Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Sta jij ingeschreven bij een/meerdere woningbouw verenigingen?

Zoals de titel al vermeld, sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging. Of misschien wel bij meerdere. 
Wat is de gemiddelde wachttijd bij de regio waar je ingeschreven staat/ of je inschatting hiervan.

Bij de poll gaat het om de huidige langste inschrijfduur bij een organisatie. In mijn geval dus de 4 jaar van Dewoningzoeker.

Peiling

Inschrijvingsduur
74 stemmen
32%
16%
26%
16%
7%
0%
3%

toevallig een paar weken terug ingeschreven. We hebben een koopwoning met een lage hypotheek dus het zal niet zomaar nodig zijn, maar je weet nooit hoe het leven loopt. Ik heb vrienden die een koopwoning hebben en bij de verhuizing naar hun appartement dachten hier de rest van hun leven te slijten. Ze schreven zich dus uit. Nu is er zorg nodig en willen ze heel graag naar een complex met huurwoningen waar dit mogelijk is. Maar nu hebben ze dus te weinig inschrijfjaren en slaan zich voor de kop dat ze zich uitgeschreven hebben. 
Ik vind het dus naïef om te denken dat je het toch nooit nodig hebt, tenzij je waarzegger bent. Dus vandaar onze inschrijving.

Schoondochter schreef op 06-06-2025 om 22:26:

nee, ik sta niet ingeschreven. Ik verdien te veel en heb een koopwoning. Het moet gek lopen wil het nodig zijn. Zo gek, dat ik geen zin heb om me daarop voor te bereiden.

Dit geldt voor mij ook, maar mijn schoonouders hebben de leeftijd bereikt dat ze zich toch maar ingeschreven hebben. Hun woning met trappen is niet geschikt voor als ze echt bejaard worden en iets anders kopen is vaak te duur. Ze hebben geen trek in een nieuwe, hogere hypotheek, dus dan wordt het huren. 

ik sta op drie plaatsen ingeschreven. Bij eentje al vijftien jaar en ik kijk soms uit nieuwsgierigheid, maar voor leuke gezinswoningen ben ik nog steeds geen eerste. 

Heb inmiddels een koophuis maar ik laat de inschrijvingen gewoon doorlopen  (en betaal jaarlijks een klein bedrag). Je weet nooit hoe het leven loopt. 

Ja ik sta ingeschreven. Kans is niet zo groot dat ik er wat aan heb. Maar het leven loopt niet altijd zoals gewenst. En voor die €5 per jaar is het geen moeite.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-06-2025 om 08:27

Aviendha schreef op 07-06-2025 om 07:54:

ik sta op drie plaatsen ingeschreven. Bij eentje al vijftien jaar en ik kijk soms uit nieuwsgierigheid, maar voor leuke gezinswoningen ben ik nog steeds geen eerste.

Heb inmiddels een koophuis maar ik laat de inschrijvingen gewoon doorlopen (en betaal jaarlijks een klein bedrag). Je weet nooit hoe het leven loopt.

ik heb helemaal geen ervaring met huurwoningen en ingeschreven staan, maar komt dit dan ook niet dat er een heleboel mensen staan ingeschreven die gewoon een woning hebben? Ik wil, als ik hier zo lees, wel geloven dat er woningtekorten zijn, want een groot deel heeft wel een woning, maar staat gewoon ingeschreven.

Bailey26 schreef op 07-06-2025 om 08:15:

Ja ik sta ingeschreven. Kans is niet zo groot dat ik er wat aan heb. Maar het leven loopt niet altijd zoals gewenst. En voor die €5 per jaar is het geen moeite.

Precies dit. Net even ingelogd, inschrijfduur is inmiddels 20 jaar. Of dat genoeg is, geen idee, want er zijn precies 0 geschikte woningen voor me omdat ik teveel verdien. 

ja, nu weer 2 jaar ingeschreven in Limburg. De eerste keer had ik na 4.5 jaar een woning, de tweede keer na 6 jaar. Nu zal dat een stuk langer zijn dus ik ga hier nooit meer weg   

MidasWolf

MidasWolf

07-06-2025 om 08:39 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 07-06-2025 om 08:27:

[..]

ik heb helemaal geen ervaring met huurwoningen en ingeschreven staan, maar komt dit dan ook niet dat er een heleboel mensen staan ingeschreven die gewoon een woning hebben? Ik wil, als ik hier zo lees, wel geloven dat er woningtekorten zijn, want een groot deel heeft wel een woning, maar staat gewoon ingeschreven.

De inschrijving gaat hier pas gelden als je reageert op een woning. En best veel mensen schrijven zich vanaf hun 18 in. Dus als je nooit reageert, omdat het niet nodig is. Hebben anderen ook geen nadeel van je lange inschrijving.

Als je dan vervolgens na 15-20 jaar uit elkaar gaat en toch niet voldoende verdiend om een koopwoning te financieren. Parttime werk/kinderen, simpelweg niet genoeg verdiend met je baan in lager/midden segment.

Dan sta je vaak hoog/bovenaan en komen mensen met bijvoorbeeld 14-15-16 jaar inschrijven alsnog net tekort. Door het tekort graaft iedereen zich ook (on) terecht in voor het geval dat.

