Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Tijdelijk een kat erbij.

Hai!
Mijn alleenstaande schoonvader heeft vanmorgen zijn heup gebroken. Hij ligt nu in het ziekenhuis maar kan voorlopig niet naar huis, hij woont in een klein en oud huisje met meerdere hoogteverschillen. Nu heeft hij een kat en de enige reële oplossing is dat wij dat beestje (gecastreerde kater van een jaar of 8), al dan niet tijdelijk, in huis nemen. Alleen hebben wij zelf ook al twee katten (poes en kater van 3,5 jaar, broer en zus, altijd samen geweest).
Heeft iemand tips hoe we dit zo soepel mogelijk kunnen laten verlopen?


ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

19-08-2021 om 12:27

Oei, met onze kat zou dat alvast niet goed gaan, als hij moest verhuizen en dan ook nog in het territorium van andere katten terecht zou komen. Heb je de mogelijkheid om de katten in huis apart te houden?

Dingen als dekentje/kussen, mandje, waar hij dan ook normaal veel ligt zou ik meenemen, dan heeft hij toch iets wat bekend ruikt. 

NightNurse

NightNurse

19-08-2021 om 12:34 Topicstarter

Nera schreef op 19-08-2021 om 12:27:

Oei, met onze kat zou dat alvast niet goed gaan, als hij moest verhuizen en dan ook nog in het territorium van andere katten terecht zou komen. Heb je de mogelijkheid om de katten in huis apart te houden?

Ja op zich wel, al zou dat wel wat vergen van onze drie kinderen.

We weten dat het geen ideale oplossing is, maar alle betere oplossingen zijn echt niet mogelijk. Langdurig in een pension is de enige andere oplossing, dat zou financieel wel kunnen, maar lijkt me voor de kat ook niet heel fijn.

Beterschap voor je schoonvader.

De nieuweling eerst een tijdje in een kamer opsluiten, dan ruiken ze elkaar.  Kijken of er dan al iets gebeurt.  Evt. de confrontatie plaats laten vinden als een van de partijen in een afgesloten kattenmandje zit.  Zorg dat als er gevochten zou worden (hoop van niet natuurlijk) dat alle partijen kunnen vluchten.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

19-08-2021 om 12:38

Snap ik, lastig. Ik zou het de eerste dagen wel doen, hem even apart houden. Het is voor zo'n beest enorme stress om ineens ergens anders te zijn. Zie mijn toevoeging hierboven nog.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

19-08-2021 om 12:41

TO ik snap de situatie maar is het ook mogelijk om die kat thuis te laten en dat er iemand dagelijks even langs gaat? Ik zal uitleggen waarom; katten houden absoluut niet van veranderingen, dat het tijdelijk is dat weten ze uiteraard niet. (ik heb mijn hele leven al katten en het zijn mijn lievelingsdieren dus ik bekijk het vooral vanuit hun oogpunt, sorry 
De kat tijdelijk in huis nemen levert dus zowel stress bij de kat van je schoonvader als bij je eigen katten op.
Mocht dit echt de enige mogelijkheid zijn; feliway feliway en feliway!
De kat in een kamer opsluiten zou ik ook niet doen want dat geeft ook dubbel stress bij alle partijen want jullie katten hebben dan ineens minder ruimte en die kat van je vader zit dan opgesloten en heeft geen enkele ruimte en ook nog eens een totaal andere omgeving.
Excuses voor mijn eerlijkheid, ik snap dat ik het je niet makkelijk maak zo 

NightNurse

NightNurse

19-08-2021 om 12:42 Topicstarter

Ja, al zijn eigen spullen meenemen hadden we al bedacht. Ook zijn eigen voer en zo. We hebben nu bedacht dat twee van onze zoons even een paar dagen bij elkaar gaan slapen zodat de kat van opa in de leeggekomen kamer kan wennen aan ons huis en de andere katten aan hem. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

19-08-2021 om 12:45

NightNurse schreef op 19-08-2021 om 12:34:

[..]

Ja op zich wel, al zou dat wel wat vergen van onze drie kinderen.

We weten dat het geen ideale oplossing is, maar alle betere oplossingen zijn echt niet mogelijk. Langdurig in een pension is de enige andere oplossing, dat zou financieel wel kunnen, maar lijkt me voor de kat ook niet heel fijn.



Er zijn tegenwoordig ook professionele oppascentrales voor huisdieren. Die gaan dan elke dag even naar de kat om hem te verzorgen en aandacht te geven. Zou dit misschien nog een optie zijn? Dan kan kat gewoon thuis blijven

NightNurse

NightNurse

19-08-2021 om 12:47 Topicstarter

AliceM1982 schreef op 19-08-2021 om 12:41:

TO ik snap de situatie maar is het ook mogelijk om die kat thuis te laten en dat er iemand dagelijks even langs gaat? Ik zal uitleggen waarom; katten houden absoluut niet van veranderingen, dat het tijdelijk is dat weten ze uiteraard niet. (ik heb mijn hele leven al katten en het zijn mijn lievelingsdieren dus ik bekijk het vooral vanuit hun oogpunt, sorry )
De kat tijdelijk in huis nemen levert dus zowel stress bij de kat van je schoonvader als bij je eigen katten op.
Mocht dit echt de enige mogelijkheid zijn; feliway feliway en feliway!
De kat in een kamer opsluiten zou ik ook niet doen want dat geeft ook dubbel stress bij alle partijen want jullie katten hebben dan ineens minder ruimte en die kat van je vader zit dan opgesloten en heeft geen enkele ruimte en ook nog eens een totaal andere omgeving.
Excuses voor mijn eerlijkheid, ik snap dat ik het je niet makkelijk maak zo

Nee, daar laten is echt geen optie. Het is meer dan een uur rijden enkele reis. Mijn schoonzus woont iets dichterbij, maar is kneiter-allergisch. De buren zijn net zo oud en gammel als mijn schoonvader, dat zou voor een paar dagen wel kunnen, maar niet voor weken of maanden.

