Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Tweede/derdehands auto kopen of occasion leasen

Hoi allemaal, 

Ik ben een auto-leek en we hebben op dit moment geen auto. We lopen hier nu steeds vaker tegenaan omdat OV hier in de buurt slecht rijdt. En dus moeten we eraan geloven, we moeten echt een auto. 

We hebben niet ontzettend veel eigen geld en willen het liefst niet al ons spaargeld hieraan uitgeven. Maar nu kwam ik de optie van occassion lease tegen. Soms voor 200,- per maand, kosten (exc brandstof) en verzekeringen inbegrepen. Maar wat is het addertje? Dit klinkt voor ons ideaal, maar zie ik iets over het hoofd? Waarom is het een beter/slimmer dan het ander?

We zouden de auto niet gebruiken voor ons werk, maar eerder voor naar familie/uitstapjes/boodschappen/sport 

Wat denken jullie?


Incl. reparaties? Lees de kleine lettertjes eens. Hoeveel jaar duurt het contract?
Wat bij overlijden/werkloosheid enz. Hoeveel km mag je jaarlijks rijden?

Ik weet niet hoe vaak jullie een auto nodig hebben, maar is een deelauto ook een optie? En voor vakantie dan een auto huren. Is wel even rekenen..

Hoe vaak per maand gebruik je een auto? Wat zou je kwijt zijn aan kosten voor deelauto of die keren auto huren?

Ik heb op dit moment een occasion in private lease. 
Ik gebruik 'm niet voor woon-werk maar wel meerdere keren per week.
Hiervoor had ik een nieuwe auto in private lease. Er is bij mij geen verschil in contract tussen een nieuwe en een occasion, occasions zijn meestal vrij jonge wagens die eerder terug gekomen zijn dan het oorspronkelijke contract. 

De adder van private lease zit er in dat het als een lening wordt gezien en het invloed heeft op je maximale hypotheek. Dus als jullie ook bezig zijn met het kopen van een ander huis zou ik het nu niet doen tenzij je ruim onder je maximale hypotheek aan het zoeken zijn. Mijn vorige contract is daarom zelfs een jaar verlengd omdat die nog niet bij BKR gemeld hoefde te zijn. Ook als je al andere 'schulden' hebt die geregistreerd staan kan dat inhouden dat je niet geaccepteerd wordt voor private lease.

De andere adders zijn op zich duidelijk: wat is het tarief bij meer gereden kilometers en wanneer worden die afgerekend: per jaar, of aan het eind van het contract? En als het per jaar is, worden eventueel te veel betaalde km in het volgende jaar dan eerst verrekend? Als je denkt dat je minder km gaat rijden de periode die volgt dan is het handiger om aan het eind pas te betalen. Denk je dat het meer wordt kun je het aantal te rijden km aanpassen: duurder per maand. Km's die over zijn krijg je nooit betaald.

Bij schade heb je altijd een eigen risico. Onderhoud is ideaal, die rekeningen zie ik niet en ook voor kleine dingen als ruitenwisservloeistof bijvullen of banden op spanning brengen rij ik gewoon even langs.

Ik ben er erg tevreden mee. 

Als je niet in een stad woont, zijn er ook geen deelauto's. 

Vetplantje

Vetplantje

22-09-2022 om 12:50 Topicstarter

Madeliefjees schreef op 22-09-2022 om 11:35:

Incl. reparaties? Lees de kleine lettertjes eens. Hoeveel jaar duurt het contract?
Wat bij overlijden/werkloosheid enz. Hoeveel km mag je jaarlijks rijden?

Zo lijkt het idd wel, op eigen risico na dan. Hoe langer het contract hoe goedkoper de maandlasten. Wij kijken nu naar 36 maanden, 10.000 km per jaar. Goed om idd nog naar eventuele risico’s te kijken ja, daar had ik nog niet aan gedacht 

Vetplantje

Vetplantje

22-09-2022 om 12:52 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 22-09-2022 om 11:53:

Hoe vaak per maand gebruik je een auto? Wat zou je kwijt zijn aan kosten voor deelauto of die keren auto huren?


