Huis, tuin en keuken
Brianna2001
03-08-2025 om 12:33
Verhuizen naar FRIESLAND
Ik vroeg me af hoe het is om vanuit de Randstad te verhuizen naar Friesland?
Het valt mij op dat de rijtjeshuizen daar maar 3 ton kosten. Hier is het dubbele een koopje. Voor 3 ton heb je misschien een koopgarant woning met voorwaarden of een gehorig appartement met een hoge vve door achterstallig onderhoud.
Hier zijn wel wat biblebelt dorpen. Hoe makkelijk kom je als buitenstaander in Friesland ertussen?
Hoe zit het met de arbeidsmarkt? Hier zijn erg veel vacatures maar ook hoge eisen omdat collega’s die er niet zijn elkaar niet kunnen begeleiden
en hoe zit het met de friese taal? Moet je die echt leren om er te kunnen leven en zoja hoe gaat dat over het algemeen?
En het belangrijkste kan je er echt voor 3 ton een woning kopen of zit er een addertje onder het gras? Als ik ooit het huis uit wil heb ik eigenlijk alleen als andere optie het buitenland
Herfstappeltaart
03-08-2025 om 19:08
Friezinnetje schreef op 03-08-2025 om 13:25:
tja, wat zal ik zeggen? Als je alleen voor de goedkope woningen naar Friesland wilt, dan zeg ik: Blijf maar lekker wonen, waar je nu woont. Rond de 3 ton is hier ook niet meer en anders gun ik het eerder de jongeren die hier geboren en getogen zijn.
Als je naar de stad gaat, dan heb je nog kans op iets in de prijs, maar in dorpen veel niet.
Als je als niet Fries naar een dorp komt, dan wordt het gewaardeerd dat je wat friese woorden leert, en je ook iets open staat voor wat er in het dorp gebeurt (kijkend naar waar ik woon). Niet meteen overal over zeurt dat de bakker stinkt, de boer lawaai maakt en de haan van de buren smorgens kraait. Het verhaal dat het in een dorp altijd rustig is, is niet waar. Ook hier wordt gewoon geleefd.
Dat is net zoiets als mensen uit de grote stad die heel pittoresk een "boerderijtje" kopen ergens op het platteland en daar een heel romantisch beeld bij hebben (kipjes en een geit in de tuin, elke dag verse eitjes)......en dan vervolgens echt verontwaardigd zijn dat de buurman boer 's morgens vroeg met de trekker gaat rijden, of dat het stinkt naar mest op het land...
Herfstappeltaart
03-08-2025 om 19:15
Miepjecody schreef op 03-08-2025 om 13:02:
[..]
Nou dit
Merk hier in Zeeland dat ook steeds meer mensen uit de randstad komen, omdat de huizen goedkoper zijn. En zij kunnen natuurlijk veel meer overbieden dan de zeeuwen zelf.
En dat is heel frustrerend voor veel jongeren in bijvoorbeeld Zeeuws-Vlaanderen. Ze willen graag in hun geboortestreek blijven wonen maar de leuke (betaalbare) huizen worden steeds meer opgekocht door o.a. Belgen.
Picunia
03-08-2025 om 19:32
Oh, ik herinner mij een stel, dat uit de Randstad in een Gronings dorp ging wonen, vlakbij de kerk. De kerkklok beierde van oudsher ieder uur. Daar hadden zij enorm last van en hebben op allerlei manieren geprobeerd het gebeier te (laten) stoppen. Dat heeft hun ‘inburgering’ geen goed gedaan en inmiddels wonen ze weer in de Randstad. Daar is het blijkbaar rustiger LOL.
Dus, mij lijkt het een goed advies om een tijdje in de woonplaats van je keuze te gaan bivakkeren. Wie weet hoe snel je weer terug wilt naar de Randstad.
Tjilp
03-08-2025 om 22:03
verhuis alleen naar Friesland als je daar graag wilt wonen en je wilt inzetten voor je omgeving. Ga er eerst eens een paar seizoenen op vakantie.
Martje80
03-08-2025 om 22:37
Tip: zoek een dorpje onder de Tjonger, daar wordt geen Fries gesproken, maar veelal Stellingwerfs. Veel makkelijker te leren dan dat vermaledijde Fries 
Ted68
04-08-2025 om 18:33
Friezinnetje: gaat niet over Beter of slechter…..
We hebben hier het verhaal van een Nederlandse; die zich ergerde aan de koebellen……. Ging er zelfs voor naar de rechter. Dat mens had dusbeter in NL kunnen blijven.
MMcGonagall
04-08-2025 om 18:56
Tjilp schreef op 03-08-2025 om 22:03:
verhuis alleen naar Friesland als je daar graag wilt wonen en je wilt inzetten voor je omgeving. Ga er eerst eens een paar seizoenen op vakantie.
Dat vind ik nu weer zo’n onzinnige opmerking. Net alsof mensen in Friesland zoveel betrokkener zijn bij hun woonplaats dan mensen elders. Voor mijn gevoel hebben noorderlingen en ook Zeeuwen meer een soort gevoel van trots (ik voel me geen trotse Zuid-Hollander en wij hebben ook geen eigen volkslied), maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over de aangenaamheid van echte of neppe Friezen als buur.
