Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Spullen weggooien

Ja ik heb wel veel weg gedaan. We hebben groot huis en grote zolder en t sluipt er in om alles maar op te slaan. 
Kinderspullen doorgeschoven, wij hebben de oudste kinderen van de familie. Die zijn op zichzelf gaan wonen,maar wonen nog allebei klein. Straks als dochter verhuisd naar de "echte" woning krijgt ze haar doos met alle dagboekjes die ik heb bij gehouden van haar mee. Samen met haar spullen die hier nu inde opslag staan,haha. Fotoalbums mag ze weten of ze die mee wil nemen.
Er staat hier nog een box en oude grote kinderstoel maar ik denk dat die ook weggaan. Handzamer model is ook wel fijn straks als we kleinkinderen gaan krijgen.

Knutselwerkjes heb ik aantal van bewaard uit elk jaar lagere school. 

Wij zijn op dit moment huis van schoonmoeder aan het leegruimen. Wat daar uit komt..... We hebben al zoveel weggebracht maar hebben nu nog enorme manshoge container al half vol. En dan staan alle meubels nog binnen!

Oeh, lastig, spullen wegdoen die bijzondere herinneringen vertegenwoordigen. Ik zou de hoeveelheid uitdunnen, van elke categorie een selectie maken, en dat wat je wegdoet fotograferen.
Maak van die foto’s een digitaal boek, schrijf je herinnering op.
Kinderboeken van 45 jaar geleden zullen voor eventuele kleinkinderen waarschijnlijk oubollig zijn - op de echt goeie na. Boeken bewaren waarvan je nu al weet dat je ze niet gaat herlezen: zet ze in zo’n buurtboekenkastje. 
Veel kinderspeelgoed zal later niet leuk genoeg meer zijn. Bekijk het eens samen met kleinkinderen van vrienden/familie om dat uit te testen. Voor jou zelf is het speelgoed vol van verhalen van toen. Voor een kind van nu is het simpelweg oud. Auw! Nou ja, niet altijd. Een van m’n kleinzoons speelt met autootjes van 50 jaar geleden.
Succes!

Jojo63 schreef op 05-08-2026 om 16:00:

Ik lees graag mee.
Maar een vraag van wat doe ik met mijn foto reportage na een mislukt huwelijk.
Zit verweg hoor niet gelijk om het te pakken.
En verder lees ik gezellig mee.

Ritueel verbranden?

Als er poep op zit, zou je het dan schoonmaken of weg doen?

Met die vraag in haar achterhoofd heeft mijn dochter in minder dan twee uur haar grote zolderkamer leeg gehaald.

Ik heb een overdaad aan brieven, kaarten en foto's. Ik bekijk en lees ze regelmatig. Na overlijden van mijn vader kwamen er voor mij onbekende foto's bij, van overgroot- en betovergrootouders. Kiekjes van mijn ouders in hun jonge jaren. Ik wil ze niet kwijt maar ik weet niet hoe ik het moet structureren, ik hou me aanbevolen voor tips. Ik zou een aantal foto's wel willen ophangen maar ik wil geen lijstjes aan de muur en geen punaisegaatjes in de foto's.

Fenyw schreef op 06-08-2026 om 10:35:

Met die vraag in haar achterhoofd heeft mijn dochter in minder dan twee uur haar grote zolderkamer leeg gehaald.

Ik heb een overdaad aan brieven, kaarten en foto's. Ik bekijk en lees ze regelmatig. Na overlijden van mijn vader kwamen er voor mij onbekende foto's bij, van overgroot- en betovergrootouders. Kiekjes van mijn ouders in hun jonge jaren. Ik wil ze niet kwijt maar ik weet niet hoe ik het moet structureren, ik hou me aanbevolen voor tips. Ik zou een aantal foto's wel willen ophangen maar ik wil geen lijstjes aan de muur en geen punaisegaatjes in de foto's.

Digitaliseren, op een stick zetten en dan een digitaal fotolijstje

(als er poep op zit).

Ik heb ook veel foto's van vroeger èn van mijn  overleden ouders geërfd. Ik heb na veel nadenken en uitzoeken besloten dat ik er geen speciale moeite meer voor ga doen. Ik gooi niks weg, maar heb een aantal doosjes gekocht waar ik de foto's los in bewaar. Op de doos kun je eventueel zetten wat voor foto's het zijn. Ook foto's uit oude albums heb ik eruit gehaald en in doosjes gedaan. Die fotohoekjes van vroeger in die albums laten allemaal los.