Ik denk dat het dan ongeveer zou gaan om 8 keer per maand, afwisselend voor korte en lange stukjes. Het nadeel van een deelauto vind ik dat je betaald terwijl hij geparkeerd staat. Ik zou dan het idee hebben dat we ergens snel weg moeten omdat dat de kosten zou drukken. 

Vetplantje

Vetplantje

22-09-2022 om 12:55 Topicstarter

Ysenda schreef op 22-09-2022 om 12:18:

Ik heb op dit moment een occasion in private lease.
Ik gebruik 'm niet voor woon-werk maar wel meerdere keren per week.
Hiervoor had ik een nieuwe auto in private lease. Er is bij mij geen verschil in contract tussen een nieuwe en een occasion, occasions zijn meestal vrij jonge wagens die eerder terug gekomen zijn dan het oorspronkelijke contract.

De adder van private lease zit er in dat het als een lening wordt gezien en het invloed heeft op je maximale hypotheek. Dus als jullie ook bezig zijn met het kopen van een ander huis zou ik het nu niet doen tenzij je ruim onder je maximale hypotheek aan het zoeken zijn. Mijn vorige contract is daarom zelfs een jaar verlengd omdat die nog niet bij BKR gemeld hoefde te zijn. Ook als je al andere 'schulden' hebt die geregistreerd staan kan dat inhouden dat je niet geaccepteerd wordt voor private lease.

De andere adders zijn op zich duidelijk: wat is het tarief bij meer gereden kilometers en wanneer worden die afgerekend: per jaar, of aan het eind van het contract? En als het per jaar is, worden eventueel te veel betaalde km in het volgende jaar dan eerst verrekend? Als je denkt dat je minder km gaat rijden de periode die volgt dan is het handiger om aan het eind pas te betalen. Denk je dat het meer wordt kun je het aantal te rijden km aanpassen: duurder per maand. Km's die over zijn krijg je nooit betaald.

Bij schade heb je altijd een eigen risico. Onderhoud is ideaal, die rekeningen zie ik niet en ook voor kleine dingen als ruitenwisservloeistof bijvullen of banden op spanning brengen rij ik gewoon even langs.

Ik ben er erg tevreden mee.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord!  
mag ik vragen hoeveel jij per maand betaald? En via welk bedrijf je least?

Wij hebben toevallig echt net een huis gekocht en zijn van plan hier ongeveer 3 jaar te wonen. Een 3 jaar contract zou dan precies kunnen. 


Als je tweede- of derdehands koopt, zou ik het enkel via een garage en met garantie doen. Anders ben je sowieso de sigaar. 

Van leasen ken ik niks, zeg ik dus ook niks over.

8 keer per maand de auto nodig hebben, dat vind ik héél weinig. 
Heb je kinderen en hoe oud zijn ze? Als ze groter worden gaan ze naar sportclub, tekenles, ballet, muziekacademie, ..., ... en dan gaat de nood aan een auto misschien ook groter worden. 

En koop geen (goedkopere) diesel want daar mag je (in België tenminste) in vele steden niet meer mee binnen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-09-2022 om 16:07

Vetplantje schreef op 22-09-2022 om 12:52:

[..]


Ik denk dat het dan ongeveer zou gaan om 8 keer per maand, afwisselend voor korte en lange stukjes. Het nadeel van een deelauto vind ik dat je betaald terwijl hij geparkeerd staat. Ik zou dan het idee hebben dat we ergens snel weg moeten omdat dat de kosten zou drukken.

Voor mijn partner bij mij introk maakte zij gebruik van het systeem van deelauto's, was voor haar ideaal. 
Je betaald gewoon voor de tijd dat je hem nodig hebt en de kilometers en hebt er voor de rest geen omkijken naar. 
Als je schrijft dat je overweegt te gaan leasen tegen 200 euro/maand, zou ik toch eens ernstig kijken naar het aanbod van deelwagens en de prijs hiervan berekenen. 

