Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

EHR

EHR

25-09-2021 om 23:20

Toevallig een brandweerman/vrouw hier?

Ik heb namelijk een vraag 

Je leest/hoort vaak dat je beter geen oplader van telefoon of laptop in het stopcontact kan laten zitten omdat deze oververhit kan raken met eventuele gevolgen. Kan gevaarlijk zijn. Niet doen.

Maar hoe zit dat eigenlijk met alleen een snoer dat middels een usb-uitgang in een USB stopcontact of verlengsnoer met een dergelijk aansluitpost is aangesloten? Is dat ook potentieel gevaarlijk?

Ik heb het hier over het moment dat er dus geen telefoon of laptop aanhangt. En dat je het snoer aangesloten houdt op het elektriciteitsnet. En dan gaat het me niet over kosten voor stroom maar over al dan niet veiligheid. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-09-2021 om 23:25

Geen brandweervrouw maar wij hadden laatst een smeulende oplader, waar geen telefoon aan lag.

EHR

EHR

25-09-2021 om 23:40 Topicstarter

Drietje schreef op 25-09-2021 om 23:25:

Geen brandweervrouw maar wij hadden laatst een smeulende oplader, waar geen telefoon aan lag.


Maar ik bedoel dus alleen een snoer met USB contact. En dus zonder de oplader. Meer en meer huizen hebben usb stopcontacten. Dan heb je geen adapters meer modig. Idem met verlengsnoeren met usb-aansluitingen.

De brandweer adviseert ook daar om ze eruit te halen. In dat geval zit de ‘adapter’ ingebouwd want van 230 naar 12 moet het toch omgevormd worden.

EHR schreef op 25-09-2021 om 23:40:

[..]


Maar ik bedoel dus alleen een snoer met USB contact. En dus zonder de oplader. Meer en meer huizen hebben usb stopcontacten. Dan heb je geen adapters meer modig. Idem met verlengsnoeren met usb-aansluitingen.

Komt in principe op hetzelfde neer en dus ook niet er in laten. 

maar bij die stopcontacten zit de adapter in het stopcontact. Dan zou je het stopcontact er dus uit moeten halen...

Als je makkelijk brand kan voorkomen op die manier waarom zou je ze er dan in laten zitten? Better safe than sorry, toch?

Oh ik krijg echt kriebels van onnodig ingestoken kabels. Op welke manier dan ook.
Man doet dat heel vaak, trekt ie zijn telefoon uit de later en laat de rest gewoon ingestoken. 

EHR

EHR

26-09-2021 om 13:57 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 26-09-2021 om 12:55:

Als je makkelijk brand kan voorkomen op die manier waarom zou je ze er dan in laten zitten? Better safe than sorry, toch?

Altijd. Mijn vraag komt voort uit het gegeven dat ik extreme chronische pijn heb. De stopcontacten in ons huis laag zitten en mijn snoer, dus zonder adapter, rechtstreeks in het usb-stopcontact zit. Voor elke keer dat ik iets wil opladen, moet ik dan bukken. Wat een extra belasting is voor mijn lijf.
Als het dus mogelijk is om slechts het snoer te laten zitten, dus zonder adapter en zonder opladen van mijn apparaat, dan zou dat voor mij een overweging zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.