Huis, tuin en keuken
MidasWolf
06-06-2025 om 22:03
Sta jij ingeschreven bij een/meerdere woningbouw verenigingen?
Zoals de titel al vermeld, sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging. Of misschien wel bij meerdere.
Wat is de gemiddelde wachttijd bij de regio waar je ingeschreven staat/ of je inschatting hiervan.
Bij de poll gaat het om de huidige langste inschrijfduur bij een organisatie. In mijn geval dus de 4 jaar van Dewoningzoeker.
Peiling
Inschrijvingsduur
Miepjecody
07-06-2025 om 19:55
MMcGonagall schreef op 07-06-2025 om 15:53:
[..]
Zoeken. Er zijn altijd wel manieren. Degenen die klagen over woningtekort, gaan of zitten wachten tot ze iets krijgen of willen geen concessies doen.
Oh ja, want jij weet dat het overal hetzelfde is?
Hier zijn überhaupt geen flats of studio's en nauwelijks huurhuizen, mocht iemand dat willen
MMcGonagall
07-06-2025 om 19:58
Miepjecody schreef op 07-06-2025 om 19:55:
[..]
Oh ja, want jij weet dat het overal hetzelfde is?
Hier zijn überhaupt geen flats of studio's en nauwelijks huurhuizen, mocht iemand dat willen
Precies, consessies dus. Als het in Amsterdam of voor mijn part Kudelstaart niet lukt, moet je verder kijken.
Miepjecody
07-06-2025 om 20:00
MMcGonagall schreef op 07-06-2025 om 19:58:
[..]
Precies, consessies dus. Als het in Amsterdam of voor mijn part Kudelstaart niet lukt, moet je verder kijken.
Echt hoor, onder welke steen zit jij?
MMcGonagall
07-06-2025 om 20:01
Miepjecody schreef op 07-06-2025 om 20:00:
[..]
Echt hoor, onder welke steen zit jij?
Ik zeg wat ik zie.
Miepjecody
07-06-2025 om 20:03
MMcGonagall schreef op 07-06-2025 om 20:01:
[..]
Ik zeg wat ik zie.
Ja gelukkig kom je elke dag overal in Nederland en weet je precies overal hoe het zit.
MMcGonagall
07-06-2025 om 20:07
Miepjecody schreef op 07-06-2025 om 20:03:
[..]
Ja gelukkig kom je elke dag overal in Nederland en weet je precies overal hoe het zit.
Ik woon midden in de randstad en werk met mensen uit het hele middendeel van Nederland. OK, Groningers en Limburgers spreek ik niet wekelijks, misschien is het daar wel echt heel moeilijk.
Dweedledee
07-06-2025 om 20:26
MMcGonagall schreef op 07-06-2025 om 20:07:
[..]
Ik woon midden in de randstad en werk met mensen uit het hele middendeel van Nederland. OK, Groningers en Limburgers spreek ik niet wekelijks, misschien is het daar wel echt heel moeilijk.
Ik vind dit soort uitspraken om heel eerlijk te zijn nogal lachwekkend. En simpel.
Nogmaals, droom lekker verder.
Tuinfluiter
07-06-2025 om 20:28
Tja het is maar net hoeveel concessie je wilt doen. Mijn dochter heeft na 3 maanden intensief zoeken op 1 uur en een kwartier van haar werk woonruimte gevonden. Voor 43 mm betaald ze 1265 euro. Ze is hier mee echt een geluksvogel een goede vriendin zoekt al een halfjaar met hetzelfde budget en heeft nog niets.
In de meeste delen van Nederland is de woningmarkt momenteel echt dramatisch. Het is niet alleen heel vervelend voor de jonge mensen die hier last van hebben maar het is ook ronduit schadelijk voor de arbeidsmarkt de arbeidsmobiliteit van veel mensen wordt hier negatief door beïnvloed en dat is niet goed voor de economie.
Tuinfluiter
07-06-2025 om 20:38
[..]
Het is vooral heel moeilijk als je in Groningen of Maastricht gestudeerd hebt na je studie woonruimte te vinden in de randstad. Terwijl veel bedrijven daar staan te springen om mensen. Ze hebben keuze uit banen maar een kamer of een studio is niet te vinden en is gezien de reistijd vaak direct nodig.