Van mijn partner weet ik dat het (zakelijk) lease contract wel echt vervelend werd toen hij er geen behoefte meer aan had (hij kreeg een andere baan en ons 3e kind paste met kinderzitje eigenlijk nauwelijks in de wagen). We moesten het contract natuurlijk uitzitten, terwijl de auto niet meer naar wens was.

Heb je duidelijk voor ogen dat je dit echt 3 jaar kan ophoesten? Ook als de energie prijzen nog even omhoog gaan bijvoorbeeld? En geen babyplannen waarvoor je hem toch tussentijds wil omwisselen voor een grotere? Geen carrière verandering in het vooruitzicht waarbij je een auto krijgt of juist OV vergoeding? 

Een auto kan een kostenpost zijn waarop je wil bezuinigen als je werk verliest of omstandigheden veranderen. Ik zou dat risico mee incalculeren. Je zit hier echt aan vast, ook als je het niet meer wil. Dus bedenk even kritisch, voor zover het te voorzien is, of je het de komende jaren kan dragen en wil. 

Ik heb me er ook wel eens in verdiept maar een eigen auto was voor ons veel voordeliger. Wat ik wel interessant vond was een Link&co. Bij dit merk kun je elk maand opzeggen. Dus geen contract voor meerdere jaren. Misschien een idee om dat uit te zoeken?

Maar als het gaat om ongeveer 8x auto pakken per maand, dan lijkt mij dat nog steeds erg duur in zowel kopen als leasen? Moet je persé x keer per maand op familiebezoek? Boodschappen kun je ook prima op de fiets doen en mss 1x per maand de zwaardere boodschappen laten bezorgen etc. Waarom is de nood aan een eigen auto nu écht onvermijdelijk?

Vetplantje schreef op 22-09-2022 om 12:55:

[..]


Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
mag ik vragen hoeveel jij per maand betaald? En via welk bedrijf je least?

Wij hebben toevallig echt net een huis gekocht en zijn van plan hier ongeveer 3 jaar te wonen. Een 3 jaar contract zou dan precies kunnen.


Hoeveel je betaald is volledig afhankelijk van welke auto je least, je km budget en ook welke opties je kiest: kleur (niet van toepassing bij occasion), verzekering (inzittenden of niet), belettering, of je winterbanden wil of niet.

Ik lease bij Ikrij.nl 

Natuurlijk is het duurder in the end als het kopen van een auto als je geen gekke dingen hebt. Maar het verschil is ook weer niet zo heel groot want wat veel particulieren niet meenemen in de kostenberekening is de afschrijving. 

Voordeel is het gemak dat je geen onverwachte kosten hebt en niet ineens onderhoud moet betalen bijvoorbeeld.


Ysenda schreef op 22-09-2022 om 17:34:

[..]

Hoeveel je betaald is volledig afhankelijk van welke auto je least, je km budget en ook welke opties je kiest: kleur (niet van toepassing bij occasion), verzekering (inzittenden of niet), belettering, of je winterbanden wil of niet.

Ik lease bij Ikrij.nl

Natuurlijk is het duurder in the end als het kopen van een auto als je geen gekke dingen hebt. Maar het verschil is ook weer niet zo heel groot want wat veel particulieren niet meenemen in de kostenberekening is de afschrijving.

Voordeel is het gemak dat je geen onverwachte kosten hebt en niet ineens onderhoud moet betalen bijvoorbeeld.


Normaal gesproken helemaal juist wat je over afschrijving zegt. De laatste keer,  winterbandenwissel bij garage,  dus ergens in voorjaar,  gaf de garage aan dat onze auto die we toen net 3.5 jaar hadden,  totaal niet in waarde verminderd was, integendeel.  Nou ja,  dit is voor ons een compleet nieuw fenomeen dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.