08-2025 om 19:39:

[..]

Die woningen moesten wel verkocht worden vanwege de verhuurdersheffing die aan woningcorporaties werd opgelegd. Door die heffing moesten corporaties gaan bezuinigen en bleef nieuwbouw uit. Dat onzalige plan kwam uit de VVD-koker (Rutte II, Stef Blok), maar ja die wonen natuurlijk ook niet in sociale woningbouw. Dus niet de woningbouwcorporaties hierop aankijken (die hebben hier zelfs voor gewaarschuwd), maar de regering.

Ja, dat snap ik. Ik kijk de woco’s ook niet op aan ‘ze’ is algemeen. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-08-2025 om 20:43

Blauwe_Regen86 schreef op 07-08-2025 om 20:23:

Dus waarom zou je als randstedeling niet in Zeeland, Drenthe of Friesland mogen wonen, ongeacht de reden?

Als die Friezen, Drenthenaren of Zeeuwen geen import willen dan staat het ze vrij hun woning (voor minder geld) aan de lokale jeugd te verkopen. Maar ja, dan denken ze toch ineens weer aan hun eigen portemonnee… Krokodillentranen dus

zoals al eerder gezegd: Het gaat er niet om, of er geen import mag komen wonen. Wel als men alleen voor de goedkope woning komt en zich verder overal buiten houdt en zeurt over evt overlast van de gewone dagelijkse dingen. 

Miepjecody schreef op 07-08-2025 om 20:06:

[..]

Ze moeten niet met als enige reden, dat het goedkoper is daar komen wonen.

Nee, dat klopt niet. In de randstad zijn er te weinig woningen, daarom zijn ze daar zo duur. In Friesland zijn er meer woningen beschikbaar, daarom zijn ze goedkoper en is de randstedeling genoodzaakt om daarnaartoe te verhuizen. 

Blauwe_Regen86 schreef op 07-08-2025 om 20:23:

Als die Friezen, Drenthenaren of Zeeuwen geen import willen dan staat het ze vrij hun woning (voor minder geld) aan de lokale jeugd te verkopen. Maar ja, dan denken ze toch ineens weer aan hun eigen portemonnee… Krokodillentranen dus

En dat gaan wij dus binnenkort doen. Provincie Groningen.  Eind dit jaar/begin volgend jaar een huis in de verkoop doen waarbij we het gunnen aan een jongere uit die plaats. De laatste 5 jaar is daar slechts 1 woning voor een starter in de verkoop gekomen.  Ging inderdaad naar iemand uit het westen die makkelijk kon overbieden.  We hoeven niet de hoofdprijs. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-08-2025 om 22:02

Poezie schreef op 07-08-2025 om 21:46:

[..]

Nee, dat klopt niet. In de randstad zijn er te weinig woningen, daarom zijn ze daar zo duur. In Friesland zijn er meer woningen beschikbaar, daarom zijn ze goedkoper en is de randstedeling genoodzaakt om daarnaartoe te verhuizen.

in Friesland zijn ook veel te weinig woningen, dus dat is de reden niet. In het dorp waar ik woon 5000 inwoners, staan mss 6 woningen te koop en die zijn binnen 2 weken verkocht. En voor een 2-1 kapper betaal je hier 5,5 ton. dus ook niet super goedkoop.

Friezinnetje schreef op 07-08-2025 om 22:02:

[..]

in Friesland zijn ook veel te weinig woningen, dus dat is de reden niet. In het dorp waar ik woon 5000 inwoners, staan mss 6 woningen te koop en die zijn binnen 2 weken verkocht. En voor een 2-1 kapper betaal je hier 5,5 ton. dus ook niet super goedkoop.

Voor 5,5 ton heb je hier hooguit een doorsnee rijtjeshuis waar nog aan geklust moet worden.

Friezinnetje schreef op 07-08-2025 om 20:43:

[..]

zoals al eerder gezegd: Het gaat er niet om, of er geen import mag komen wonen. Wel als men alleen voor de goedkope woning komt en zich verder overal buiten houdt en zeurt over evt overlast van de gewone dagelijkse dingen.

Ook dat recht hebben “ze” gewoon he:
Puur en alleen voor een goedkope woning in Friesland gaan wonen, zich verder overal buiten houden en zeuren.

Ik ben het met je eens dat het er op die manier niet leuker of gezelliger op wordt. Maar als de Friezen dat echt zo een groot probleem zouden vinden, dan zouden ze die huizen vast wel aan andere Friezen verkopen (voor minder geld). Maar dat doen die Friezen dan toch weer niet..

Zelfde probleem speelt in Drenthe (waar ik vandaan kom). Uiteindelijk stemt iedereen met z’n portemonnee, en verkoopt zelf z’n huis aan de hoogste bieder. Die hoogste bieder komt meestal uit de randstad inderdaad. Dus dat gezeur over die randstedeling is in mijn ogen pure hypocrisie. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-08-2025 om 22:07

MMcGonagall schreef op 07-08-2025 om 22:04:

[..]

Voor 5,5 ton heb je hier hooguit een doorsnee rijtjeshuis waar nog aan geklust moet worden.

dat kan, maar goed dat hangt natuurlijk af van waar je woont in Nederland. Deze woningen zouden 10 jaar terug mss 3,5 ton kosten. dus ook hier worden de woningen steeds duurder. En ook hier is er woningtekort

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.