Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Stinkende baddoeken

Earlgreythee schreef op 28-10-2024 om 16:52:

Ik heb dat ook gehad en bij mij stopte het toen ik overstapte van vloeibaar naar poederwasmiddel. Poeder is minder gebruikelijk tegenwoordig, maar bevalt mij véél beter dan vloeibaar.

Ik gebruik poeder....

Helaas is de zomer nu voorbij want ik vrees dat het enige dat nog zou kunnen helpen is ze op een warme en zonnige dag ze in de zon te laten drogen.

Wassen met een extra voorwas (minimaal 60 graden en een beetje wasmiddel) wil ook wel eens helpen. Wasmachines gebruiken tegenwoordig minder water en handdoeken nemen heel veel water op. Daardoor blijft er minder ‘vrij’ water over om de was lekker in te laten rondsoppen. Na de voorwas is de was al goed doordrenkt en is het water dat via de hoofdwas wordt toegevoegd genoeg om de was lekker in zijn sop te laten draaien.

Een-nieuw-geluid schreef op 28-10-2024 om 13:03:

Wasje op 90 graden draaien met 5 liter pure schoonmaakazijn; Zo’n grote tank azijn krijg je bij ons gewoon bij de supermarkt. Dit reinigt je machine.
Eventueel nog eens herhalen zonder was en enkel azijn.
Wat hier ook helpt bij sterk geurende was zijn de korrels van Lenor. Maar bij jou komt de geur terug zodra je handdoeken weer nat zijn, dus ik vrees voor vetluis in je machine waardoor je dus beter eerst azijn zou kunnen proberen.

Geen schoonmaakazijn gebruiken maar gewone azijn.

Schoonmaakazijn maakt de rubbers stuk

TwinkleTwinkle schreef op 28-10-2024 om 14:17:

[..]

Een scheutje natuurazijn/tafelazijn (gewoon dezelfde azijn die je in de keuken gebruikt) in het wasverzachterbakje helpt fantastisch om je wasmachine schoon en je was fris te houden.

Maar gebruik nooit schoonmaakazijn (laat staan onderverdund!). Schoonmaakazijn is echt veel te sterk voor gebruik in je wasmachine en tast al het rubber aan. Dan heb je straks misschien een schone wasmachine, maar wel ééntje die aan alle kanten lekt en in no-time met het grofvuil mee kan.

Echt? Ik voeg bij nieuwe kleding altijd ook 50 tot 100 ml schoonmaak azijn toe. De enige lekkage van de wasmachine was van het verstopt zittende molentje, verder nooit lekkage gehad.

Nou kan ik me wel voorstellen dat de eerder genoemde 5 liter per keer potentieel meer kwaad kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.