In principe is z’n inschrijving niet veel moeite. In ieder geval niet ten opzichte van andere administratieve huishoudelijke taken. En eenmaal gedaan is het vaak alleen jaarlijks verlengen. Wat ook vaak in paar minute  gebeurd is.

Friezinnetje schreef op 07-06-2025 om 08:27:

[..]

Bij ons in de buurt gaat het niet om inschrijven, maar om daadwerkelijk reageren. Juist om te voorkomen dat de "voor de zekerheid"-inschrijvers voorrang krijgen. Zo krijgen ook jongeren een eerlijke kans.

MidasWolf

MidasWolf

07-06-2025 om 08:42 Topicstarter

Peaches schreef op 07-06-2025 om 08:35:

[..]

Precies dit. Net even ingelogd, inschrijfduur is inmiddels 20 jaar. Of dat genoeg is, geen idee, want er zijn precies 0 geschikte woningen voor me omdat ik teveel verdien.

Als je hartje randstad woont, is het aan de krappe kant vermoed ik. In ieder geval niet zo dat je direct een huis hebt. Alsnog een ruime inschrijving.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-06-2025 om 09:03

MidasWolf schreef op 07-06-2025 om 08:39:

[..]

De inschrijving gaat hier pas gelden als je reageert op een woning. En best veel mensen schrijven zich vanaf hun 18 in. Dus als je nooit reageert, omdat het niet nodig is. Hebben anderen ook geen nadeel van je lange inschrijving.

Als je dan vervolgens na 15-20 jaar uit elkaar gaat en toch niet voldoende verdiend om een koopwoning te financieren. Parttime werk/kinderen, simpelweg niet genoeg verdiend met je baan in lager/midden segment.

Dan sta je vaak hoog/bovenaan en komen mensen met bijvoorbeeld 14-15-16 jaar inschrijven alsnog net tekort. Door het tekort graaft iedereen zich ook (on) terecht in voor het geval dat.

In principe is z’n inschrijving niet veel moeite. In ieder geval niet ten opzichte van andere administratieve huishoudelijke taken. En eenmaal gedaan is het vaak alleen jaarlijks verlengen. Wat ook vaak in paar minute gebeurd is.

ok, duidelijk, dank je wel

Daar waar ik wovon hebben we geen sociale woningsbouw… Mijn Zoon had na 5 woningen bekeken te hebben een woning in een grote plaats in Zwitserland.

14 jaar inmiddels en nog kom ik nergens voor in aanmerking. Dus ik ga wanneer ik energie heb proberen urgentie aan te vragen voor een gelijkvloerse rolstoel toegankelijke woning.
Want Ik huur nu een etage dus ik moet altijd de trap op en af als ik naar de voordeur moet en dat wordt steeds zwaarder. Ook met boodschappen enzo. En als ik ooit goed genoeg zou zijn om met een rolstoel naar buiten te kunnen dan kan dat niet, want daar past beneden geen rolstoel.

Maar ik vraag me af hoeveel kans ik daar op maak want volgens mij zijn ze daarbij ook super streng En is het dan nog steeds best moeilijk wat te vinden. Zeker met de aanvullende eisen vanwege mijn gezondheid. Zoals niet gehorig en een rustige buurt omdat ik achteruit ga van teveel geluidsoverlast

Lollypopje schreef op 07-06-2025 om 09:35:

14 jaar inmiddels en nog kom ik nergens voor in aanmerking. Dus ik ga wanneer ik energie heb proberen urgentie aan te vragen voor een gelijkvloerse rolstoel toegankelijke woning.
Want Ik huur nu een etage dus ik moet altijd de trap op en af als ik naar de voordeur moet en dat wordt steeds zwaarder. Ook met boodschappen enzo. En als ik ooit goed genoeg zou zijn om met een rolstoel naar buiten te kunnen dan kan dat niet, want daar past beneden geen rolstoel.

Maar ik vraag me af hoeveel kans ik daar op maak want volgens mij zijn ze daarbij ook super streng En is het dan nog steeds best moeilijk wat te vinden. Zeker met de aanvullende eisen vanwege mijn gezondheid. Zoals niet gehorig en een rustige buurt omdat ik achteruit ga van teveel geluidsoverlast

Je kan kijken of de gemeente cliëntondersteuners aanbied. Die kunnen je helpen met de aanvraag. Maar ik denk dat ze alleen/vooral letten op rolstoeltoegankelijk en niet zozeer de buurt.. Je mag ook niet of maar een keer een woning weigeren met urgentie. Hier althans. 

Feles schreef op 07-06-2025 om 07:45:

[..]

Dit geldt voor mij ook, maar mijn schoonouders hebben de leeftijd bereikt dat ze zich toch maar ingeschreven hebben. Hun woning met trappen is niet geschikt voor als ze echt bejaard worden en iets anders kopen is vaak te duur. Ze hebben geen trek in een nieuwe, hogere hypotheek, dus dan wordt het huren.

Als dat eraan zit te komen zal ik me zeker weer inschrijven. Met 36 ben ik daar nu gewoon nog te jong voor. En dat is deels kop in het zand steken, weet ik.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.