Wij dachten nu aan een dag of 2/3 opsluiten in de grootste kinderkamer, onze katten komen daar in principe niet, dus voor hen maakt het niet uit. Die kamer is bijna even groot als de woonkamer van mijn schoonvader, zijn kat heeft daar dus best veel ruimte. En ze dan na een dag of 2/3 bij elkaar te laten. Ik ga even op zoek naar feliway.

En ik ben blij met je eerlijkheid, ik had zelf ook liever andere oplossingen gehad, maar ik kan ze echt niet bedenken.

NightNurse

NightNurse

19-08-2021 om 12:49 Topicstarter

Nera schreef op 19-08-2021 om 12:45:

[..]



Er zijn tegenwoordig ook professionele oppascentrales voor huisdieren. Die gaan dan elke dag even naar de kat om hem te verzorgen en aandacht te geven. Zou dit misschien nog een optie zijn? Dan kan kat gewoon thuis blijven

Wat mij betreft wel, alleen wil mijn schoonvader dit absoluut niet. Hij heeft een heel vervelende ervaring gehad met een vreemde ( in dit geval een schoonmaakster van de thuiszorg) in zijn huis, dat hij dat echt, echt, echt niet wil. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

19-08-2021 om 12:51

Oh wat jammer. Tja, dan zit er niets anders op, hopelijk valt het mee!

NightNurse schreef op 19-08-2021 om 12:47:

[..]

Nee, daar laten is echt geen optie. Het is meer dan een uur rijden enkele reis. Mijn schoonzus woont iets dichterbij, maar is kneiter-allergisch. De buren zijn net zo oud en gammel als mijn schoonvader, dat zou voor een paar dagen wel kunnen, maar niet voor weken of maanden.

Wij dachten nu aan een dag of 2/3 opsluiten in de grootste kinderkamer, onze katten komen daar in principe niet, dus voor hen maakt het niet uit. Die kamer is bijna even groot als de woonkamer van mijn schoonvader, zijn kat heeft daar dus best veel ruimte. En ze dan na een dag of 2/3 bij elkaar te laten. Ik ga even op zoek naar feliway.

En ik ben blij met je eerlijkheid, ik had zelf ook liever andere oplossingen gehad, maar ik kan ze echt niet bedenken.

Dit klinkt echt wel als een goed plan. Kan zijn dat je net wat meer tijd nodig hebt dan 2-3 dagen.
Eventueel extra dekentje/kussen vast elders in het huis neerleggen zodat jullie eigen katten ook vast aan de nieuwe geur kunnen wennen.

Is er geen jongvolwassen neef of nicht of een ander familielid die zolang wel in dat huis wil gaan zitten? Dan gaat het wel om een bekende, en is het voor de kat veel minder stressvol.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

19-08-2021 om 13:00

Dat snap ik wel want het is gewoon een lastige situatie en katten zijn, ja hoe zal ik het zeggen, hele eigenzinnige diertjes. Anyway ik denk graag met je mee. (En als het maanden kan duren is het denk ik wel handig om het goed aan te pakken)

Mijn advies: 1 of 2 dagen in een kamer apart met kattenbak en een mand, katten speeltjes enz kan wel, daarna kun je het volgende doen: (al kan dat ook misschien meteen wel zodat ze meteen kunnen wennen aan elkaar maar wel op een veilige manier) de deur van die kamer waar de 'vreemde' kat zit open doen maar een hek of iets er tussen met een deken erover zodat ze elkaar niet kunnen zien maar wel aan de geur kunnen wennen en vervolgens kun je dat weer weghalen =, deur open laten maar dan zet je het reismandje er neer, met een handdoek of iets anders zachts er in en het deurtje open zodat de vreemde kat weg kan kruipen als hij daar behoefte aan heeft.
Wacht ik zal even zoeken of ik wat filmpjes kan vinden,  van mijn kattenheld waarvan ik veel geleerd heb.


https://www.youtube.com/watch?v=tsYT7yIOdqQ

https://www.youtube.com/watch?v=gZrwcoiy_gY&t=68s
Beterschap voor je schoonvader!

Sophia_!

Sophia_!

19-08-2021 om 13:15

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/aanschaf-en-opvoeding/de-introductie-van-een-nieuwe-kat/

Hier staat een goed en duidelijk stappenplan beschreven. Zo hebben wij het gedaan toen we noodgedwongen een extra kat in huis moesten nemen. Het is bij ons uiteindelijk redelijk verlopen,  alhoewel de nieuwe kat en mijn twee al aanwezige katten nooit vrienden zullen worden. Ze tolereren elkaar en dat is goed genoeg. 

NightNurse

NightNurse

19-08-2021 om 13:49 Topicstarter

Poezie schreef op 19-08-2021 om 12:56:

Is er geen jongvolwassen neef of nicht of een ander familielid die zolang wel in dat huis wil gaan zitten? Dan gaat het wel om een bekende, en is het voor de kat veel minder stressvol.

Nee, ons enige nichtje woont 300 km verderop en verder zijn mijn kinderen de enige kinderen in de familie. Mijn schoonvader woont ook nogal in een uithoek van Nederland waardoor iedereen een forse reistijd heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.