Huis, tuin en keuken
hoopsydaisy
15-02-2026 om 15:12
Urn herkennen en uitstrooien
Binnenkort komt een familielid te overlijden. En tenzij er een testament is, ben ik de enige erfgenaam.
Nu zit ik met het volgende. De partner is in 2018 overleden, en gecremeerd. Ik weet niet wat er met de as is gebeurd. Ik heb het crematorium het al gevraagd, die de crematie heeft bevestigd en schreef dat de as is meegegeven aan de opdrachtgever. Waarschijnlijk dus mijn tante.
Navraag bij begraafplaatsen leverde niks op.
Er is een kans dat de as nog bij haar thuis staat. Ik wil er op een respectvolle wijze afscheid van nemen, door het uit te strooien. En dat het niet ineens op een kringloop of vuilnisbelt belandt. Maar ik merk dat de kans groot is dat ik de urn niet eens ga herkennen. Op internet staan zoveel urnen die niet eens op een urn lijken...
Mijn vraag is: heeft iemand dit ook ooit meegemaakt, en hoe ging je ermee om? Heeft iemand tips om de mogelijke urn van mijn oom te kunnen herkennen? (met in mijn achterhoofd houdend dat hij natuurlijk ook kan zijn uitgestrooid. tante kan ik het nu niet meer vragen)
Roos57
15-02-2026 om 15:24
Bedoel je dat je oom in een urn kan staan bij je tante thuis ?
En of jij de urn dan herkent als een urn ?
Mijn antwoord ja je herkent een urn als hij nog bij je tante staat .
Sterkte.
Ambra
15-02-2026 om 15:25
in de as ligt waarschijnlijk het identiteits- steentje.
Met dat nummer kunnen ze bij het crematorium de naam er bij zoeken. Als je het niet ziet zitten om de urn open te maken willen ze dat misschien wel in het crematorium doen.
Ambra
15-02-2026 om 15:26
oh ik lees niet goed
Hoe herken je een urn?
Waarschijnlijk de enige vaas in huis met een deksel. En zwaarder dan je denkt..
Ginevra
15-02-2026 om 15:33
Is het familielid je tante? anders is het verhaal nogal onduidelijk. Het is een vrij grote pot of vaas met een deksel erop. Ik neem aan dat je het wel herkent hoor.
MMcGonagall
15-02-2026 om 15:48
De standaard ‘verpakking’ als je geen urn koopt is toch geen vaas? Geen idee wat dan wel overigens. De as van mijn moeder zat in een soort vierkante doos en hebben we bij het crematorium uitgestrooid. Niemand had behoefte aan oma op zijn schoorsteen. We wilden de kinderen tzt ook niet opzadelen met een hele verzameling urnen van grootouders en ouders.
Ginevra
15-02-2026 om 15:51
ja, die doos kan ook. Volgens mij is dat voor als je wil uitstrooien of later een urn wil uitkiezen, maar dat weet ik niet zeker. Maar dan nog kan die doos jaren blijven staan natuurlijk. Dus TS moet ook voorzichtig zijn met zware afgesloten dozen ![]()
Ambra
15-02-2026 om 15:51
het kan trouwens ook nog een as- bus zijn. Dat is geen urn, die miet je aanschaffen. De asbus is datgene waar de as in zit als je bv wilt uitstrooien. Het is een soort koker. Ik weet even niet meer van welk materiaal. Die van mijn moeder staat nog in het crematorium en kan niet even voor je gaan kijken. Ben het vergeten van mijn vader.
Beterlaat2021!
15-02-2026 om 15:55
De urn kan ook een soort buis zijn met een deksel.
Maar voor het zelfde geld is het een beeld.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je tante haar partner zelf heeft uitgestrooid. Jammer dat het blijkbaar niet bekend is in de familie.
Poezenmeisje
15-02-2026 om 16:11
Mijn stiefvader zat/zit in verscheidene potjes en ligt deels in de Nijl. Volgens mijn broer zal ook een deel in de stofzuiger zijn beland na een ongelukje.
Ik weet wel welke potjes we straks gaan weggooien, ik heb er duct tape omheen gedaan...
Marty1984
15-02-2026 om 16:12
Weet je wie de begrafenis toen afgehandeld heeft?
Hier kan je namelijk gewoon een urne bijkopen bij de begrafenisondernemer.
En anders zou ik dus wel op het moment supreme voorzichtig rondkijken in tante haar huis. Het lijkt me dat als oom niet uitgestrooid is dat je zoiets op een aantal logische plaatsen terugvindt zoals bovenop een kast of in een kast in de leefruimte of de slaapkamer.
Niet dat oom ergens in de kelder in een zak zit.
Weet je wie - van familie of vrienden - er op de begrafenis was van oom en die misschien meer zou kunnen weten?
Daglichtlamp
15-02-2026 om 16:33
Maar je familielid leeft nu nog? Zou je het niet gewoon aan haar kunnen vragen? Of is dat niet meer mogelijk?
Lichtbron
15-02-2026 om 16:35
Misschien kun je navraag doen bij de buren.. Weten hoogstwaarschijnlijk wel wie bij haar over de vloer kwamen en een adres kunnen geven of telefoonnummer van degene..
Fenyw
15-02-2026 om 17:37
Een asbus kan er uit zien als een Pringlesbus of een Nesquickdoos. Vaak met een botanische foto op de buitenkant. Je kan het niet per ongeluk opendraaien, daar is een muntje voor nodig.
Als er een urn is gekocht zijn er legio mogelijkheden, van bol tot zeilbootje tot vaas en alles er tussenin. Het is wel afgesloten, je hoeft niet bang te zijn dat je iets omstoot en er dan as om je heen dwarrelt.
BlairW
15-02-2026 om 23:31
Daglichtlamp schreef op 15-02-2026 om 16:33:
Maar je familielid leeft nu nog? Zou je het niet gewoon aan haar kunnen vragen? Of is dat niet meer mogelijk?
Dit was ook mijn eerste gedachte. Vraag wat deze persoon wil dat er met de as gebeurt. En eventueel ook met de eigen as (als deze persoon gecremeerd wil worden) na het overlijden.