Auwereel
06-08-2025 om 20:07
MMcGonagall schreef op 04-08-2025 om 18:56:
[..]
Dat vind ik nu weer zo’n onzinnige opmerking. Net alsof mensen in Friesland zoveel betrokkener zijn bij hun woonplaats dan mensen elders. Voor mijn gevoel hebben noorderlingen en ook Zeeuwen meer een soort gevoel van trots (ik voel me geen trotse Zuid-Hollander en wij hebben ook geen eigen volkslied), maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over de aangenaamheid van echte of neppe Friezen als buur.
Geheel off-topic:
Zuid-Holland heeft wel een volkslied (weet ik sinds vandaag):
https://historiek.net/volkslied-van-zuid-holland-zuid-hollandlied/83227/
Maar heb je ooit een Zuid-Hollander het ooit horen zingen?
De andere volksliederen van Nederland:
https://historiek.net/lijst-van-nationale-provinciale-nederlandse-volksliederen/83230/
Zusje7691
06-08-2025 om 20:30
Ik overweeg ook om naar Friesland te verhuizen. Voor het geld waar ik hier woon kan ik daar bijna vrijstaand wonen… t is dat mijn kind dan op straat staat want die wil niet mee. Moet dus wachten tot hij eindelijk hier in de buurt iets kan krijgen. Ik zou zeker Fries gaan leren en lid worden van de plaatselijke muziekvereniging 🎵 Misschien kom ik daar dan ook nog wel mijn droomman tegen, dat zou helemaal top zijn 😄
Vrijevlinder
07-08-2025 om 09:17
Het wordt druk in Friesland als ik het zo lees, met al die mensen die er komen voor een goedkoop huis.
Poezie
07-08-2025 om 09:23
Friezinnetje schreef op 03-08-2025 om 13:25:
tja, wat zal ik zeggen? Als je alleen voor de goedkope woningen naar Friesland wilt, dan zeg ik: Blijf maar lekker wonen, waar je nu woont. Rond de 3 ton is hier ook niet meer en anders gun ik het eerder de jongeren die hier geboren en getogen zijn.
Als je naar de stad gaat, dan heb je nog kans op iets in de prijs, maar in dorpen veel niet.
Als je als niet Fries naar een dorp komt, dan wordt het gewaardeerd dat je wat friese woorden leert, en je ook iets open staat voor wat er in het dorp gebeurt (kijkend naar waar ik woon). Niet meteen overal over zeurt dat de bakker stinkt, de boer lawaai maakt en de haan van de buren smorgens kraait. Het verhaal dat het in een dorp altijd rustig is, is niet waar. Ook hier wordt gewoon geleefd.
Als de Friezen hun kinderen dan ook in Friesland houden dan is er voor de kinderen die geboren en getogen zijn in de randstad ook eindelijk weer eens plek.
SuzyQFive
07-08-2025 om 09:55
Poezie schreef op 07-08-2025 om 09:23:
[..]
Als de Friezen hun kinderen dan ook in Friesland houden dan is er voor de kinderen die geboren en getogen zijn in de randstad ook eindelijk weer eens plek.
Lastig studeren aan de universiteit in Friesland
Die is er namelijk niet (meer). De RUG heeft een paar satellietopleidingen in Leeuwarden (rechten bijv) maar dan houdt het ook wel op.
Zelf als Groninger in Leeuwarden gestudeerd in de zero’s (lerarenopleidingen zijn ooit in de jaren 80 van Groningen naar Leeuwarden verplaatst).
Poezie
07-08-2025 om 17:26
SuzyQFive schreef op 07-08-2025 om 09:55:
[..]
Lastig studeren aan de universiteit in Friesland
Die is er namelijk niet (meer). De RUG heeft een paar satellietopleidingen in Leeuwarden (rechten bijv) maar dan houdt het ook wel op.
Zelf als Groninger in Leeuwarden gestudeerd in de zero’s (lerarenopleidingen zijn ooit in de jaren 80 van Groningen naar Leeuwarden verplaatst).
Dan moet je ook niet zeuren als mensen uit de randstad naar Friesland willen verhuizen. Je kunt nou eenmaal niet heel Nederland in de randstad proppen.
Picunia
07-08-2025 om 19:01
Ik geloof niet, dat daar iemand over zeurt. Het probleem van Randstedelingen in het Noorden kan zijn, dat ze zich overal aan kunnen ergeren (zie mijn eigen bericht, die van Herstappeltaartje en de Zwitserse variant van Ted68). Uiteraard zijn mensen uit de Randstad welkom, maar ze moeten zich wel aanpassen aan de mores van hun nieuwe woonplaats.
En als je dat niet kunt, niet midden in een dorp gaan wonen, maar er even buiten, heb je minder last van dingen.
Poezie
07-08-2025 om 19:17
Die huizen in de randstad zijn natuurlijk ook niet zo duur geworden omdat de oorspronkelijke Randstedeling dat kan betalen.
Al die mensen die vanuit provincies die geen universiteit hebben naar de randstad komen om te studeren gaan allemaal na afronding van hun studie veel geld verdienen waardoor ze de huizen in de randstad kunnen kopen in de schattige authentieke buurten die voorheen werden bevolkt door het "plebs" van de stad.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.