Miepjecody
07-06-2025 om 20:50
[..]
Ja want het hele middendeel is heel Nederland, echt hoor
Hier reageren op elke advertentie 500-700 mensen. Op huizen in de hele regio
Mijn zoon woont aan de andere kant van het land, verdient teveel voor sociale huur, kopen kan niet ivm studieschuld, en op particuliere huur reageren ook honderden mensen, of ze zijn voor expats
mikado123
08-06-2025 om 10:52
ja ik sta ingeschreven, nu al 21 jaar. verdien teveel voor sociale huur maar kom net in aanmerking voor middenhuur. Ik dacht ook niet dat ik het ooit nodig heb maar.....
- relatie verbroken
- nieuwbouw woning gekocht (oplevering 2027)
- ter overbrugging huren
Ik sta nu bij meerdere woningen (appartementjes) 1 of 2.
Kost in deze regio 7 euro per jaar omgeschreven te blijven. Dat heb ik er wel voor over.
kindlief wordt op 18de verjaardag direct ingeschreven.
Miepjecody
08-06-2025 om 14:45
mikado123 schreef op 08-06-2025 om 10:52:
ja ik sta ingeschreven, nu al 21 jaar. verdien teveel voor sociale huur maar kom net in aanmerking voor middenhuur. Ik dacht ook niet dat ik het ooit nodig heb maar.....
- relatie verbroken
- nieuwbouw woning gekocht (oplevering 2027)
- ter overbrugging huren
Ik sta nu bij meerdere woningen (appartementjes) 1 of 2.
Kost in deze regio 7 euro per jaar omgeschreven te blijven. Dat heb ik er wel voor over.
kindlief wordt op 18de verjaardag direct ingeschreven.
Dat kan echt niet overal. Hier sta je max 3 jaar ingeschreven, daarna begin je opnieuw met inschrijftijd, en je moet echt op zoek zijn
Schemerlampje
08-06-2025 om 14:58
Miepjecody schreef op 08-06-2025 om 14:45:
[..]
Dat kan echt niet overal. Hier sta je max 3 jaar ingeschreven, daarna begin je opnieuw met inschrijftijd, en je moet echt op zoek zijn
Heeft iedereen dan binnen 3 jaar een huis? Want anders is het wel heel sneu, als je 3 jaar actief op zoek bent, maar nog niets hebt gevonden, je inschrijftijd weer naar 0 gast.
Miepjecody
08-06-2025 om 15:14
Schemerlampje schreef op 08-06-2025 om 14:58:
[..]
Heeft iedereen dan binnen 3 jaar een huis? Want anders is het wel heel sneu, als je 3 jaar actief op zoek bent, maar nog niets hebt gevonden, je inschrijftijd weer naar 0 gast.
Nee, en je moet elk jaar betalen. En er is een maximaal aantal keren verlengen.
Mijn moeder heeft 2 keer 3 jaar ingeschreven gestaan en nog niets. Een alleenstaande mag alleen kleine woning, en aantal flats moet je weer meer verdienen ( alleen aow was niet genoeg)
En toen ze de langste inschrijftijd had en ergens op wilde reageren wat leeg kwam, zat er even later een statushouder in, zonder dat de advertentie online kwam. En sws naar verhouding veel te weinig huurhuizen/ flats.
mikado123
08-06-2025 om 16:11
Trouwens voor iedereen die mogelijk teveel verdient (dat dacht ik namelijk ook): de middenhuur grens is wel veel hoger.
Het is de bedoeling dat de gereguleerde middenhuurwoningen terechtkomen bij middeninkomens. Middeninkomens zijn eenpersoonshuishoudens met een inkomen van 47.699 euro tot 62.191 euro en meerpersoonshuishoudens met een inkomen van 52.671 euro tot 82.921 euro (prijspeil 2024). Gemeenten kunnen via de huisvestingsvergunning toewijzingsregels stellen aan de gereguleerde middenhuurwoningen. Op die manier komen de woningen terecht bij woningzoekenden met maximaal een middeninkomen.
Bron: https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/wet-betaalbare-huur/hoe-werkt-de-wet-betaalbare-huur/regulering-middenhuur
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.