Huis, tuin en keuken
Loulou39
31-05-2025 om 13:40
Vaatwasser stinkt
De vaatwasser ruikt nu al een tijdje naar natte hond, en helaas de vaat zelf ook.
Heeft iemand een tip om dit te verhelpen? Ik zie wel wat tips op internet voorbij komen, maar waar de één bij zweert, raadt de ander af.
Ik heb meer vertrouwen in jullie ervaringen😃.
O, en ik heb het filter er uit gehaald en die plaat, maar die zijn schoon. Het valt me trouwens wel op dat er water in het "filterputje" staat: is dat normaal?
Loulou39
31-05-2025 om 23:02
Earlgreythee schreef op 31-05-2025 om 21:32:
Bij ons was de truc: aparte (wegwerp)bakjes voor de mayo. En alles wat met rauwe ei is, apart voorwassen met afwasmiddel en koud water. Rauw ei laat zo’n smerige lucht achter op de vaat, maar nu dus nooit meer last van ☺️
Ja had ik ook gehoord inderdaad. Ik eet zelf geen mayonaise, en geen ei (thuis), dus ik denk echt dat het aan de voerbakjes ligt (snelle google zegt dan er eiwit in kattenvoer zit}. Maar die bakjes was ik meerdere keren af met lauw water en zeep.
@BlairW: ga ik ook even proberen, ik dacht dat 60 graden het hoogste was van wat mijn vaatwasser kan doen, maar ik ga het morgenochtend uitzoeken!👍️Ik ga even alles tegelijk doen. Ook de rubbers, wat Bakblik zegt.
Dank jullie wel voor alle tips!!
Biebel
01-06-2025 om 10:05
Als je alles hebt schoongemaakt, doorgespoeld en machine gereinigd op 70 graden, is er nog een overweging; ligt het aan de vaatwasser of komt het uit het riool waar de vaatwasser in wegspoelt?
Bij een verstopping kan je vaatwasser het vuile water niet helemaal kwijt (pompt het weg en het slaat terug). Hoewel je vaatwasser het water uiteindelijk wel kwijt raakt, kan het zijn dat het vuile water door die verstopping langer in de vaatwasser blijft.
Met dat in gedachten zou je voor de zekerheid ook die afvoerleiding kunnen doorspoelen met kokend water en eventueel wat soda.
watertoren
01-06-2025 om 10:25
Ik heb er nooit last van gehad maar ik reinig de vaatwasser om de paar maanden met W5 Dishwasher Cleaner van de Lidl. Die is niet altijd te koop maar zodra ze het weer hebben dan sla ik een hoop in.
GroenTuintje
01-06-2025 om 11:00
watertoren schreef op 01-06-2025 om 10:25:
Ik heb er nooit last van gehad maar ik reinig de vaatwasser om de paar maanden met W5 Dishwasher Cleaner van de Lidl. Die is niet altijd te koop maar zodra ze het weer hebben dan sla ik een hoop in.
Ja die heb ik ook wel eens gekocht 
Rozi
01-06-2025 om 12:01
Ik ga die ook maar eens kopen dan! Wat ik weleens doe is een ovenschaal met azijn vullen en die in de vaatwasser zetten en dan laten draaien op een heet programma.
Mukske
01-06-2025 om 17:29
Niet afwassen op het eco programma of lagere temperaturen!
Altijd kiezen voor het langste en heetste afwas programma. Commerciële vaatwassers wassen zelfs op 80 graden de vaat en dat is niet voor niks.
Bacteriën en schimmels gaan alleen dood op hogere temperaturen.
Hetzelfde geldt voor je wasmachine. Heb je stinkende was, was op een langer programma met hogere temperatuur, desnoods met een voorwas.
De vaatwasser/wasmachine, filter en rubbers, moeten daarnaast ook regelmatig schoongemaakt worden.
Courage
01-06-2025 om 23:28
Mukske schreef op 01-06-2025 om 17:29:
Niet afwassen op het eco programma of lagere temperaturen!
Altijd kiezen voor het langste en heetste afwas programma. Commerciële vaatwassers wassen zelfs op 80 graden de vaat en dat is niet voor niks.
Bacteriën en schimmels gaan alleen dood op hogere temperaturen.
Hetzelfde geldt voor je wasmachine. Heb je stinkende was, was op een langer programma met hogere temperatuur, desnoods met een voorwas.
De vaatwasser/wasmachine, filter en rubbers, moeten daarnaast ook regelmatig schoongemaakt worden.
Nou, ik doe het al jaren op 45 graden en om de zoveel tijd een keer op 65 en dat gaat prima hoor. Af en toe de vaatwasser schoonmaken, gewoon met de hand: rekken eruit, zijkant ervan schoonmaken, sproeiarmen nakijken (ja, die kunnen los) en natuurlijk even het filter. Nooit problemen gehad. Al 15 jaar dezelfde vaatwasser (draait eens per 2 dagen). Voorspoelen doe ik ook niet; alleen etensresten er vanaf. Oja, en dan verkort ik het programma ook nog eens.
Je hoeft je afwas trouwens ook niet te steriliseren natuurlijk. Gewoon schoon. Vroeger toen we het nog met de hand deden in een sopje, ging het ook niet op 80 graden hè.
In situatie van TO zou ik daarom ook eens naar de afvoer/het riool kijken. Want als het echt zo'n putlucht is...
