Huis, tuin en keuken
MelMel
03-11-2025 om 19:28
Verbouwen - wat zou jij nog een keer zo doen
Begin volgend jaar wordt ons huis helemaal gestript, verbouwd om te zorgen dat er een wat betere doorgang door het huis komt en opnieuw bevloerd en geverfd. Er is al dertig of veertig jaar niets aan gedaan voor we het een jaar geleden kochten dus het wordt tijd.
Als jullie (nog) een keer zouden gaan verbouwen wat zouden jullie dan weer opnieuw doen? Zijn er dingen die jullie anders zouden doen? Van het forum heb in elk geval de volgende dingen geleerd:
Badkamer:
Steuntje voor je voet zodat je daar kunt steunen tijdens benen scheren
Keuken:
Oven liefst op heuphoogte
Deuren:
Geen bovenlichten
Wie heeft er nog meer? Alvast bedankt!
MelMel
05-11-2025 om 17:36
Ysenda schreef op 03-11-2025 om 22:50:
ik vind die geen bovenkasten wel een grappige, waar laat je je spullen dan? Op planken? Lekker al die vettigheid er op?
Nu is mijn keuken wel 1,70x 2,25 van muur tot muur. Ik overweeg juist om er nog een laag bovenkasten bij te doen. Is alleen lastig vanwege het schuine dak.
Ik vond de geen bovenkasten vrij radicaal. Mijn partner wil ze ook heel graag niet hebben. Zal in principe wel moeten passen. Bedankt voor nog een bespreekpunt.
Partner en ik wonen pas tien maanden samen dus we merken wel dat we flink veel moeten praten om te zorgen dat we alles op een rijtje hebben wat we willen.
MelMel
05-11-2025 om 17:37
BlairW schreef op 04-11-2025 om 08:25:
2e toilet terug laten plaatsen, was de beste beslissing ooit. Vorige bewoners hadden die weggehaald om een designradiator op te hangen 🤪 met de verbouwing van de badkamer dus mooi weer terug laten plaatsen.
Verder vind ik geen bovenkastjes in de keuken niet mooi. Ik vind het veel te kaal en leeg ogen, bij iedereen.
Randloos toilet vind ik ook niet praktisch. Wordt juist heel snel vies tot aan de bovenkant. Plasspetters die omhoog spetteren tot bovenaan in de pot aan de voorkant (blijkbaar plas ik wat meer vooruit ipv recht omlaag). Ik vind het niet fris en kies de volgende keer weer voor een normale.
Ik ga eens goed op wc's studeren. Het liefste wil ik zo'n Japanse met schoonblaasfunctie maar dat kost te veel, zeker voor alle drie de toiletten!
MelMel
05-11-2025 om 17:38
MarvelousM schreef op 04-11-2025 om 10:01:
Mijn huis was nogal basic toen ik het 20 jaar geleden kocht, dus ik ben blij met:
- een badkamer
- een wc boven
- een keuken mét bovenkastjes (al zou ik een volgende keer de kastjes tot boven laten doorbouwen)
- driedubbele ramen
Wat ik een volgende keer niet meer zou doen: vloerverwarming in de badkamer. Ik heb twee warme matten liggen en zo lang spendeer ik toch niet daar verder. En ik blijk te gierig om die vloerverwarming te laten draaien. Kostte me één december ineens 40 euro aan extra stroom of zo.
Oeh dat valt tegen. Wij overwegen juist boven geen verwarming aan te leggen maar dan wel elektrische vloerverwarming in de badkamers en een airco die kan verwarmen op allebei de slaapkamers.
MelMel
05-11-2025 om 17:39
LazyCat schreef op 04-11-2025 om 10:51:
[..]
Goed punt! Ik heb maar 8 stopcontacten in de woonkamer en dat is echt veel te weinig. Nu moet ik alsnog lopen klooien met verlengsnoeren.
Pffft we gaan alle muren van binnenuit isoleren dus nieuwe stopcontacten is een kleine klus maar had me nooit bedacht dat je er zoveel zou willen.
Dorestad
05-11-2025 om 17:41
MelMel schreef op 05-11-2025 om 17:37:
[..]
Ik ga eens goed op wc's studeren. Het liefste wil ik zo'n Japanse met schoonblaasfunctie maar dat kost te veel, zeker voor alle drie de toiletten!
Wij hebben hem in de badkamer. Zo'n Geberit. Föhn hebben we wel uitgezet, dat duurde te lang. Toilet beneden gebruiken wij nauwelijks. Dat is toilet voor bezoek eigenlijk geworden. Puur vanwege de andere boven.
Fiorah
05-11-2025 om 17:44
Schoondochter schreef op 04-11-2025 om 11:02:
[..]
Die nis zit bij ons zo hoog dat hij eigenlijk niet nat wordt. Dat scheelt wel.
Dit moet wel. Ik had er één op borsthoogte, prachtig, praktisch, en vies en onhandig.
Ysenda
05-11-2025 om 17:52
MelMel schreef op 05-11-2025 om 17:39:
[..]
Pffft we gaan alle muren van binnenuit isoleren dus nieuwe stopcontacten is een kleine klus maar had me nooit bedacht dat je er zoveel zou willen.
Ik heb er in mijn keuken van 2x2 al 12.
In mijn woonkamer van 4x4 maar 6 en dat is te weinig, ik was liever naar 16 gegaan, in elke hoek 4.
