Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

tulpenbollen

Hallo

ik heb vorige maand twee pakjes tulpenbollen gekocht. Is het nu te laat om die te planten? Zo ja, blijven ze dan goed tot het najaar ...?

Als ik ze nu nog kan planten, waar moet ik dan op letten? 

Ik heb al een beetje op internet rondgestruind, maar ben er alleen maar in de war van geraakt ...

Op het pakje staat dat ze winterhard en vroegbloeiend zijn.

Mijn doel: tulpen kweken voor in de vaas. Maakt niet uit wanneer ze bloeien. Het zou leuk zijn als ze zichzelf zouden voortplanten  

Gewoon nog in een pot/mand of in de grond.
De meeste voorjaarsbollen moet iets van kou overheen
Misschien bloeien ze wat later.

gewoon doen hoor. Ik heb weleens vergeten tulpen in april in de grond gestopt en die kwamen gewoon uit. In juni ofzo

De gemiddelde tulpen bol die de consument koopt gaat zich zelf niet vermeerderen. Je kunt wel meerdere jaren bloemen van dezelfde bol krijgen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-01-2022 om 18:10

Mevrouw75 schreef op 07-01-2022 om 13:38:

gewoon doen hoor. Ik heb weleens vergeten tulpen in april in de grond gestopt en die kwamen gewoon uit. In juni ofzo

Dit is het meest vreemde dat ik vandaag gelezen heb. Echt? 

@To: ik zou ze bewaren voor volgend jaar en ze dan in oktober in de grond steken. 

Valdemar schreef op 07-01-2022 om 18:10:

[..]

Dit is het meest vreemde dat ik vandaag gelezen heb. Echt?

@To: ik zou ze bewaren voor volgend jaar en ze dan in oktober in de grond steken.

Als je dit doet gaan ze ook uitlopen dus in de volle niet bevroren grond of in een pot buiten, maar niet bewaren.



TULPENBOLLEN PLANTEN Heb je nog tulpenbollen liggen? Ontvangen in de feestelijke decembermaand of gewoon vergeten te planten Het kan nog! Plant ze nog snel in potten of in de volle grond. Dan geniet je dit voorjaar van de vrolijke bloeiers! Succes!!


Zie dit net staan op de facebook pagina van de tulpenpluktuin drenthe

Valdemar schreef op 07-01-2022 om 18:10:

[..]

Dit is het meest vreemde dat ik vandaag gelezen heb. Echt?

@To: ik zou ze bewaren voor volgend jaar en ze dan in oktober in de grond steken.

Haha, ja, echt. 

Clothilde

Clothilde

08-01-2022 om 01:11 Topicstarter

Veel dank allemaal !
Ik ga ze denk ik maar in potten planten, ze zijn al wat aan het uitlopen en ik heb met dit gure weer ook geen zin om in de grond te wroeten. Heb een hele hoop bloempotten in de garage staan, daar kom ik wel mee toe denk ik. 

En dan kan ik ze in het voorjaar misschien in de volle grond overzetten   ...? 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

08-01-2022 om 05:30

Mevrouw75 schreef op 07-01-2022 om 20:13:

[..]

Haha, ja, echt.

Goed, ik heb hier nog verschillende soorten bollen liggen, ga ze dan ook maar in een pot steken en na de zomer in volle grond. 

Clothilde

Clothilde

08-01-2022 om 19:01 Topicstarter

Valdemar schreef op 08-01-2022 om 05:30:

[..]

Goed, ik heb hier nog verschillende soorten bollen liggen, ga ze dan ook maar in een pot steken en na de zomer in volle grond.

NA de zomer dus? (ik heb echt geen idee ...) 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

08-01-2022 om 19:07

Tuurlijk kan het nu nog in de grond. De bol is nu volledig in hibernation (zeg: in diepe slaap) dus zolang de grond niet keihard bevroren is, kan het gewoon. 
Als je de bollen nu niet koel en donker bewaard, gaan ze inderdaad uitlopen (en dan kunnen ze dus NIET meer de grond in, want dan vriezen ze kapot).

Bewaren kan ook: gewoon goed koel en goed donker. Dus in een afgesloten doosje bijvoorbeeld en dan op de meest koude plek in de schuur of garage.

Overplanten zou ik dan weer niet doen.... maar dat is meer omdat voelt als dubbel werk.... De bol zal het ook niet leuk vinden... 

Clothilde

Clothilde

08-01-2022 om 19:14 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 08-01-2022 om 19:07:

Tuurlijk kan het nu nog in de grond. De bol is nu volledig in hibernation (zeg: in diepe slaap) dus zolang de grond niet keihard bevroren is, kan het gewoon.
Als je de bollen nu niet koel en donker bewaard, gaan ze inderdaad uitlopen (en dan kunnen ze dus NIET meer de grond in, want dan vriezen ze kapot).

Bewaren kan ook: gewoon goed koel en goed donker. Dus in een afgesloten doosje bijvoorbeeld en dan op de meest koude plek in de schuur of garage.

Overplanten zou ik dan weer niet doen.... maar dat is meer omdat voelt als dubbel werk.... De bol zal het ook niet leuk vinden...

ze zijn al aan het uitlopen (centimeter of twee, drie)... In potten en dan op beschutte plek zetten, zou dat werken?  

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

08-01-2022 om 19:33

Clothilde schreef op 08-01-2022 om 19:14:

ze zijn al aan het uitlopen (centimeter of twee, drie)... In potten en dan op beschutte plek zetten, zou dat werken?

Ja, dat lijkt me dan het beste.... ergens waar het niet vriest (of, zodra het vriest, naar binnen halen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.