Ik krijg waarschijnlijk veel foto's te erven uit Indië.
Allemaal mensen die ik nooit heb gekend.

Een Indische organisatie heeft te kennen gegeven ze wel op te willen halen als het zo ver komt. Ik ga er even met familie door en dan weg ermee.

Helaas kende ik die organisatie niet eerder, want er is waarschijnlijk veel interessant materiaal al afgevoerd bij mijn moeders verhuizing.

1 grote A2 of A1 kliklijst en dan wisselend vullen. Of lijstjes op een plankje zetten ipv gaatjes in de muur maken.

Ik wil bijvoorbeeld geen kindertekeningen overal hebben hangen maar vind t wel lief dat ik ze krijg. Dus ik hang deze en ontvangen. kaartjes altijd aan de binnenkant van mijn wc deur. Dan zie ik ze elke dag maar t bepaalt niet mn interieur.

Of je hangt fotos bijvoorbeeld in de hal in t trappengat. Dan zijn ze toch zichbaar maar hoeft t niet vol in beeld in je woonkamer.

Ik was wel goed in spullen wegdoen maar sinds mn moeder overleden is kan ik me wel vastklampen aan spullen die van haar waren. Ondertussen wel wat weg kunnen doen en bijv. haar portemonnee en handtas gebruik ik, kleding van haar genaaid als kussentjes op de bank en een plaid. Keukenspullen en andere nuttige dingen van haar gebruik ik. En moet dan toch effe huilen als iets kapot gaat, wat logisch is na jaren. 

Fotos heb ik echt 3dubbel met backups op harde schijven bewaard maargoed... hoe vaak kijk je hier nog in? Hier heb ik ook n goeie opruiming voor gedaan, uitzichten, zonsondergangen  en landschappen fotos geminderd in mn vakantiefoto's. En fotos met mensen en bijzondere momenten wel bewaard. 

Mijn man is echt een hoarder als het op gereedschap aankomt. Onze hele kelder,30 m2,staat dus vol gestampt met gereedschap,hoge stellingen met kratten overvol,grote werkbank maar hij kan nooit iets vinden als hij het nodig heeft dus koopt hij het weer nieuw terwijl er al minstens 10 van in de kelder moeten liggen maar hij totaal geen overzicht of het geduld heeft om het langer dan 10 tellen te zoeken.

Het is persoonlijk voor iedereen anders natuurlijk, maar foto's van overgrootouders (dat zijn al 4 paar mensen) en betovergrootouders (8 paar mensen) die ik nooit heb gekend, daar heb ik niks mee. Foto's van verre, verre familie vallen (voor mij) in de categorie curiosa: leuk om een keer te zien maar ook niet meer dan dat. Ik ben geen museum, dus foto's en fotoboeken van vele generaties geleden komen niet mijn huis in.

Ik had op zolder 12 grote dozen staan met spullen uit mijn jeugd. Partner wees mij er, niet ten onrechte, op dat ik die dozen alleen aanraakte bij iedere verhuizing. Dan trok ik er even ''kijk wat leuk'' 1 of 2 items uit, om vervolgens de doos weer dicht te plakken en op de nieuwe zolder te zetten.

Van die 12 grote dozen zijn er nu twee kleine dozen over. Stapels fotoboeken heb ik gereduceerd tot twee boeken. Het belangrijkste boek begint met een trouwfoto van mijn beide grootouders en een trouwfoto van mijn jonge ouders, gevolgd door mijn baby-, peuter-, en kleuterfoto's en daarna van ieder jaar een of twee verjaardagsfoto's, een of twee vakantiefoto's (met het hele gezin) en een bijzonderheid dat jaar. 

Van alle jeugdboeken (maar liefst vier dozen) heb ik drie boeken gehouden die écht belangrijk voor mij waren als kind. Verder: 1 knuffel, 1 Barbie, 1 sinterklaas verlanglijstje, 5 kindertekeningen, een foeilelijk knutswerkje (ik had geen talent), 1 schoolschriftje (leren schrijven), en mijn rapport van groep 8.

En het leuke is: die twee dozen kijk ik nu dus wél af en toe in.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.