En ik had er ook graag 1 of 2 boven langs het plafond gehad zoals heel vroeger, erg handig voor kerstverlichting.
MelMel
05-11-2025 om 17:53
Fiorah schreef op 05-11-2025 om 17:44:
[..]
Dit moet wel. Ik had er één op borsthoogte, prachtig, praktisch, en vies en onhandig.
Ik ga hier ook nog eens goed over nadenken. Ik vind het er altijd zo mooi uitzien zo'n nis.
masatu
05-11-2025 om 17:56
MelMel schreef op 05-11-2025 om 17:38:
[..]
Oeh dat valt tegen. Wij overwegen juist boven geen verwarming aan te leggen maar dan wel elektrische vloerverwarming in de badkamers en een airco die kan verwarmen op allebei de slaapkamers.
Ik zou ook eens inventariseren wat het zou kosten als je ook boven vloerverwarming wilt aanleggen. Bij ons was dat in elk geval niet zoveel.
Met een geschikte warmtepomp kan je deze ook gebruiken voor vloerkoeling.
Wij hebben 'normale' vloerverwarming in de badkamers. Het is daar altijd prima comfortabel en ik ben blij dat we één verwarmingssysteem in het hele huis hebben, maar je hebt niet het idee van 'warme voeten' zoals je met een elektrische vloerverwarming wel hebt. Die zet je echt even aan als je er bent, en verder niet (of wel, maar dan kost het veel stroom). En dan ligt het er een beetje aan wat je wilt.
Fenyw
05-11-2025 om 18:10
Ik heb een inloopdouche met enkel een halfhoog muurtje als afscheiding. Doordat de doucheruimte breed is, spat het niet in de rest van de badkamer. Het glas zou bovenop het muurtje geplaatst worden en orspronkelijk tot aan het plafond zijn, buiten dat ik zo hoog niet kan komen krijg je als je er wél bij kunt vieze strepen van de wisser op je plafond. Het glas was nog in de maak toen we onze badkamer in gebruik namen en merkten dat het totaal niet nodig is. Het geeft nu een heel ruimtelijk gevoel.
Nog een tip: kalkontharder op je douche. Scheelt veel poetsen.
Elektrische verwarming in de badkamer, je hoeft dan niet het hele huis warm te hebben voordat het in de badkamer warm is.
Wilgenkatje-
05-11-2025 om 18:56
Ik heb een ongelooflijke hekel aan verbouwen, helemaal als het zo grondig moet als ik hier lees! Zijn wij te oud voor hoor, dan ga ik liever verhuizen 
BlairW
05-11-2025 om 19:06
MelMel schreef op 05-11-2025 om 17:38:
[..]
Wij hebben elektrische vloerverwarming in de badkamer en deze gaat 2 keer per dag een uur of wat aan. Werkt prima hoor 😊 hij gaat in de ochtend en avond aan als het “spitsuur” is. Ons stroomverbruik is daardoor echt niet heel erg omhoog gegaan. Wij verwarmen ook op de slaapkamers met airco overigens. En sinds 2 jaar ook in de woonkamer. Wij hebben wel ook zonnepanelen erbij overigens.
BlairW
05-11-2025 om 19:10
Waterontharder is hier trouwens echt 1 grote flop. Wat een onding zeg! Nee, ik heb geen kalk meer. Ik heb nu 1 of ander residu dat achter blijft op de vloertegels in de douche en onderaan op de glazen wand. En guess what? Dat is er dus met geen mogelijkheid meer af te krijgen! Antikal werkt niet, want het is geen kalk. Er werkt gewoon echt niks op. Als ik dit had geweten, had ik dat ding echt nooit laten plaatsen. Nog liever kalk wat je gewoon weg krijgt en goed bij kan houden dan dit. En ik ben niet de enige. Is een veel gehoorde klacht over waterontharders.
MelMel
05-11-2025 om 20:19
Wilgenkatje- schreef op 05-11-2025 om 18:56:
Ik heb een ongelooflijke hekel aan verbouwen, helemaal als het zo grondig moet als ik hier lees! Zijn wij te oud voor hoor, dan ga ik liever verhuizen
Wilgenkatje hou op schei uit - we zochten niet naar een verbouw huis maar dat is het wel geworden. We wonen hier nu tien maanden. Met een beetje geluk hoeven we na de verbouwing de volgende tien jaar niet meer weg. En dan wil ik nooit meer zoiets plannen.
MelMel
05-11-2025 om 20:21
BlairW schreef op 05-11-2025 om 19:10:
Waterontharder is hier trouwens echt 1 grote flop. Wat een onding zeg! Nee, ik heb geen kalk meer. Ik heb nu 1 of ander residu dat achter blijft op de vloertegels in de douche en onderaan op de glazen wand. En guess what? Dat is er dus met geen mogelijkheid meer af te krijgen! Antikal werkt niet, want het is geen kalk. Er werkt gewoon echt niks op. Als ik dit had geweten, had ik dat ding echt nooit laten plaatsen. Nog liever kalk wat je gewoon weg krijgt en goed bij kan houden dan dit. En ik ben niet de enige. Is een veel gehoorde klacht over waterontharders.
Pffft dit moet ik dan eens goed onderzoeken. Het zou vooral gaan om machines in betere staat te houden. En mijn thee lekkerder te maken, het water is hier te hard voor lekkere thee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.