Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Stoom oven ervaringen

Ik ben op zoek naar een nieuwe keuken en dan heb ik eindelijk mijn lang gewenste oven. Mijn buurvrouw heeft een stoomoven en zweert erbij. Gebruikt het echter vooral veel voor vlees en dat eet ik niet. Brood schijnt trouwens ook heerlijk mals en knapperig te worden.

Zijn er hier mensen met een stoomoven? Hoe bevalt het en welke heb je!?

We hebben een magnetron met stoomfunctie. In 8 jaar tijd misschien 3x gebruikt. En zelfs toen was het geen succes. 

Ik zet een bak water onderin mijn gewone oven. Dat werkt ook.

Wij hebben een echte stoomoven en een combi magnetron/bakoven die kleine pufjes stoom kan geven. Het voelt voor ons als een gadget die we eigenlijk bijna nooit gebruiken. Vis eten we niet vanwege allergie en gestoomde groente koelt om de een of andere reden snel af. Het duurt lang voordat de oven de stoom heeft gegenereerd, heel de oven is nat als je eten klaar is en dat moet je dus elke keer helemaal schoon- en droogmaken. Voor ons veel werk voor weinig toegevoegde waarde, dus in de praktijk gebruiken we het nooit. Je kunt er wel in één keer hele maaltijden in bereiden in verschillende bakjes, zoals bijvoorbeeld rijst, groenten en vis. 

Mijn man moest per se een stoomoven in onze keuken. Het ding wordt amper gebruikt. Ik ben er nog boos om als ik eraan denk.

Ik heb geen stoomoven maar een los stoomapparaat. Die gebruik ik wel veel om groente te stomen. Wat ik handig vind is dat je het erin mikt en er pas weer naar hoeft te kijken als het klaar is. Heb ik dus de handen vrij om wat anders te doen in de tussentijd. Een echte stoomoven zou ik dan weer niet doen, dat neemt wel weer erg veel plek in in je keuken. 

Mijn zus heeft een stoomoven, gebruikt hem nooit. 
Ik heb een stoompan, die gebruik ik meerdere malen per week als ik aardappelen en groente eet. Dan doe ik de aardappelen onderin de pan en de groenten worden dan gestoomd in de bovenste pan. Scheelt ook nog is in gas. 

Wij hebben er een en gebruiken hem nooit. Ik vind het garen lang duren en heb eerlijk gezegd ook geen moeite genomen om me er verder in te verdiepen. 

Het schijnt een goed alternatief te zijn voir magnetron, om gerechten te 'regenereren' zonder dat ze uitdrogen enz. Maar opwarmen doe ik ook zelden.

Onze buren hebben  en drukstoomoven die ze wel bijna dagelijks gebruiken, omdat het door die druk juist wel snel schijnt te gaan. En dat is dan een voordeel tov andere manieren van eten bereiden.

MindlessCamel53

MindlessCamel53

09-11-2021 om 22:19

Familie van mij heeft een stoomoven. Gebruiken ze echt elke dag, vooral voor groente. Smaakt altijd heerlijk. 

Mlah!

Mlah!

10-11-2021 om 22:26 Topicstarter

Ik lees weinig enthousiasme hier. Misschien moet ik eens in het kookboek duiken dat buuf erbij gekregen heeft.
Het zou wel gaan om een combi oven + stoomoven. Maar een losse stomer is misschien ook wel een idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.