Loulou39
02-06-2025 om 06:04
Courage schreef op 01-06-2025 om 23:28:
[..]
.
In situatie van TO zou ik daarom ook eens naar de afvoer/het riool kijken. Want als het echt zo'n putlucht is...
Geen putlucht gelukkig hoor, maar zo’n natte hond lucht, dus ik denk dat het in de vaatwasser zelf zit
Drakenvlieg
02-06-2025 om 11:24
[..]
Nou, ik doe het al jaren op 45 graden en om de zoveel tijd een keer op 65 en dat gaat prima hoor. Af en toe de vaatwasser schoonmaken, gewoon met de hand: rekken eruit, zijkant ervan schoonmaken, sproeiarmen nakijken (ja, die kunnen los) en natuurlijk even het filter. Nooit problemen gehad. Al 15 jaar dezelfde vaatwasser (draait eens per 2 dagen). Voorspoelen doe ik ook niet; alleen etensresten er vanaf. Oja, en dan verkort ik het programma ook nog eens.
Je hoeft je afwas trouwens ook niet te steriliseren natuurlijk. Gewoon schoon. Vroeger toen we het nog met de hand deden in een sopje, ging het ook niet op 80 graden hè.In situatie van TO zou ik daarom ook eens naar de afvoer/het riool kijken. Want als het echt zo'n putlucht is...
Wilde net bovenstaande schrijven, scheelt typen dank je.
Hier hetzelfde: altijd op eco, om de dag aan. Ik gooi alles er zo in zonder afspoelen, nooit aan eiwitten gedacht. Ook katteneetbakjes gaan er zo in.
Hogere temperatuur vind ik echt zonde van het stroomverbruik.
Ik gebruik altijd eco blokjes van de Duitse DM.
Ik maak 'm te weinig (1x per jaar?) schoon maar nooit geurproblemen. Inmiddels 12 jaar oud en ziet er nog uit als nieuw van binnen...
Maar idd, als ik 'm schoonmaak gaat het ook grondig: niet alleen het filter maar ook incl sproeiarmen eruit halen en reinigen, rubbers reinigen, alle groeven die ik kan vinden. Zou eerst dat goed proberen.
Courage
02-06-2025 om 12:19
Loulou39 schreef op 02-06-2025 om 06:04:
[..]
Geen putlucht gelukkig hoor, maar zo’n natte hond lucht, dus ik denk dat het in de vaatwasser zelf zit
Dat is fijn, want rioollucht is echt afschuwelijk. Dan inderdaad de vaatwasser eens goed schoonmaken. 😊
Anna76
02-06-2025 om 14:55
[..]
Je hoeft je afwas trouwens ook niet te steriliseren natuurlijk. Gewoon schoon. Vroeger toen we het nog met de hand deden in een sopje, ging het ook niet op 80 graden hè.In situatie van TO zou ik daarom ook eens naar de afvoer/het riool kijken. Want als het echt zo'n putlucht is...
Ja, zo doe ik het ook. Het eco-programma is ook het langste programma op mijn vaatwasser en deze droogt ook nog het beste.
Qua commerciële vaatwassers ken ik alleen die apparaten waar na een paar minuten al je vaat uit komt rollen, kan me voorstellen dat die daarom veel heter wassen, maar voor huishoudelijk gebruik lijkt me dat onzin.
MMcGonagall
02-06-2025 om 19:26
Ik ben toch benieuwd of je de achterkant van de klep al hebt schoongemaakt. Dus aan de binnenkant, het deel dat je niet ziet als de klep open staat.
Loulou39
02-06-2025 om 19:36
MMcGonagall schreef op 02-06-2025 om 19:26:
Ik ben toch benieuwd of je de achterkant van de klep al hebt schoongemaakt. Dus aan de binnenkant, het deel dat je niet ziet als de klep open staat.
Nee, dat heb ik niet schoongemaakt 😅.
Ik veeg altijd de restjes van de vaat, en de kattenvoerbakjes was ik eerst alvast wat af, verder check ik het filter. Maar dat is alles.....
Vaatwasser is iets ouder dan een jaar.
Ik wilde zondag de vaatwasser van top tot teen schoonmaken, maar er kwam iets vervelends tussen. Dus hopelijk vrijdag of het weekend. Ik heb de Sun reinigingszakjes, en voor de rest denk ik helemaal ontmantelen en poetsen.
MMcGonagall
02-06-2025 om 19:38
Loulou39 schreef op 02-06-2025 om 19:36:
[..]
Ik veeg altijd de restjes van de vaat, en de kattenvoerbakjes was ik eerst alvast wat af, verder check ik het filter. Maar dat is alles.....
Ik wilde zondag de vaatwasser van top tot teen schoonmaken, maar er kwam iets vervelends tussen. Dus hopelijk vrijdag of het weekend. Ik heb de Sun reinigingszakjes, en voor de rest denk ik helemaal ontmantelen en poetsen.
Als je dat nog nooit hebt schoongemaakt, komt daar een flinke laag zwarte bagger vanaf. Oh wacht, een jaar, misschien valt het mee.
Herfstappeltaart
02-06-2025 om 19:38
Loulou39 schreef op 02-06-2025 om 19:36:
[..]
Op deze manier neemt de vaatwasser je geen werk uit handen....Ik doe er eigenlijk nooit iets aan. Af en toe het filter schoonmaken en af en toe zo'n schoonmaakblokje er in, meer niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.